Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 28 nov 2022 21:20 Afzuigkap zou mooi stealth zijn, hoeft er ook niet geboord en gebroken te worden, alleen moet je dan die motor rustig kunnen laten draaien zonder dat-ie opvallend veel geluid maakt.
Ik heb nu zo'n grote RVS afzuigkap van 1m80 ofzo breed, model frietzaak, cq patatzaak voor de mensen boven de rivieren.
Die maakt echt veel lawaai en zelfs in de laagste stand zuigt ie al iets van 250m3 per uur ofzo, genoeg om als de schuifdeur naar de woonkamer gesloten is en het raam in de keuken om een fluitconcert te geven door de kieren van de schuifdeur :mrgreen:
De hoogste stand van geloof 1000m3/uur heb ik nodig als ik op de 8kW gaswok ga wokken, anders staat de keuken zo blauw.

De motor is zo'n AC axiale motor (zie plaatje).
Mocht je in je zoektocht een traploos instelbare DC axiale motor tegenkomen dan hou ik me aanbevolen! Deze moet dan wel tegen wat hogere temperaturen kunnen , dus niet zo'n plastick centraal afzuig geval.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 28 nov 2022 23:00 Mocht je in je zoektocht een traploos instelbare DC axiale motor tegenkomen dan hou ik me aanbevolen!
Dit lijkt me nou typisch zo'n klusje waar een beetje CNC forumlid z'n hand niet voor omdraait...

Adapterplaat frezen zodat er een NEMA23 servo op kan.
Arduino'tje programmeren voor de step pulsen (dir lijkt me beter van niet 8) ).
De flow vs rpm in kaart brengen.

Dit tabelletje in de arduino en je hebt de meest geavanceerde afzuigkap van Nederland :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 29 nov 2022 08:10
Kjelt schreef: 28 nov 2022 23:00 Mocht je in je zoektocht een traploos instelbare DC axiale motor tegenkomen dan hou ik me aanbevolen!
Dit lijkt me nou typisch zo'n klusje waar een beetje CNC forumlid z'n hand niet voor omdraait...
Helemaal mee eens en zeker Kjelt niet. En anders kijken of je deze https://www.maxi-trade.nl/trafo-regelaa ... ligd-tm-2/ regeling niet nog een beetje uit kunt breiden.
Iets met een 240-110 trafo er voor schakelen zolang er niet gewokt wordt.
Maar een toerenregeling met terugkoppeling lijkt me beter, als je zo'n ding op z'n laagste stand op wilt starten kan ik me voorstellen dat dat niet wil, maar terugschakelen van hoger naar minimum wel. (Had BenKr niet zo'n motor-regeling elektuurprintje wat die uit wilde proberen?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2022 09:38 Had BenKr niet zo'n motor-regeling elektuurprintje wat die uit wilde proberen?
Ja en nee, ik had het idee om dat ding te bouwen maar na de hele beschrijving een paar keer te hebben doorgelezen is het project in een hoekje gekomen vanwaar het inmiddels denk ik naar de papierbak is verhuisd. Ik had het idee dat het niet echt goed zou gaan werken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 29 nov 2022 08:10 Dit lijkt me nou typisch zo'n klusje waar een beetje CNC forumlid z'n hand niet voor omdraait...
Gepensioneerd forumlid niet nee :mrgreen:
Maaruh een standaard servo gaat die vette lucht van 100C niet lang verdragen denk ik.
Ik kan me vergissen maar lijkt me dat je een afgeschermde motor wilt.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Goed ventileren, hoe hoort dat eigenlijk, qua spullen?

Bericht door Bjornski1976 »

Als alternatief zou een 120 of 140mm case fan ook nog wel in te bouwen zijn middels esp8266 bordje en een h bruggetje aan een usb ladertje. Die blaast een 100m3/hr wel door de hoofd ventilator heen en een elektrische aansluiting is er ook nog wel in te fabrieken.
P.s. niet geschikt voor circuleren afzuigkappen :mrgreen:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie