Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door H.C »

ah, het werkt. (v5b5)
(wel geen autoload file on start)

enkel de eerste keer moet je de _shopfloor_teach.cnc manueel inladen, daarna gaat het automatisch.

Thx,
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door P1-Engineering »

Ziet er mooi uit, en zeker handig voor de snelle klusjes!.

Is er een lijst met welke variables de macro gebruik van maakt?. Wil even een check doen tov de 3D-finder en ATC macro dat hier geen overlap inzit.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

#3000..#3154 for volatile and #4700..#4920 for non-volatile parameters.
Staat bovenin de file met de code.
Geko
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2020 16:24

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Geko »

Hallo,
Erst einmal besten Dank für das Update!

ich habe leider noch einen kleinen Fehler in der V0.3 gefunden.
Der R Parameter #4819 ist mit der Kühlung #4818 im Sub "SHOPFLOOR_CIRCULAR_DRILLING" belegt.

IST:

Code: Selecteer alles

G83 Z[#4813] F[#4804] R[#4818] Q[#4806]	; drill cycle
SOLL:

Code: Selecteer alles

G83 Z[#4813] F[#4804] R[#4819] Q[#4806]	; drill cycle
Grüße Georg
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Geko schreef: 16 jan 2023 17:02 ich habe leider noch einen kleinen Fehler in der V0.3 gefunden.
Der R Parameter #4819 ist mit der Kühlung #4818 im Sub "SHOPFLOOR_CIRCULAR_DRILLING" belegt.
Vielen Dank Georg für deine Aufmerksamkeit!

Ich habe es gerade nachgeschaut und du hast vollkommen recht. Ich hab es bereits im Code geändert, aber mochte es noch mal überprüfen an die Maschine. Auch will ich den Parameter Zuweisung noch etwas besser beschreiben. P1-Engineering hatte recht das das momentan etwas versteckt ist.

Danach werde ich Ben fragen V0.31 in der Knowledge Base zu speichern.
Geko
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2020 16:24

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Geko »

Hoi Kars,
Danke DIR für deine Arbeit!!

Vielleicht noch eine Idee zu dem Warmlauf Makro.
Ich habe mich gefragt warum zuerst die Achsen verfahren, und danach nur noch die Spindeldrehzahl hochgefahren wird.
Danach sind die Achsen doch wieder kalt :lol:

Eventuell könnte man es in 3 Bereiche aufteilen.
#XXXX=1 ; Warmup nur Spindel
#XXXX=2 ; Warmup nur Achsen
#XXXX=3 ; Warmup Spindel & Achsen

Grotjes Georg
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Es gibt zwei Funktionen, die ich nicht geändert habe und nicht darüber nachgedacht habe, was verbessert werden könnte. Diese sind Tapping und Warm-Up. Meine Maschine unterstützt kein ridgid-tapping, also konnte ich nur etwas kaputt machen. Ich selbst brauche kein Warm-Up, so das wahr eigentlich ein Sache von: nicht motiviert :lol: .

Absicht von die Achsen verfahren ist um der Öl zu verteilen, nicht um die Achsen warm zu laufen.

Wohl habe ich von Kevertje vernommen das er auch nicht froh ist mit der Warm-Up Funktion da wann noch ein werkstuck aufgespannt steht, es grosse Chance gibt ein anfahrung zu kriegen.

So, ich finde es ein gutes Idee um ein Menü Wahl möglich zu machen für Warm-Up. Ich werde mich das ansehen.
Geko
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2020 16:24

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Geko »

Ok, das mit dem Öl verteilen macht natürlich Sinn Wenn Maschinen Zentralschmierung hat.
Wie Du siehst nutze ich das Warum up auch nicht. :)


Ich könnte mir aber auch gut vorstellen das Bauteile bei der Bewegung im Weg sein können.
Dann wäre es vielleicht Ratsamer 1x Z Rauf/Runter in einer Ecke zu Fahren.
Und danach nacheinander X und Y auf Z-Max Endschalter (Sichere Höhe) zu fahren.

An meiner Drehbank habe ich eine Zentralschmierung.
Da habe ich bei EdingCNC schon einmal nachgefragt, ob man den Service nicht nach einer bestimmten Zeit einschaltet, sondern nach einer bestimmten zurückgelegten Wegstrecke.
Immerhin werden diese Daten ja schon gesammelt.
Denn es kommt ja vor das die Maschine eingeschaltet ist und man mit der Einrichtung und oder der Programmierung beschäftigt ist.
Im Stillstand muss doch nicht geschmiert werden, oder?

Grüße Georg
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Het heeft even geduurd maar hij is beschikbaar; Shopfloor Programmer voor EdingCNC V0.4. Hierin is de bug die Geko melde verholpen en is de Warm-Up macro uitgebreid.

De oude Warm-Up macro ging altijd alle assen over de volle lengte bewegen en daarna de spindel in vaste stappen op-toeren.

Omdat veel mensen geen belang hebben bij het bewegen van de assen heb ik een keuze mogelijk gemaakt. Je kunt nu of alleen de spindel opwarmen, of alleen de assen bewegen, of allebei achter elkaar.

Voor het opwarmen van de spindel zijn de toerentallen en de tijd per toerental programmeerbaar gemaakt en ook de feed bij het bewegen van de assen kan nu ingesteld worden. Hopelijk maakt dit deze macro beter bruikbaar.

Deze versie van Shopfloor is nog steeds gemaakt voor, en getest op, EdingCNC V4.03 maar met V5.0 werkt het ook vanaf Beta-6. Te zijner tijd wil ik nog eens een versie maken speciaal voor V5.0. Door extra mogelijkheden in V5.0 kan Shopfloor daar werken zonder het moeten instellen van een "Load Automatically" file en zonder het zetten van het WatchFileChanged vinkje. Ik wacht echter nog even tot V5.0 voldoende uitontwikkeld is. En ja, ik geef het toe, dat geeft mij meteen een excuus om dit voorjaar andere dingen te doen dan achter de PC zitten macro's programmeren :mrgreen:

In de knowledge base kun je V0.4 vinden voor download. Ben, weer bedankt voor je snelle service!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars,

Ik heb em ook gedownload, om eens te kijken wat Niels ervan gebakken heeft, en hoe het zich verder ontwikkeld heeft..

Mogelijk.. Ik meen dat de Shopfloor Programmer ook zelf Programma's schrijft.. kun je em zonder al te veel aanpassingen passend maken op E++, Immers, als je je Cycli naar een bepaalde File wegschrijft, dan hoef je in E++ alleen maar de Filename van die File aan te geven.. en dan kun je ze zo in je programma mikken...

de V5 is ook wel interessant, met de LoadJob Functie, zo kun je in E++ ook meerdere programma's achter elkaar knupp'n..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Kars-cnc »

Shopfloor kan inderdaad programma's maken waarmee je meerdere shopfloor functies achter elkaar kunt uitvoeren. Wel nuttig als je meerdere stuks moet doen. Maar ik moet zeggen dat ik zelf Shopfloor alleen gebruik voor steeds 1 enkele bewerking. Bijvoorbeeld je wil een blokje vlakken, ergens gat in maken, een strookje ergens af halen enz. Dat zijn zulke simpele dingen dat ik weinig zin heb om eerst iets in Fusion te gaan tekenen. Maar als het wat ingewikkelde wordt is CAD toch al snel weer handiger...

Ik volg je E++ topic zijdelings en ben benieuwd wat het uiteindelijk oplevert. Wat ik er van begrijp kun je daarmee gemakkelijk verschillende contouren definiëren en daar dan G-code voor genereren?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor Programmer voor EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

In wezen is E++ een opvolger van Visual G++, met dien verstande dat het meer een editor dan een Composer is.. bij G++ ging werkelijk ALLES via een Dialoog, zelfs het invoegen van een regel G-Code.
G++ was een puur Cyclusgestuurde Applicatie, Ik begon een programma met het openen van de ToolTabel (die uit EdingCNC gelezen werd), Daarna een Cyclusdefinitie, Boren, Vlakken, Kamertje frezen, patroontje van kamers, dan een handvol G-code regels om op veiligheidsafstand van de eerste bewerking te komen, Cyclusoproep, daarna eventueel een nieuwe Cyclus proggen, positioneren op startpunt, oproepen, en dat net zolang tot je product klaar was..

Toendertijd ingegeven door 2 dingen. ik werke dagelijks met een Heidenhain Sturing en mijn Kennis van VB.NET was beperkt..
Momenteel is mijn Kennis van C# vele malen groter dan die van VB.NET toendertijd, Ik heb intussen ook "Spannende dingen" gevonden op het Net, zoals de FastColoredTextBox, een Pakket wat je kan toevoegen aan je project, en wat je de beschikking geeft om een TextBox in je applicatie in te voegen die beschikt over een door jezelf te ontwerpen Syntax Markering...
Is dat Makkelijk?,, Neen, driewerf Neen!.. je krijgt namelijk te maken met Regular Expressions om uit te filteren welke stukken tekst je precies wilt kleuren en samenvouwen.. maar.. als je de moeite neemt om dat een beetje onder de knie te krijgen.. dan gaat er een wereld voor je open..

Vandaar dat mijn nieuwe Editor E++ nu meer een echte Code Editor is, een waar je gewoon in kan typen (kon in G++ niet, alles via Dialogen), met SyntaxMarkering, en opvouwen van de code tussen bepaalde elementen, zoals ;Region/;Rendregion, Sub/Endsub, If/Endif, While/Endwhile.
Momenteel werk ik aan zelf te ontwerpen Syntaxkleuring, 't is niet dat je aan moet geven wat je in welke kleur wit zien, maar meer dat je "Groepen" hebt, zoals M-Codes, G-Codes,-Regions,Cycles enzovoorts.. en die kun je een zelfgekozen kleur geven.. Ik ben inmiddels zover dat ik die kleuren in een Ini Bestandje wegschrijf.. en dan moet het niet meer worden dat als je een bepaald kleurenschema wilt, dat je gewoon het bestandje voor dat schema laadt.. meer dan dat hoef het niet te zijn tenslotte.. je kiest een eigen kleurenfiltertje als het ware..

Het schrijven van een programma wordt dan niet meer of minder dan een nieuw bestand aanmaken in E++ (belangrijk, want er zijn meerdere momenten dat het bestand automatisch opgeslagen wordt).
Dan begin je gewoon te typen.. TxxM6, en dan eventuele voorbereidende code, zoals nulpunten, nulpunt verplaatsingen, noem het maar op.. en dan : Mik je er een Cyclus in.. hoe?.. gewoon door de "Magic Button" van E++ in te drukken.. de F12.. daar staat namelijk niet voor niets een EdingCNC logo op (maar ook die kun je veranderen.. want.. ik heb net als EdingCNC een Mapje met iconen )
Je komt dan in EdingCNC terecht, alwaar je je Dialoog kan kiezen om een Cyclus te programmeren.. en zodra je daarmee klaar bent.. dan wordt die Code weggeschreven in een bestandje, en dat bestandje houdt E++ in de gaten.. (je Macro moet dus alle Parameters die bij een Cyclus horen altijd in hetzelfde bestandje mikken, en alleen DIE Cyclus)..
Zodra dat het geval is.. Wordt E++ weer wakker, en kun je middels F1 de zojuist geprogrammeerde cyclus in je programma proppen... het is bijna toverkunst..
Dan heb je dus je eerste Cyclus in je programma.. dan type je dus de Bewegingen G00 en G01 naar je startpunt, Spindel aan, en dan M99.. om de laatst geprogrammeerde cyclus op te roepen en uit te voeren.. volgende positie.. M99 weer die Cyclus..

Stel dat je de posities voor de uitvoer van je Cycli in een Subje zet.. dat type je tenslotte zo in.. dan kun je meerdere Cycli proggen, en daarna loslaten op dezelfde posities.. leuk als je gaten wilt boren, en daarna een Potgaatje frezen voor de boutkopjes.. of. schroefdraadfrezen.. of.. schuine kantjes... of.. nou ja.. verzin het maar.

Daarmee gaat E++ ineens heel sterk lijken op Heidenhain's Klartekst.. en dat is één van de makkelijkste talen om een Freesmachien te programmeren.. en, met E++ frommel je er ook zo een draaiprogrammaatje in.. al ben ik nog wel aan het piekeren.. hoe stel ik die cycli op... maar dat komt wel....
Plaats reactie