ff serieus, energiekosten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 04 jan 2023 19:00 Mooi hoor, levertijd is momenteel 63 weken :shock:
Hybride of puur elektrisch?
Toen ik een beetje beeld had van welke types ik wel wilde, en een er van op internet uit voorraad aangeboden werd heb ik de knoop maar meteen doorgehakt, zonder eerst een installateur te vragen of alle details duidelijk te hebben. Het is een gewone maar ik weet inmiddels dat vrijwel elke warmtepomp ook hybride kan werken. Ik ga hem voorlopig hybride installeren naast de bestaande CV ketel maar hij zou het eigenlijk alleen aan moeten kunnen.
kawarider schreef: 04 jan 2023 19:03 Kars, ik heb hem zelf aangesloten en in bedrijf gesteld. Foto s bij de subsidieaanvraag was voldoende. Is wel al weer twee jaar terug. Geen idee of regels aangescherpt zijn. Als je maar aantoont dat het geheel profi uitgevoerd is.
Sinds het verruimen van de subsidieregeling begin vorig jaar schijn je nu toch echt een rekening van een erkend installateur te moeten hebben. Ik lees dat men dan wel zelf aanlegt en een installateur vraagt een check op de installatie te doen. Die komt dan met een kleine rekening daarvoor en dat schijnt voldoende te zijn.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Dat klopt Kars-cnc
Ik wilde het ook zelf aanleggen zoals ik bij de oude had gedaan.
Echter kon ik nérgens een stek installateur vinden die het alleen aan wilde sluiten.
Je vraagt het en dan komen ze eerst met een offerte mét een airco set er in die ze hebben.
Je vraagt door met alleen aansluiten en dan hoor je niks meer.
Omdat de buiten unit aan de straatkant staat durfde ik toch niet het zelf te doen zoals bij de vorige dus toen maar met een set laten doen.
Zonde geld, mja

En Kjelt,
ik wil toch uitgaan van de laatste "huidige" situatie.
daar had ik dus alles van de laatste 6 maanden opgezocht bij de leverancier en opgeteld en dat 2x genomen.
Dan kom ik voor een jaar op:
176 m³ gas, alleen water verbruik en 4092 KWh waar álles in zit. bv koken, wasmachine, waterbed, veel computer gebruik, verlichting enzo.

176*€1.45=€255.20 2900*€0.40= €1160
1192*€0.66= €786.72 ( 1192*€0.85= €1013.20 )
= gas en stroom opgeteld: €2201 - ( €2428.40 )

€0.66 is de prijs die ik nu zie buiten het plafond bij mijn leverancier.
€0.85 zag ik op internet waar het naar toe zou kunnen gaan.

Het is natuurlijk maar een leidraad.
In een winter die kouder is zal er meer kilo'tjes verbruik zijn.
Mja we hebben nu een "winterhittegolf" dus is het moeilijk in te schatten wat de toekomst brengt.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kjelt »

Hetzelfde met mijn groepenkast, ik had een elektricien met zegelrecht nodig om de draden vanaf de meter te verlengen. Zelf heb ik de hele groepenkast vervangen.
Echter geen bedrijf komt voor zo'n kleine klus, ze hebben vette opdrachten genoeg dus geen tijd/zin om de kleine dingen te doen. Ik heb uiteindelijk 1000V isolatie handschoenen gekocht en dan maar met stroom er op de draden losgekoppeld en geisoleerd en weer terug aangesloten aan het einde vd dag.

Maar portje je hebt een zzp'er nodig voor je airco maar ook die komen niet voor hele kleine klusjes. Je moet hun ook wat gunnen tenslotte dus laat hun ook de airco leveren en dan kan het opeens wel.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door spinningwheels »

Kjelt schreef: 04 jan 2023 23:25
Echter geen bedrijf komt voor zo'n kleine klus,
Klein zaakje opzoeken waar je jezelf niet eerst langs de typmiep op kantoor moet zien te worstelen.
Duidelijk aangeven dat je best wel wat meer wil geven ( contant) dan het gebruikelijke uurtarief.
Er zijn er zat die het helemaal niet erg vinden op op een avond in een half uurtje even € 100 zakgeld te pakken.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kjelt »

Zegelrecht ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 04 jan 2023 23:41 Er zijn er zat die het helemaal niet erg vinden op op een avond in een half uurtje even € 100 zakgeld te pakken.
Precies, ik ken hier lokaal wel wat ZZP/kleine bedrijfjes op dat gebied en sommige hebben in het verleden ook wel grotere klussen bij mij gedaan. Het zou mij verbazen als ik er niet een vindt die dit wil oplossen voor mij.

Het gaat overigens om een monoblock-warmtepomp, dus er is geen Stek kwalificatie of Zegelrecht nodig, anders wordt het wel lastiger.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door assink »

Hoe zit het met comfort?
Dat verwarmen met een airco lijkt mij persoonlijk niet wat, je zit toch echt wel met trek/circulatie? Dat geblaas lijkt me niks met herrie/stof?
Weet wel dat ik er eerder zomerdag ramgek van werd op kantoor, maar altijd beter dan in de hitte zitten. :lol:
Ik vind m'n vloerverwarming best comfortabel, helemaal in de badkamer.
CV ketel staat op 65 graden, en alles blijft prima werken.
Alleen andere kamers op de bovenverdieping verwarmen met de CV en radiatoren is niet te doen, zonder dat je beneden de vloerverwarming ook aan moet zetten. Maar voor dat sporadische gebruik ik wel een elektrisch kacheltje.
Ik heb nu een CV ketel die 2,5 jaar oud is, en m'n verbruik is laag te noemen met 825 kwh en 595 m3 gas. Dus misschien wat extra zonnepanelen, maar verder ga ik nu nog niet veel investeren. Ook weet ik niet hoe lang ik hier nog wel blijf wonen. Denk dat m'n huis prima op een warmtepomp kan draaien, maar hik nog tegen de investering aan.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Zo, dat is heel netjes. Zowel stroom als gas. Hoe krijg je dat voor elkaar? Sluipverbruik moet ik hier nog eens induiken. Dat lijkt een 400 W te zijn. Bizar als dat naar een jaarverbruik omgerekend wordt. En dat zit volledig in het huis , niet in de werkplaats (65 W).

Enne, een horizontale bodemwisselaar met warmtepomp blijft trekken. Waar moet ik mee rekenen? Bodem zou goed zijn voor circa 20 W/m2. Verwarming heeft 24-7 ongeveer 4 kW nodig als het echt koud is. Heb ik dan 200 m2 nodig of nog rekensommetje met COP maken? Dat laatste denk ik niet, vermogen is vermogen. Temperatuur maakt het verschil, entropie verhaal en zo. Afijn, beetje barpraat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door serum »

assink schreef: 05 jan 2023 08:41 Alleen andere kamers op de bovenverdieping verwarmen met de CV en radiatoren is niet te doen, zonder dat je beneden de vloerverwarming ook aan moet zetten. Maar voor dat sporadische gebruik ik wel een elektrisch kacheltje.

Ik gebruik nu een Tado met losse thermostaatkranen. oa 1 op de vloerverwarming van de woonkamer en voor de douche. Zodra de warmtevraag in de woonkamer voldaan is en er is warmtevraag in de douche, dan sluit de thermostaatkraan van de kamer en gaat alleen de douche open. (en stuurt de kamerthermostaat de cv aan)

De temperatuur kan uitgelezen worden door de thermostaatkraan zelf of door de kamerthermostaat. Voor de vloerverwarming heb ik de kamerthermostaat als meetpunt gekozen. (geef je eenvoudig aan in de app) omdat de regelunit+ thermostaat voor de vloerverwarming weer in de gang zit.

Qua verbruik zitten we redelijk op 1 lijn, onze elektra is dit jaar 280kwh/jaar en gas zitten we dit jaar op 510m3. We zijn met ons vieren.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

hallo dan,

Serum zegt: onze elektra is dit jaar 280kwh/jaar en gas zitten we dit jaar op 510m3.
Het jaar is net de 5e dag ingegaan.
Noem dat maar niks...

die 510m³ kan ik wel volgen als je een goed geïsoleerd huis hebt.
Maar die 280 kwh voor een heel jaar?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 04 jan 2023 22:04 Sinds het verruimen van de subsidieregeling begin vorig jaar schijn je nu toch echt een rekening van een erkend installateur te moeten hebben.
Dat is mij ook verteld.

Mijn (hybride) warmtepomp schijnt 23 januari te komen. Ik laat dat ding wel gewoon installeren; die paar centen die ik kan verdienen door het zelf te doen geloof ik wel. Als ik het zelf doe moet ik twee keer langs de Boels/Kennes om spullen te huren, sinds de vuilstort 'milieuplein' heet moet ik vast ook heel flink afrekenen als ik de oude ketel daar heen ga brengen, en iets van garantie/support op een installatie die bij problemen gauw weer gerepareerd moet worden is ook wat waard.
kawarider schreef: 05 jan 2023 08:57 Bodem zou goed zijn voor circa 20 W/m2. Verwarming heeft 24-7 ongeveer 4 kW nodig als het echt koud is. Heb ik dan 200 m2 nodig of nog rekensommetje met COP maken? Dat laatste denk ik niet, vermogen is vermogen
Bij een COP van 4 komt er dan 3kW uit de grond en 1kW uit de elektra. Maar ik zou niet bezuinigen op oppervlak; hoe lager de delta-T, hoe efficienter, en voor een lage delta-T bij warmtewisselaars heb je oppervlak nodig.
serum schreef: 05 jan 2023 09:29 Zodra de warmtevraag in de woonkamer voldaan is en er is warmtevraag in de douche, dan sluit de thermostaatkraan van de kamer en gaat alleen de douche open. (en stuurt de kamerthermostaat de cv aan)
Ook Tado hier, zelfde configuratie met een slimme knop op de vloerverwarming, maar dat deel vind ik toch maar matig werken. Het duurt erg lang voordat Tado in de gaten heeft dat-ie bij woonkamer-op-temperatuur maar een andere kamer niet toch iets met de ketel moet gaan doen, en dan begint-ie eerst met een paar stootjes warmte.

Kwa energieverbruik: dat ontploft hier weer. Elektra 20-35kWh/dag, gas 5-6 kuub/dag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 05 jan 2023 08:57 Zo, dat is heel netjes. Zowel stroom als gas. Hoe krijg je dat voor elkaar? Sluipverbruik moet ik hier nog eens induiken. Dat lijkt een 400 W te zijn. Bizar als dat naar een jaarverbruik omgerekend wordt. En dat zit volledig in het huis , niet in de werkplaats (65 W).

Enne, een horizontale bodemwisselaar met warmtepomp blijft trekken. Waar moet ik mee rekenen? Bodem zou goed zijn voor circa 20 W/m2. Verwarming heeft 24-7 ongeveer 4 kW nodig als het echt koud is. Heb ik dan 200 m2 nodig of nog rekensommetje met COP maken? Dat laatste denk ik niet, vermogen is vermogen. Temperatuur maakt het verschil, entropie verhaal en zo. Afijn, beetje barpraat.
Je zit vlak bij een rivier, grondwater zal dan ook wel vrij ondiep liggen ? Is dat geen optie ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door serum »

DaBit schreef: 05 jan 2023 10:03
Kwa energieverbruik: dat ontploft hier weer. Elektra 20-35kWh/dag, gas 5-6 kuub/dag.
Zet je je voorschot op 600 euro, eens kijken hoe snel er iemand aan de bel trekt thuis.. :mrgreen:

Maar sinds die tado is ons verbruik hier wel met een 80m3 gedaald. Het werkt hier prima icm de vloerverwarming en de ketel wordt inderdaad wat vaker aangezet. Van alle thermostaten die we hier gehad hebben werkte deze verreweg het best. Ook de nest werkte hier echt niet. Een hysterese van een miezerige 0,6 graden werkt niet icm de vloerverwarming. Die tado doet dat veel verfijnder na een paar weken inleren.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door assink »

kawarider schreef: 05 jan 2023 08:57 Zo, dat is heel netjes. Zowel stroom als gas. Hoe krijg je dat voor elkaar? Sluipverbruik moet ik hier nog eens induiken. Dat lijkt een 400 W te zijn. Bizar als dat naar een jaarverbruik omgerekend wordt. En dat zit volledig in het huis , niet in de werkplaats (65 W).

Enne, een horizontale bodemwisselaar met warmtepomp blijft trekken. Waar moet ik mee rekenen? Bodem zou goed zijn voor circa 20 W/m2. Verwarming heeft 24-7 ongeveer 4 kW nodig als het echt koud is. Heb ik dan 200 m2 nodig of nog rekensommetje met COP maken? Dat laatste denk ik niet, vermogen is vermogen. Temperatuur maakt het verschil, entropie verhaal en zo. Afijn, beetje barpraat.
Ik woon alleen in een nieuwbouw tussenwoning uit 2020, en ben erg weinig thuis :lol:
Dus een heel eerlijke vergelijking is het idd niet, maar voor mij is het investeren in een warmtepomp op deze manier nog niet echt aantrekkelijk.
Meer zonnepanelen misschien wel, maar ook weer niet teveel ivm saldering. Zie het nog gebeuren dat je niks meer voor je zonnestroom krijgt ivm overaanbod.
Plaats reactie