kress 1050 FME ombouwen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

kress 1050 FME ombouwen

Bericht door aperfecttool »

Beste forumleden.

Is het op een of andere manier mogelijk om de AMB (Kress) met handmatige toerentalregeling om te bouwen op een manier dat hij vanuit (in mijn geval) Edingcnc te besturen is qua toerental-instelling? Of wordt dat een chinees Vfd-tje voor mij?

Groet!

Bram
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kress 1050 FME ombouwen

Bericht door Kjelt »

Dat laatste.
aperfecttool
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 okt 2022 20:58
Locatie: nijmegen

Re: kress 1050 FME ombouwen

Bericht door aperfecttool »

hahahah duidelijk. bedankt voor je snelle antwoord! Rattm spindels zijn de aanbeveling momenteel. eens?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: kress 1050 FME ombouwen

Bericht door hfjbuis »

Als je de "potmeter" kunt uitbouwen, kun je hem vervangen door een potmeter die je m.b.v. een modelbouw servo kunt draaien. Met een arduino kun je de eding "spindel snelheid PWM puls" meten en de modelbouw servo aansturen.

Ik ga "ooit" zoiets maken voor het aansturen van b.v. mijn draaibank. Samen met een puls om het toerental te meten, kan ik dan ook het toerental "regelen onder belasting". Dat zal zeker niet perfect worden, maar altijd beter dan de "geen regeling" die er nu op zit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kress 1050 FME ombouwen

Bericht door Kjelt »

Zolang er een Huan Yang VFD bij zit want daar zijn de parameters ondertussen hier wel van bekend.
Maar als Rattm garandeerd dat de vfd al is geconfigureerd voor de spindel zal dat wel goed zijn. Schrijf dan wel de parameters op als je hem binnen hebt voor je eigen documentatie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kress 1050 FME ombouwen

Bericht door Kjelt »

Waar wil je trouwens de toerental regeling voor gebruiken?
Ik heb twintig jaar geleden aardig wat met een Kress gefreesd meestal op vast toerental dat je voor het materiaal en desbetreffende feed instelt.
Als je wilt frezen en boren dan wil je het wel eens nodig hebben maar dan moet je bij de Kress toch de frees vervangen kun je net zo goed meteen het toerental aanpassen.

Maar zo'n chinese spindel kan vaak 24krpm en is bv met 2,2kW een pak beter dan een Kress vind ik. Let wel even op welke spantang opname er op zit. Ik had ER11 en dat kan max 8mm frees aan. Als dat genoeg is prima anders maatje groter kiezen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kress 1050 FME ombouwen

Bericht door benkr »

Een Kress extern in toerental regelen is vrijwel onmogelijk, ook met een VFD, tenzij je er een toerental terugkoppeling op maakt en zelfs dan blijft het behelpen. Als je een goede toerental regeling wil kies dan voor een 3 fase motor met een VFD als aansturing. Zo'n HF spindelmotor wordt echt heel veel gebruikt, maar dat gaat alleen goed bij relatief hoge toerentallen, van 8 a 10.000 tot 24.000 rpm, wil je lager dan heb je aan zo'n HF spindelmotor helemaal niets. Denk er daarom eerst goed over na wat je wil gaan frezen en welke toerentallen (en freesdiameters) je daarbij nodig hebt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kress 1050 FME ombouwen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

AMB (degene die kress overgenomen heeft) heeft nu wel een versie met 0-10 v ingang.
https://www.damencnc.com/nl/amb-kress-1 ... a3548?c=41
Maar dat wil je allemaal niet als je voor hetzelfde geld een HF spindel kunt krijgen.

Als je een paar jaar terug gaat zoeken op dit forum kom je een poging van Dabit tegen om een knappe regeling met terugkoppeling te maken (ik meende ook voor een kress?). Dat was toch niet heel succesvol.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie