4e as als "draaibank", continue rotatie

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

wfb
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2019 21:45

4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door wfb »

Beste Allen,

Ik ben bezig met het maken van mijn eerste onderdelen met de 4e as. CAM doe ik in Fusion360, en die laat helaas geen "Rotary" toolpaden toe zonder eerst 200 dollar per maand extra kwijt te zijn :).

Wel kan je met het Pattern commando de 4e as stapsgewijs laten indexeren. Dit zorgt voor een toolpad met veel retracts, lead ins etc relatief aan een beetje materiaal verwijderen.

De intuïtieve manier van doen, zou zijn om de freeskop in X,Y een 2d contour te laten volgen, terwijl de 4e as simultaan draait.

Het liefst zou ik dus een of ander commando handmatig willen toevoegen in de Gcode, die de 4e as met een constante snelheid laat draaien (zoals een draaibank).
Is zoiets mogelijk in EdingCNC?

Het alternatief is handmatig de bewegingen van de 4e as toevoegen, dan zal een constante voeding per omwenteling berekend moeten worden per G1/G2. Voor het huidige onderdeel wel te doen met de hand, maar niet heel schaalbaar in de toekomst.

Alvast Bedankt!
Geko
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2020 16:24

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Geko »

Sorry maar mijn Nederlands is niet zo goed.
Het aansturen van de 4e as met Eding werkt op deze manier niet, aangezien in dit geval de A/B-as samen met X/Y/Z aangestuurd moet worden.

Maar wat als je de 4e as niet via EdingCNC aanstuurt maar met een motor die zijn snelheid krijgt met een frequentieomvormer.
Het uit- en inschakelen kon eenvoudig via een relais worden geregeld. Alleen de snelheid zou waarschijnlijk handmatig via een potentiometer moeten worden geregeld.

Dan heb je alleen nog 2D programma's nodig, alsof je Y->A mapping
Georg
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Sven »

Volgens mij lopen er in je vraag een paar kwesties naast elkaar. Ik probeer.

Het cam gedeelte hoeft denk ik geen probleem te zijn, ook als je die rotary optie niet hebt.
Ik heb mijn cam voor draaiwerk gewoon in cambam gemaakt, met een "freesje" van 0,4 mm voor een draaibeitel met een puntje met r-0,2.

Als je het met de frees gaat doen ipv beitel dan wordt het misschien iets anders, afhankelijk of je met de zijkant van de frees gaat frezen of met de "punt".

Het idee van Geko is misschien het makkelijkst, een gewone motor gebruiken voor de aandrijving.

Als je het met een stepper wilt doen, dat kan technisch gezien zowel als stepper worden aangestuurd maar ook als continue draaiend. Ik heb dat in linuxcnc, geholpen door een forumlid.

Daarvoor hat ik het een tijdje werkend met een a-as die niet continue kon draaien, dat spoofde ik in de code door de as 999999 graden (of zo) te laten draaien.
Linuxcnc heeft ook de optie om een 4e as telkens weer vanaf 0 te laten beginnen als ie 360 graden heeft gedraaid. maar dat gaf gedoe.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Geko
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2020 16:24

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Geko »

Natürlich kann man dazu verschiedene Motoren benutzen, die auf verschiedene Art und Weise angesteuert werden.
Ein Stepper ist natürlich auch möglich in dem man ein Step-Generator benutzt.
https://youtu.be/ED1moKx1Uug

Das mit dem VFD war nur ein Beispiel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik vraag me nog steeds af:"Wat is de bedoeling??"
De intuïtieve manier van doen, zou zijn om de freeskop in X,Y een 2d contour te laten volgen, terwijl de 4e as simultaan draait
Dan wil je de 4de as dus NIET als draaibank continu laten roteren, maar 4assig simultaan frezen...

Ik zie ook eerlijk gezegd het nut niet in van een contour bewegen in x-y, op een continu draaiende 4 de as
wfb schreef: 27 nov 2022 12:51 Wel kan je met het Pattern commando de 4e as stapsgewijs laten indexeren. Dit zorgt voor een toolpad met veel retracts, lead ins etc relatief aan een beetje materiaal verwijderen.
En dat geeft een heel ander resultaat...

Eh.. doe ons een lol, gooi even ern plaatje op van wat je wilt maken, dan snappen wij het tenminste ook..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 14 jan 2023 09:19 Ik zie ook eerlijk gezegd het nut niet in van een contour bewegen in x-y, op een continu draaiende 4 de as
Zijn er toch mensen met nog meer fantasie dan jij. :lol:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Stel je wilt een bowling-pin maken, je hebt geen draaibank.
Programmeer de contour en wikkel hem af, verplaats 0.5 per omwenteling van de 4e as en je freest dat stuk hout achter elkaar weg.
En er is dan ook geen enkel beletsel om die 4e as middels een M-funktie en een stap-generator aan te zetten en continu te laten draaien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat hangt maar net af van de richting va je y-as ten opzichte van je 4de as.. als dat een a-as is, dan doe je niet veel met je y-as, en als 't een b-as betreft doe je niks met een x-as verplaatsing.. laten we eerlijk zijn....

Daarom.. eerst maar eens een plaatje, dan doe ik wel weer een praatje...
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door H.C »

zou leuk zijn mocht je zowel kunnen frezen als draaien op de 4th (sommige 5x kunnen dat)

Eens met de 4de bezig geweest vandaag met de laatste eding...nog wat werk aan.
B is de A :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Kars-cnc »

Ziet er software technisch niet goed uit :roll:.

Het beste kun je dit plaatje even naar: beta@edingcnc.com sturen. Dan komt het op de lijst van nog op te lossen probleempjes. Je bent nog niet de eerst volgende die aan de beurt is vrees ik :mrgreen:.

Los daarvan, je B as is ook wel erg ver van huis lijkt mij. Dit is misschien zo'n situatie die de doorsnee software ontwikkelaar/tester niet zo snel tegen het lijf loopt. Het zou zo maar kunnen dat na nullen er praktisch gezien helemaal geen probleem is...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ze per adres een instelbare resolutie maken, laat je die .000 weg en heb je er alweer 4 posities bij. :P
(geen idee of zoiets dynamisch zou kunnen tijdens het proces)
Maar bij dit soort gevallen is de gewenste oplossing voor iedereen verschillend en dat maakt het wel lastig
Bij de een moet ie wel doordraaien, maar steeds op 0 springen bij het passeren van 360.
Maar als je een spiraal freest wil je dat niet, want kun je geen 10 slagen heen en terug.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Sven »

H.C schreef: 28 jan 2023 23:08 zou leuk zijn mocht je zowel kunnen frezen als draaien op de 4th (sommige 5x kunnen dat)
Komt niet helemaal uit mijn verhaal hierboven naar voren maar ik heb die optie, met linuxcnc. (linuxcnc kan dat zonder extra hardware, gewoon met driver en motor..)
Ik kan binnen hetzelfde programma heen en weer schakelen tussen draaien en frezen, met een 12 nm closed loop stepper in de 4e as.

Waar je wel even bij stil moet staan is dat frezen met een continue draaiende spindle gekke resultaten kan geven als je dat met hoge spindlesnelheid wil doen. Dan krijg je maar zo te hoge aanzet, of juist veel te lage, heel erg afhankelijk van wat je op dat moment voor vorm freest.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door H.C »

Het zou zo maar kunnen dat na nullen er praktisch gezien helemaal geen probleem is...
ja, normaal als het terug onder de 100k komt. Moet dringend eens de home switch aansluiten... :)
was +30min. om naar o te gaan. Bij pocketnc/Penta hebben ze daar iets op gevonden (macro dat de berekening doet A/360...en doet enkel nog wat rest, dus minder dan een draai)
(linuxcnc kan dat zonder extra hardware, gewoon met driver en motor..)
linux.... :D de dag dat je een pc/laptop kan kopen met linuxcnc(probe screen) er op...take my money :)
maar gebruik maken van de 2de motor in eding is mss ook een optie ?

heb het over draaien met beitels (geen idee hoe je de beitel zou kunnen vast zetten op een router :) )
check: Brother SPEEDIO M200X3
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 29 jan 2023 08:12 Ziet er software technisch niet goed uit :roll:.

Het beste kun je dit plaatje even naar: beta@edingcnc.com sturen. Dan komt het op de lijst van nog op te lossen probleempjes. Je bent nog niet de eerst volgende die aan de beurt is vrees ik :mrgreen:.

Los daarvan, je B as is ook wel erg ver van huis lijkt mij. Dit is misschien zo'n situatie die de doorsnee software ontwikkelaar/tester niet zo snel tegen het lijf loopt. Het zou zo maar kunnen dat na nullen er praktisch gezien helemaal geen probleem is...
Dat moet toch wel op te lossen zijn... voor draaiwerk maakt de hoek van je werk toch geen bal uit., en bij freeswerk heb je geen hoeken nodig groter dan 360 graden.

dat de B as ver weg lijkt.. vergis je niet.. 3 rondjes en je aswaarde staat al op 1080 graden.. dus 30 rondjes... ga maar na...
Harrycnc
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mar 2015 12:47

Re: 4e as als "draaibank", continue rotatie

Bericht door Harrycnc »

Als je as A continu wil laten draaien moet je in de setup de positive en negative limit op 0 zetten.
Zie man page 36.
Plaats reactie