Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door Oscar f1 »

Ik ben er achter gekomen dat de spindel-as
van mijn Emco Compact 8 niet parallel loopt aan de geleidingen.

Ik kwam er achter toen ik een Morse taper 3 moest aanpassen.

De taper past zonder klauwplaat in de spindelkop
wat er nog uit steekt moet ik recht draaien
voor het maken van een hulpstuk.

Vlak bij de spindel is de diameter nu 22,97mm en 50mm verder 23,07mm
Dat is dus een verschil van 0,1 mm over een afstand van 50 mm.

Heeft iemand ervaring met het afstellen?
In de bijlage staan 4 stelschroeven ( nummer 13 ) moet ik die hebben om dit af te stellen?
Die zitten dan achter de plaat met toerentallen
emco-compat-8-spindelkop.jpg
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door xander janssen »

Inderdaad met deze 4 stelschroeven (POS13) kun je de kop recht zetten.

Mijn Denford Orac (Emco kloon) heeft dezelfde instelling.

Over hoe je een kop recht zet en hoe je dat meet zijn er veel youtube filmpjes. Zou die zeker eens kijken voordat je begint om e.e.a. niet slechter te maken.

Gebruik een zo dik mogelijk stuk materiaal, dit om wegbuigen van materiaal te minimaliseren en niet "verkeerd" af te stellen.

Groet,

Xander
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door tuonov4 »

en vergeet ook niet dat als je de kop opnieuw uitricht dat dan ook de pinole niet meer in het midden staat. Groet: Fred
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door Oscar f1 »

tuonov4 schreef: 27 nov 2022 20:21 en vergeet ook niet dat als je de kop opnieuw uitricht dat dan ook de pinole niet meer in het midden staat. Groet: Fred
Dat spreekt voor zich,
maar wel in de volgorde:
eerst de kop en daarna pas de pinole
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door FreesKever »

Ik wil niet gelijk aannemen dat het iets met dat spindelhuis te maken heeft.

Hoe goed is het bed zelf uitgelijnd? Bij grote draaibanken en nog meer bij die kleintjes is het hele bed gemakkelijk te torderen, en dat levert afwijkingen die ook in die orde grootte liggen.

Daar bovenop, De tapsheid van een morse conus moet erg nauwkeurig zijn, en is daardoor niet gemakkelijk om te maken. De enige manier waarop ik het voor elkaar kreeg op mijn (toenmalige) Emco 8.8 was door de conus tussen de centers te spannen, en dan het meedraaiende center naar voren te zetten voor de tapsheid.

Later bij HBM een dikkere draaibank gehaald (320x600 CQ9332) en daar had ik problemen met stijfheid. Toen heb ik een meetklok met een lange arm op de klauwplaat geklemd met het puntje tegen het meedraaiend center, en door niet eens heel hard te duwen had ik al 200um beweging. Gelukkig had ik nog een stalen buis liggen van zo'n 25mm doorsnede. Daar toen voor en achter een sokkel op gelast, vlak gefreesd en daar de linker en rechter kant van de draaibank opgeschroefd, en dat scheelde een heleboel.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door Oscar f1 »

FreesKever schreef: 27 nov 2022 21:58 .............bij die kleintjes is het hele bed gemakkelijk te torderen, en dat levert afwijkingen die ook in die orde grootte liggen...........
Ik zal morgen eens kijken bij de ijzerboer of die een leuk stukje heeft liggen om onder de draaibank te schroeven.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door hfjbuis »

Ik heb mijn kleine HBM ook recht (moeten) zetten en dat heeft een middag gekost omdat die geen stelschroeven heeft. Daar moet je materiaal weg schuren/schrapen. Het is niet moeilijk maar je moet er de tijd voor nemen.
0.1 mm afwijking over 50 mm is best veel. Als je wilt stellen, dan moet je,de 4 schroeven waarmee de kop is vastgezet, eerst lossen.
Als je die 50 mm gedraaid hebt met de topslede, dan kan het zijn dat die (ook) verkeerd staat. Je moet echt draaien met de langsvoeding.
Zo kun je de uitlijning van de vaste kop meten
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 28 nov 2022 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door MeMoRy »

Let op: er zijn meer dingen waardoor er afwijking kan zijn. Het bed kan namelijk ook gedraaid zijn. Met een kleine draaibank als de Emco 8 zal dat wel niet een groot aandeel hebben, maar als de ondergrond niet recht is, dan kan de draaibank dus onder z'n eigen gewicht het bed wat verdraaien.
Je moet de draaibank dus over de hele lengte in beide richtingen waterpas (of in ieder geval gelijke hoogte) hebben staan.
Als je dat niet doet, dan kan je het spindelhuis wel zo bijstellen dat het aan beide uiteinden het werkstuk dezelfde diameter draait, maar dan krijg je in het midden een afwijking.

(edit: ik zie nu pas dat FreesKever dit ook al zegt)
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door Oscar f1 »

DRAAIBANK ONDERSTEL.jpg
Ik heb een mooi stukje staal kunnen scoren bij de metaalboer,
dat word het onderstel van de draaibank.
Weegt een kilo of 40.

Even op de freesbank 2 vlakke stukken af frezen,
gaten er in en dan weer kijken wat de draaibank doet.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Emco Compact 8 spindelhuis recht zetten

Bericht door MeMoRy »

Goed idee.
Ik weet niet of er evt nog stress in de balk zit, die bij temperatuurschommelingen juist de balk kunnen laten torderen? Weet weet net niet genoeg vanaf.
Plaats reactie