ff serieus, energiekosten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Afbeelding

Schuurvondst! Nog 5 paneeltjes gevonden. Beste opbrengst is pal zuid en 75 graden. Als de saldering verdwijnt wil ik maximale opbrengst in de winter en mijn dak is toch nagenoeg vol! Dit heb ik liever dan oost-west.

Enne, ik heb nog wel een buffervaatje voor je Dabit. Geen idee hoe groot, ik schat 20 liter.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door serum »

Hey! Dank voor je uitgebreide reactie. Dan moet de 5kw bij ons ook wel voldoen denk ik. Hij gebruikt dus een aparte thermostaat? Das jammer, want 1 graad hysteresis is voor onze vloerverwarming echt ruk. De tado houdt het keurig binnen de 0,2 a 0,3 graden nauwkeurig.1 graad is bij ons in de ochtend een lekkere warme vloer en na een uur of 5a6 een koude vloer en weer een fanatiek werkende verwarming. Inderdaad, die massa buffert ook flink.
Waarom zet je geen temperatuurgestuurde aan/uit schakelaar op je vv pomp? Bij ons is de vv pomp uit als de leiding onder de 27 graden is. (En in de zomer zet ik hem op 35 ).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 02 feb 2023 20:14 Ze willen officieel dat je met 1 fase/20A voed, maar het maximale compressorvermogen is 2,1kW. De installateur voorzag geen problemen als ik een 16A automaat monteerde, dus dat heb ik gedaan (i.v.m. selectiviteit tov 25A hoofdzekering).
Ik ga nog eens €270 uitgeven om mijn 3x25A smeltzekeringen te laten vervangen door 3x25A automaten.
Selectiviteit is alleen van belang bij een keiharde kortsluiting en who cares als de 25A automaten
dan meegaan, dat treedt in principe nooit op. Althans ik heb in mijn 15 jaar met huurapt en 23 jaar koopwoning nog nooit een keiharde kortsluiting gehad. Wel piek inschakelstroom die de 16A B karakteristiek triggerde, maar dat was met een C karakteristiek opgelost.
Enigste vervelende is dat je officieel bij een 20A automaat naar een 4mm2 bedrading moet gaan.
Maar 2.1kW ? Niet nodig.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 02 feb 2023 21:46 Schuurvondst! Nog 5 paneeltjes gevonden.
Netjes!
Enne, ik heb nog wel een buffervaatje voor je Dabit. Geen idee hoe groot, ik schat 20 liter.
Mooi. Nog even rekenen of het zin heeft, wat inlezen, en kijken welke addertjes onder het gras ik nog om moet toveren tot handtasje.
Met de huidige buitentemperaturen kan ik zuiguitdeduim geschat een procent of 30-40 aan gas inwisselen voor elektra, maar zo gauw de temperaturen iets stijgen niet meer want dan heb ik geen warmte meer in het CV-water zitten.

Misschien is een extra compressortje maatje koelkast gebruiken nog wel een beter plan. Dan heb je grofweg 1-2kW aan voorverwarmvermogen, warmte voor de verdamper kan ik ten aller tijde wel aan het CV-water ontrekken, ik heb geen koppeling meer met de CV-watertemperatuur, en het spul draait redelijk onafhankelijk van elkaar dus als er een keer wat stuk gaat stort de hele boel niet af. Jaar-rond bekeken lijkt dat de betere oplossing te zijn.

Maar dan heb ik eigenlijk gewoon een warmtepompboiler gemaakt. Kan ik net zo goed ergens een kleintje op de kop tikken, afstellen op 30 graden, en die in de koudwaterleiding monteren.
serum schreef: 02 feb 2023 22:03 Hey! Dank voor je uitgebreide reactie. Dan moet de 5kw bij ons ook wel voldoen denk ik. Hij gebruikt dus een aparte thermostaat? Das jammer, want 1 graad hysteresis is voor onze vloerverwarming echt ruk.
Die warmtepomp heeft een bedieningspaneel nodig voor het doen van alle instellingen. Dat ding zit met een 2-draadsverbinding aan de binnenunit vast en kan ook dienst doen als kamerthermostaat. Wat er in de praktijk gebeurt bij installatie is dus oude thermostaat van de muur af, Daikin-kastje erop, en dan heeft de installateur een stabiele situatie waarin hij prima kan verifieren of alles naar behoren werkt. Tot zover dus logisch dat het zo gaat.

Maar het is niet verplicht om dat kastje als thermostaat te gebruiken. Je kunt je Tado ook aansluiten, in aan/uit mode, en tegen het apparaat zeggen dat-ie niet het eigen kastje moet gebruiken voor temperatuurregeling.
en weer een fanatiek werkende verwarming.
Dan zorg je toch voor een tikje lagere aanvoerwater-temperatuur? Dan werkt de verwarming, maar niet te fanatiek.
Waarom zet je geen temperatuurgestuurde aan/uit schakelaar op je vv pomp? Bij ons is de vv pomp uit als de leiding onder de 27 graden is. (En in de zomer zet ik hem op 35 ).
Eerst voldeed een tijdschakelaar; die had ik er ooit een paar gekregen van de gemeente.
Nu heb ik een systeem dat ook kan koelen. Niet dat ik daar wonderen van verwacht, maar als het ding het kan dan zal-ie het ook doen ook.
Dan werkt dat grapje met een temperatuurgestuurde schakelaar niet meer (en Tado ook niet zomaar, btw..)

Maar geen nood, we hebben HomeAssistant als reddende engel. En daar komt inmiddels data van de warmtepomp binnen, waaronder de status van de pomp:
Afbeelding

Een regeltje 'if ketelpomp aan dan slimmestekker aan, else slimmestekker uit na een minuut of wat' doet de truuk dan ook wel
Kjelt schreef: 02 feb 2023 22:44 Ik ga nog eens €270 uitgeven om mijn 3x25A smeltzekeringen te laten vervangen door 3x25A automaten.
Bezint eer ge begint. Smeltzekeringen hebben 1 groot voordeel: je kunt ze ontzettend hard overbelasten voor ze gaan. 35-40A houden ze uren vol voordat ze gaan. Eigenlijk kun je je 3x25A aansluiting met smeltzekeringen dus beschouwen als een 3x35A aansluiting die je zo af en toe even rust moet geven. Met steeds meer elektrische grootverbruikers, het lastige verdelen van al dat 2kW+ spul over de slechts-25A fasen en de akelige meerprijs van een >3x25A aansluiting is het misschien nog niet zo'n dom plan om de robuustheid van die smeltzekeringen te handhaven zolang je kunt.
En ja, in theorie doen C/D-karakteristiek automaten dat ook allemaal. In de praktijk niet.
Maar 2.1kW ? Niet nodig.
Dat vond ik zelf dus ook, en de installateur was het met me eens. Fabrikanten hebben sowieso nogal de neiging om een forse marge op het gewenste aansluitvermogen te rekenen.
En voor mij is het zowiezo simpel; ik weet hoe een schroevendraaier werkt. Als het misgaat met m'n 16A automaatje dan mik ik er wel een ander in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 03 feb 2023 09:44 Maar het is niet verplicht om dat kastje als thermostaat te gebruiken. Je kunt je Tado ook aansluiten, in aan/uit mode, en tegen het apparaat zeggen dat-ie niet het eigen kastje moet gebruiken voor temperatuurregeling.
Misschien goed om daar nog even goed studie van te maken voordat je dat doet. Ik heb mij al behoorlijk ingelezen op mijn LG Therma V die ik in de garage heb staan (en helaas de eerste maand nog niet heb draaien). Daar geldt een beetje hetzelfde, veel mensen klagen over de hoge hysteresis van de thermostaat en ook hier kun je die gewoon vervangen naar een externe aan/uit thermostaat, maar vaak werkt dat helemaal niet zo lekker. Op het Tweakers "LG Therma V" forum zijn er al vele die terug gegaan zijn naar de originele thermostaat.

Het schijnt dat die hysteresis niet helemaal hard is, het is meer een maximale speelruimte voor de warmtepomp. Behalve pendelen zijn er nog een paar eigenaardigheden die een gas CV niet heeft, zoals b.v. de "opstart piek" en "defrosts" die het aanhouden van een hele strakke ruimte temperatuur lastig maken. Door slim om te gaan met de stooklijn en andere parameters schijn je de praktische temperatuur variatie in 95% van de tijd wel ruim onder die 1 graad te kunnen houden. Let wel, het is allemaal theorie wat ik hier bazel, want die van mij draait nog niet :x

Er is bij Tweakers ook een topic over de Daikin-Intergas combinatie zie ik: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1936782/0
Misschien dat je daar wat meer info kunt vinden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Dat topic zal ik eens doorspitten inderdaad.

Maar uiteindelijk zal het toch wel wat eigen logica worden. Als er warmtevraag vanuit elders dan de woonkamer is dan moet de watertemperatuur eigenlijk een tikje omhoog en moet de aanvoer naar de vloerverwarming gesmoord worden. Is de warmtevraag alleen vanuit de woonkamer dan moet de watertemperatuur maar net een fractie hoger zijn dan wat nodig is om de temperatuur te halen en de klep zo ver mogelijk open.

Ik denk dat ik dat met Tado en HomeAssistant wel voor elkaar kan krijgen. Mag Tado z'n slimme radiatorknopjes bedienen en stuur ik het vraag-signaal van Tado via HomeAssistant. HomeAssistant kan vervolgens wel kijken waar de warmtevraag vandaan komt en het setpoint van de warmtepomp bijstellen.

Bezwaar wat ik daartegen heb is dat de systemen afhankelijk gaan worden van elkaar, en dat probeer ik eigenlijk te voorkomen. Het is nu zo dat HomeAssistant in rook op kan gaan en dan werken lampjes, rolluiken, zonnepanelen, wasmachine, bladiebla allemaal nog door als afzonderlijke systemen. Het enige wat ik dan mis is dat de rolluiken dichtgaan (te warm) of juist opengaan (te koud) als het zonnig is, bijvoorbeeld. Gaat er dan iets stuk, jammer dan, dan druk je zelf maar op het knopje. En die situatie moet eigenlijk wel blijven.

Magoed, eerst data verzamelen, anders kan ik toch niks verzinnen dat beter werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door serum »

Ik zou het persoonlijk ook niet van 2 systemen af willen laten hangen. Want je zal altijd zien, als je d'r niet bent en de hut moet op temperatuur, dat er dan ergens een bitje struikelt en je vrouw weer de gouden 'Heb je hem weer met zijn dingetjes' aas trekt. 'ik vind het allemaal maar niks, het werkt nooit'.. En jij loopt weer ongemakkelijk te verdedigen waarom het niet werkt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 03 feb 2023 16:00 Ik denk dat ik dat met Tado en HomeAssistant wel voor elkaar kan krijgen.
Ik ben er van overtuigd dat jou dat wel lukt 8)

Ik wilde alleen even aangeven dat het niet zomaar een kwestie van een ander thermostaat is. Als het zo gemakkelijk was had Daikin dat zelf wel gedaan :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 03 feb 2023 09:44 Bezint eer ge begint. Smeltzekeringen hebben 1 groot voordeel: je kunt ze ontzettend hard overbelasten voor ze gaan. 35-40A houden ze uren vol voordat ze gaan. Eigenlijk kun je je 3x25A aansluiting met smeltzekeringen dus beschouwen als een 3x35A aansluiting die je zo af en toe even rust moet geven.
In dat geval zal in de praktijk een 20A automaat echt wel selektief zijn ;-)
Helaas twijfel ik hier wel aan want bij de buurman is er twee jaar terug eentje uitgevlogen toen hij twee groepen flink belastte. Was een aannemer bezig. Automaten schakelden niet uit , dus zal wel twee keer richting 14A ofzo zijn geweest op 1 fase.

Met steeds meer elektrische grootverbruikers, het lastige verdelen van al dat 2kW+ spul over de slechts-25A fasen
Inderdaad flinke puzzel steeds
en de akelige meerprijs van een >3x25A aansluiting
Belachelijk he met de energie transitie voor de toekomst hoe wil je warmtepomp, elektrisch koken en je ev laadpaal op 3x25 krijgen. Er zal hopelijk snel een prijsdaling komen anders zie ik de energie transitie stranden, gaat toch wel stranden met de netwerk capaciteit maar goed......
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

serum schreef: 03 feb 2023 18:03 dat er dan ergens een bitje struikelt en je vrouw weer de gouden 'Heb je hem weer met zijn dingetjes' aas trekt.
Ohja, die ken ik maar al te goed, en da's een groot deel van de drijfveer om systemen zoveel mogelijk onafhankelijk te houden. Het heeft ook een reden dat ik bij voorkeur geen witgoed repareer hier in huis, want daarna 'doet-ie het toch niet zo lekker als ervoor' :roll:
(tot ze aankomt met 'werkt niet, we kopen een nieuwe'....)
Kars-cnc schreef: 03 feb 2023 18:24 Ik ben er van overtuigd dat jou dat wel lukt 8)
Ik ook :mrgreen:
Maar het lijkt erop dat ik de boel toch wel enigzins getemd krijg:

Afbeelding

Zo is het wel netjes eigenlijk.

Deze is ook wel leuk om even te pochen:

Afbeelding

Lijn 'C' is de COP, gedefinieerd als productie-kW/consumptie-kW.
De elektraconsumptie komt uit een externe teller, de warmteproductie in kW komt uit de Daikin. De algehele consensus is dat dat nummertje wel betrouwbaar is, maar het blijft 'wij van WC-eend..'
Erg ongeloofwaardig is die COP-lijn overigens ook niet. Apparaat staat op 5-6 graden te verdampen en te condenseren op 26-29 graden. Paar honderd W aan elektra erin, en ik zit in mijn T-shirt achter de computer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door serum »

Het is kennelijk ook overal hetzelfde. De door mij uitgevoerde reparaties laten doorgaans ook altijd veel te lang op zich wachten. 'het hoeft niet meteen, mag ook over 10 minuten'

Dat is een kekke cop van die Daikin. Nou valt mij op dat ze eigenlijk qua cop/scop etc wel het braafste jongetje van de klas zijn in de pdf's, maar kennelijk maken ze da ook waar.

Die eerste grafiek is geel dus je opgenomen vermogen. (Mist in de legenda)

Is het potverdikke nou zo moeilijk om ook meteen een buitentemperatuurlijn te plotten in die grafiek Bart? :mrgreen: ik weet even niet meer welke het is, maar op pvoutput gebruik ik er eentje die ook ook de chillfactor meeneemt in de temperatuur. De monitoring van de zonnepanelen bij ons zat volgens het eigen systeem inderdaad ook een procent of 12 gunstiger dan de apart geplaatste kwh meter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 04 feb 2023 08:17 Het is kennelijk ook overal hetzelfde. De door mij uitgevoerde reparaties laten doorgaans ook altijd veel te lang op zich wachten. 'het hoeft niet meteen, mag ook over 10 minuten'
wat leef ik dan in luxe :mrgreen: (of zou ik het net iets slimmer aanpakken?)
Die eerste grafiek is geel dus je opgenomen vermogen. (Mist in de legenda)
die legenda staat volgens mij helemaal rechts
Is het potverdikke nou zo moeilijk om ook meteen een buitentemperatuurlijn te plotten in die grafiek Bart? :mrgreen:
Die krijgt ie volgens mij ook wel gewoon binnen vanuit de Daikin buitenunit, maar blijkbaar niet voldoende urgentie om in het grafiekje er bij te jongen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Mjah, even plaatje openen in een los venstertje (rechts klikken, open in nieuw venster); screenshots van een 4K monitor zijn voor anderen ooit lastig.
(maar allemachtig, wat is 4K/32" toch een fijn maatje beeldscherm)

Wat wat is staat inderdaad onderaan links en rechts. Ik kan vast instellen wat waar komt en welk lijntje welke kleur in dat Grafana, maar ik heb er nooit veel moeite in gestopt. Wat dat betreft ben ik niet zo'n exhelltijger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Ik heb dus 12 panelen op het westen en niets op het oosten/zuiden
Wat mij opvalt is dat er tijdens bewolking ik s'morgens al een beetje meer opbrengst heb dan wat ik op dat moment verbruik, en dat is zo'n beetje steeds hetzelfde, dan wanneer de zon schijnt.

Nu ben ik tijdens het halen in Almere van de 2 zonnepanelen van 410wp, vorige week vrijdag, die ik achter op het zuiden of oosten wil plaatsen ff lekker door de rug gegaan.
Tijden het plaatsen of afhalen van die dingen van de dakdragers van de auto schijnbaar een verkeerde beweging gemaakt.
Op dat moment er niks van gemerkt maar de dag erop.....
En ik loop er nu nog krom van, grin
Maar volgende week wil ik ze toch maar eens gaan aansluiten.
Ik ben benieuwd wat dat in de ochtend uren gaat opleveren.

Het plaatsen gaat met 3030 profielen die ik op een tip van Kjelt in Beek en Donk heb gehaald, daarvoor nog mijn dank.
Waren best wel duur in vergelijking van de 3030 profielen die ik een jaartje of 2 terug in Eindhoven had gehaald.
2x de prijs van toen.
Ik denk nu aan beide panelen op 1 rek op het zuiden, die buiten de schaduw van een boom van de achterburen valt.
Maar mocht het later blijken dat ik ze beter apart kan plaatsen, bv op het oosten, dan kort ik dat rek in en wordt er een 2e van gemaakt.
Hier een afbeelding van het rek met wat ik nu van plan ben:

Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie