Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 nov 2022 10:37 En met 1 minuut blaas je 1/60 van 50 m³ bij een woonkamer van 30 m² ongeveer 1% van je kamer volume.
(al is het in de documentatie niet duidelijk of de ventilator 50m³ doet of 100, want als ie de helft van de tijd 1 kant op blaast is de ververste lucht ook de helft, lijkt me)
Een barometrische drukverandering van 950 naar 1050 mbar is volgens mij eerder 10% dan 1 % dus ik denk dat het 'ballon' effect wel mee zal vallen.
Volgens mij is de rekensom nog niet af :mrgreen: . 1% volume toename is 1% druktoename volgens PV/T is constant. Dat is10mBar of wel1000 Pascal. De meeste ventilatie systemen zijn gespecificeerd bij 150 Pascal dus ik ben bang dat als de ruimte luchtdicht is de unit al lang uitgeblazen is voordat die 60 seconden om zijn :mrgreen:

Maar misschien maak ik een denk OF rekenfout...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is inderdaad nog een overweging er bij, maar ergens mag je er toch ook van uit gaan dat die 'adem buizen' toch een soort van werken.
Ik probeerde alleen de punten te ontzenuwen die genoemd werden.
Maar een 'echte' WTW unit is natuurlijk altijd beter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Bjornski1976 »

Gebruik je überhaupt een afzuigkap tijdens het koken en doe je dan een raam open? Alternatief hierop is afzuigkap met lucht circulatie, kan zijn dat je dit gebruikt.

Als er geen raam open staat en er word afgezogen gaat het huis in onder druk en is er sprake van een minimale flow.

Een ventilatie rooster hier en daar zijn de kosten niet en een wtw is leuk maar maakt mij de pis niet lauw. Op een gegeven moment zit de boel ook vol en verstopt met zooi. Het is natuurlijk niet zo dat je de gehele dag moet ventileren of wel.

Als je geen roosters hebt gewoon een raam open zetten, een half uur is voldoende. Gedurende die periode zet je de verwarming uit.

Het lijkt er soms wel op dat voor ieder oplossing wel een probleem is en slaat de boel een beetje door.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kars-cnc »

Bjornski1976 schreef: 27 nov 2022 18:21 Als je geen roosters hebt gewoon een raam open zetten, een half uur is voldoende. Gedurende die periode zet je de verwarming uit.
Mwahhh... Dat wordt (of werd?) wel geadviseerd. Maar als je een CO2 metertje hebt kom je toch echt tot andere conclusies. Als je er niet bent hoef je niet te ventileren. Maar als je thuiskomt en weinig ventilatie hebt loopt het CO2 gehalte toch snel op. Zeker met een paar personen kan dat in een uurtje of twee al wel boven de 1200ppm zitten wat toch echt minder gewenst is.

Voordat wij een CO2 metertje hadden wisten we dat ook allemaal niet en we merkten vrijwel nooit dat het benauwd of zo was... Maar er viel toch echt wel het nodige te verbeteren. Op de slaapkamer b.v. staat het raam vrijwel altijd zo'n 8 tot 10cm open. Is er een beetje wind dan kunnen we rustig met de deur dicht slapen, CO2 hooguit 800 a 900ppm. Maar als het windstil is hebben we gemerkt dat 1400ppm in de ochtend helemaal niet uitzonderlijk is. Met de slaapkamer deur ook op een kier blijft het weer onder de 900ppm.

Ook in de rest van het huis was het toch af en toe best hoog, vooral als er wat meer mensen zijn. Ik heb de oude mechanische afzuiging, die altijd in de laagste stand stond i.v.m. het lawaai, dus nu toch maar vervangen door eentje die iets meer kan.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Bjornski1976 »

Ja, het verbaasde mij ook dat het CO2 gehalte snel toeneemt als alles pot dicht zit.

Wat veel mensen niet weten, omdat men zich er simpelweg niet in verdiept, is hoe huizen gebouwd worden. Een MV die altijd op de laagste stand draaid moet nu eenmaal ergens lucht vandaan halen, in mijn huis zitten er dus overal roosters. Die rooster moeten open staan, altijd! Zo is het nu eenmaal bedacht.

Gelukkig weten we tegenwoordig meer en meer en is het e.e.a. ook te meten voor ons als leek zodat we, bij interesse, ons er in kunnen verdiepen.

Maar goed, een raampje open houden zo af en toe kost ook de wereld niet. Al ben ik nu wel bezig met actuator om ze automatisch open en dicht te laten gaan op onderdruk, CO2, luchtvochtigheid en als de afzuigkap in de keuken aan gaat. Toevallig had ik het er gisteren met iemand over. Hij had net een nieuwe afzuigkap gekocht en was verbaast over de waarschuwing om bij een openhaard of kachel altijd een raam open te hebben alvorens de afzuiging aan te zetten.

Ik hoop dat Sven een beetje info heeft om zo een betere afweging te maken.

P.s. een afzuigkap doet al gauw 600m3/hr.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door DaBit »

https://nl.codume.eu/wetgeving-ventilatie/verse-lucht

36m3/uur/persoon. Zeg dat je per etmaal 15 mens-uren in de woonkamer hebt; je bent niet allemaal continu thuis. Da's 540 kuub aan lucht dat je moet verwarmen. Stel verder gemiddelde buitentemp in de winter 4 graden, binnen 19. Dus buitenlucht moet 15 graden warmer gemaakt worden.
Kuub droge lucht 1 graad warmer maken kost je 0.92kJ, natte lucht iets meer, zeg 1kJ/kuub/graad.

Dan is de energiebehoefte dus 540*15*1=8100kJ=8.1MJ. Met 35MJ in een kuub gas kost dat ventileren je dus grofweg een kwart kuub gas per dag. Pas het sommetje maar aan voor jouw eigen situatie.

Als ik dan de prijzen zie van die warmtewisselaars plus de kosten die je verder nog moet maken (gat, ding heeft stroom nodig, nieuwe filtertjes zo nu en dan, bla) dan kan het ook met de huidige gasprijzen eigenlijk niet uit.

Ik moet eigenlijk tegen te-hoog-oplopend-CO2 eens een gestuurde afzuigdinges ergens plaatsen. Afzuigen is genoeg lijkt me; die 'miezerige' 540m3 komt wel onder de deuren en elders (mijn huis is uit 1960) vandaan. Minst ingrijpende zou zijn als ik de afzuigkap een beetje zou kunnen laten draaien, onder irritatieniveau zeg maar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Sven »

Tjonge, ja. Bij ons zou dat 7 kuub gas per jaar zijn.

Geeft stof tot nadenken...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kjelt »

Tja en dan nog de luchtvochtigheid op pijl houden (in de winter 10 liter per dag) terwijl je ventileert anders krijg je te droge lucht wat ook niet goed voor je is.
Daarnaast vervuiling van de buitenlucht met fijnstof, openhaardrook etc.
Dan zou je eigenlijk ook een filter voor je luchtinlaat willen hebben en deze maandelijks vervangen.
Een WTW installatie moet je ook weer jaarlijks (laten) reinigen anders krijg je sick building syndrome, etc. etc.
Oftewel slaan we niet een beetje door met zijn allen ?
Volgens mij is het stoken van een openhaard en de rook die daarbij in de woonkamer komt etc. misschien wel 20x schadelijker dan een iets te hoog CO2 niveau. Uiteraard alles met mate.
En anders ergens een duikboot CO2 scrubber installatie op de kop tikken :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 27 nov 2022 22:48 Ik moet eigenlijk tegen te-hoog-oplopend-CO2 eens een gestuurde afzuigdinges ergens plaatsen. Afzuigen is genoeg lijkt me; die 'miezerige' 540m3 komt wel onder de deuren en elders (mijn huis is uit 1960) vandaan. Minst ingrijpende zou zijn als ik de afzuigkap een beetje zou kunnen laten draaien, onder irritatieniveau zeg maar.
Je hebt vast al een keer een praktijkproef gedaan met de afzuigkap op de laagste stand? En blijft het CO2 niveau dan acceptabel?

Dus wordt het een (drukverschil meter binnen-buiten + een co2 meter) gestuurde afzuiging, met eventueel een onderdrukventiel (raampje met motor bediening).

Of als het niet met de afzuigkap kan dan maar een standaard traploos regelbare woonhuisafzuiging.
Iets van zo'n familie. https://www.ventilatieland.nl/zehnder-m ... ventilatie
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 28 nov 2022 09:27 En anders ergens een duikboot CO2 scrubber installatie op de kop tikken :mrgreen:
of... https://groenvanbijons.be/kamerplanten/ ... merplanten

Nu las ik ook weer ergens dat planten overdag CO2 opnemen, maar 's-nachts juist weer afgeven. :shock: :|
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door henkzelf »

Als je bang bent voor het ballon effect, dan maak je toch een bekend lek dat ook warmte opslaat. Dus extra gat in de muur. Plastic riool pijp in dat gat en deze pijp losjes volstoppen met staalwol. Aan de binnen en buitenkant standaard kapjes als bij afzuigkap. (kost geen drol).
Als de WTW buitenlucht naar binnen blaast warm naar buiten lekkende lucht de staalwol op en andersom.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door WillyH »

In heel dat ventilatieverhaal is te trouwens ook belangrijk waar de aanvoer- en toevoerroosters gesitueerd zijn in de woning. Dat is ons opgevallen met een CO2 meter. Zelfs met de buitendeur open blijft de waarde te hoog in een kant van de woonruimte. Het lijkt ons alsof de lucht ter plaatse blijft circuleren, zelfs al zitten we in de tocht aan het andere eind van diezelfde woonkamer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2022 09:28 Je hebt vast al een keer een praktijkproef gedaan met de afzuigkap op de laagste stand? En blijft het CO2 niveau dan acceptabel?
Dan zakt het vrij snel, ook als we met z'n vieren in de woonkamer zitten. De laagste stand is dus al overbemeten (en eigenlijk al veel herrie; afzuiggeluid valt wel mee maar de motor gaat dan wat brommen)
Dus wordt het een (drukverschil meter binnen-buiten + een co2 meter) gestuurde afzuiging, met eventueel een onderdrukventiel (raampje met motor bediening).
CO2, ja. Maar die meter heb ik al en die kletst z'n getalletjes naar HomeAssistant.
Druk, nee. Die paar kuubs per uur kunnen ook wel via de spleten onder de deuren en spleten elders binnenkomen. Zeker als ik al bij 750ppm ofzo rustigaan begin met lucht wegzuigen.
Of als het niet met de afzuigkap kan dan maar een standaard traploos regelbare woonhuisafzuiging.
Mjaaaah, woonkamer is het domein van de directie en haar adjudanten, daar heb ik niet zoveel te zeggen. En de directie wil geen 'lelijke dozen' op de muren en van het idee dat ik een groot gat in de mooie muren ga boren gruwelt ze. Uit het zicht is lastig; vooral glas en schuifpui in de zijdes die aan de buitenwereld grenzen. Al helemaal op de plek waar de meeste CO2 geproduceerd word (TV-hoek).

Afzuigkap zou mooi stealth zijn, hoeft er ook niet geboord en gebroken te worden, alleen moet je dan die motor rustig kunnen laten draaien zonder dat-ie opvallend veel geluid maakt.

Vooralsnog is het gewoon handwerk. CO2 of vochtigheid beetje te hoog, schuifpui op een kiertje. CO2/vochtigheid veel te hoog, afzuigkap effe aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2022 09:35 of... 10-luchtzuiverende-kamerplanten
Nu las ik ook weer ergens dat planten overdag CO2 opnemen, maar 's-nachts juist weer afgeven. :shock: :|
Ja maar niet zoveel als ze overdag opnemen.
Ze moeten ergens van groeien (C).
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/1404 ... chterhaald
Plaats reactie