Mean Well voeding spanning op behuizing?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Heb bij Ali van die LED kerstlampjes (ws2811) gekocht en daar had ik een 5V voeding voor nodig.
Op MP een Mean Well LRS-100-5 kunnen kopen.
Nu wil ik hier nog een behuizing of iets voor maken/3D printen, dus hij ligt nog open om te testen. Wel even snel een bescherming voor de contacten geprint zodat ze niet open en bloot liggen. Toch even met de spanningzoeker (schroevendraaier) op de contacten en de behuizing getest, op de N geeft ie een fel lampje... en op de aarde en behuizing geeft ie toch ook een lampje (niet zo fel als de N) maar toch. Is dat normaal? Ik durf dat ding niet meer aan te raken :oops:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door Swake »

Gooi die spanningszoeker in de vuilbak. Dat ding is onbetrouwbaar en zelfs gevaarlijk. Niet alleen rechtstreeks maar ook wat het je laat denken dat je meet. Het is een schande dat het nog mag verkocht worden.

Koop een Aneng AN8009 (vanmorgen 21,43€ geleverd op Ali). Ook niet perfect maar toch iets meer kans dat je het gaat overleven én wat je gaat meten gaat jou echt informatie geven over hoe hard het gaat kriebelen als je dat Meanwell bakje toch nog vast pakt.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door Kars-cnc »

Dat de spanningzoeker brand als je hem op de behuizing houdt betekend weinig. Veel apparaten hebben dit. Dit is normaal gesproken de lekstroom veroorzaakt door de ontstoor-condensatoren die er binnenin zitten. Er vanuit gaand dat je hem goed hebt aangesloten (niet de fase op de randaarde) moet je hem gewoon aan kunnen raken zonder iets te voelen. Je spanningzoeker op de behuizing zal dan ook uitgaan zodra je hem stevig vastpakt.

Een randaarde aansluiten is natuurlijk een betere remedie. Waarschijnlijk is zo'n open frame voeding een klasse-1 apparaat en dan is een randaarde min of meer verplicht.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door MeMoRy »

Inderdaad, gewoon een Y cap oid. als je de aarde gewoon goed aansluit, dan zou het weer goed moeten zijn. Zo niet, knalt de aardlek er als het goed is uit (en dan is er wel iets mis).
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door remon_v »

Normaal gebruik ik geen spanningzoeker, maar een multi-meter… maar hoe zou ik dan de (lek)stroom kunnen meten? Met de rode op de behuizing en de zwarte dan?

Die Aneng AN8009 ziet er wel goed uit, beter dan die ik heb (ik denk van de Action). Bedankt voor de tip!

Hoe bedoel je de randaarde aansluiten? Ik heb gewoon de 3 draden aangesloten en aan de andere kant zit een stekker, die direct in het stopcontact gaat op dit moment. Ik heb nog een schakelaar met een zekering en een 3-aansluiten (zoals op de PSU van een PC zit). Ik moet alleen even uitvogelen hoe ik die moet aansluiten, maar daar komt waarschijnlijk nog een vraag over.

Er zitten inderdaad een aantal van de Y-capacitors in zie ik…

De voeding werkt overigens gewoon perfect… de lampjes branden
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door Kars-cnc »

remon_v schreef: 27 nov 2022 19:59 maar hoe zou ik dan de (lek)stroom kunnen meten? Met de rode op de behuizing en de zwarte dan?
De zwarte hou je ergens tegen randaarde, kan gewoon een stopcontact in de buurt zijn. Maar als je meet in het wisselspanningsbereik zie je de restspanning op de behuizing, waarschijnlijk ongeveer de helft van de netspanning. Om de lekstroom te meten moet je meter kleine AC stromen kunnen meten. Veel goedkope multimeters kunnen dat niet. Met die Aneng AN8009 kan dat wel zo te zien. Je zet die dan op AC stroom en kijkt hoeveel mA er loopt. De vuistregel is dat <1mA niet voelbaar en niet gevaarlijk is. >10mA is heel goed voelbaar en kan onder heel ongelukkige omstandigheden al dodelijk zijn (bij langere blood stelling).
remon_v schreef: 27 nov 2022 19:59 Hoe bedoel je de randaarde aansluiten? Ik heb gewoon de 3 draden aangesloten en aan de andere kant zit een stekker, die direct in het stopcontact gaat op dit moment.
Als de randaarde correct aangesloten is en er staat toch meer dan een paar volt op de behuizing is er iets raars aan de hand...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb ooit een Vichi VC97 gekocht in dezelfde prijsklasse. Die kan ook frequentie (puls) en temperatuur meten en heeft voor hoge amperes een aparte ingang. Dat ding heeft het jaren goed gedaan totdat ik hem om de batterij te vervangen geopend heb. Nu mis ik een veertje en draait de knop niet echt lekker.

Die goedkope dingen, zijn als je sluiting maakt bij hoogspanning, niet te vergelijken met een fluke maar voor huis tuin en keukengebruik meer dan voldoende.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door FreesKever »

Swake schreef: 27 nov 2022 13:55 Gooi die spanningszoeker in de vuilbak....

Koop een Aneng AN8009 (vanmorgen 21,43€ geleverd op Ali).
Ik heb zo'n schroevendraaier met neonlamp en een aneng8009, maar aan die schroevendraaier hecht ik meer waarde.

Met die aneng wou ik kijken of een reeks 1k 1% weerstanden binnen de tolerantie zaten, en na onderzoek bleken de weerstanden goed te zijn mar de Aneng foute (5% of zo buiten tolerantie) waarden te laten zien. verder wordt ik helemaal gek van het kontinue gepiep van dat ding.

En als je dan ziet dat je voor ong. EUR60 een ver boven gemiddelde kwaliteit meter hebt van Brymen (weliswaar wel een "eenvoudig" model) is het voor mij helemaal afgelopen met die goedkope prut meters.

En dat een SMPS een lekstroompje heeft naar "aarde" is ook normaal. Dat zit express ingebakken in het netfilter.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door DaBit »

Voedingen met een aardaanslutiing lekken een beetje stroom naar aarde. Daarom gaat je neonlampje in je spanningszoeker een beetje branden als je die aarde niet aangesloten hebt. Bij aanraking kun je het eventueel ook wel voeden, maar de stroom blijft op ongevaarlijk niveau.

Ik vind die spanningszoekers met een neonlampje wel prima eigenlijk. Ik ga echt niet balancerend op een trapje met een multimeter meten of de fase wel op het midden van de lampfitting uitkomt en niet op de schroefdraad, en of de schakelaar uit staat. Dan is zo'n neonlampje verwerkt in de schroevendraaier die ik toch al nodig heb een stuk handiger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door Kjelt »

Wel even van te voren testen op een wcd of het lampje het nog doet ;-)
Daarna is het inderdaad een prima indicatie.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door MeMoRy »

FreesKever schreef: 27 nov 2022 23:41 En als je dan ziet dat je voor ong. EUR60 een ver boven gemiddelde kwaliteit meter hebt van Brymen (weliswaar wel een "eenvoudig" model) is het voor mij helemaal afgelopen met die goedkope prut meters.
Hmm, en voor iets meer zelfs true RMS. Interessant. Ik ken het merk niet. Goede kwaliteit dus?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door Kjelt »

Brymen is een goed merk. Kijk ook eens op eevblog voor reviews e.d.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 28 nov 2022 08:56 Voedingen met een aardaanslutiing lekken een beetje stroom naar aarde.
Middels de condensator en soms een weerstand het netfilter inderdaad.
DaBit schreef: 28 nov 2022 08:56 Daarom gaat je neonlampje in je spanningszoeker een beetje branden als je die aarde niet aangesloten hebt.
Handig dus.
Ook handig is een voltstick.
Naast een multimeter en een duspol.

Alles heeft zo z'n voor en nadelen zoals met alles, altijd.

De afkeer van spanningzoekers heb ik vaker gezien, met een klein beetje capacitaire werking tussen 2 draden kan een niet aangesloten leiding een spanningszoeker doen oplichten en dat kan verwarrend zijn inderdaad.
Op die manier kan een ledlamp ook een beetje branden als de schakelaar uit is.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Mean Well voeding spanning op behuizing?

Bericht door MeMoRy »

keesfrees schreef: 29 nov 2022 09:04 De afkeer van spanningzoekers heb ik vaker gezien, met een klein beetje capacitaire werking tussen 2 draden kan een niet aangesloten leiding een spanningszoeker doen oplichten en dat kan verwarrend zijn inderdaad.
Heeft ook te maken met een hoop incidenten met goedkope/lage kwaliteit spanningzoekers die onveilig waren, en mensen schokken gaven (genoeg troep op de markt...). Of mensen die een beschadigde (of vochtig geworden) spanningszoeker blijven gebruiken en een opdonder kregen.
En verder schrijft NEN 3140 impliciet voor dat je geen spanningszoeker mag gebruiken, maar een tweepolige meting moet doen.

En dan denken mensen "dan gebruik ik wel een multimeter" en kopen dan een goedkoop action ding, waar als je goed leest opstaat dat hij eigenlijk alleen geschikt is voor laagspanning.

c.q. gewoon veilig spul kopen. Je wilt geen 230V schok of brand.
Plaats reactie