ff serieus, energiekosten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

@kawarider
En wat denk je als feedstock te gaan gebruiken?
wow eigenlijk alle biomassa wat we normaal op de compost flikkeren gaan gebruiken grooste deel is dan gras, gehakselde takken, in de winter alle bladeren. We hebben iets van 6000m² groen spul , schat 35 bomen, moet toch 6 a 8 m³ biomassa afkomen dacht ik.

En dan 4,5 a 6KW solar nemen om de boel te persen en drogen ? ik weet het eerlijk gezegd niet, ben al een poos zoekende

voorlopig houtkachel gekocht voor de werkplaats, het nog wat hout liggen, maar vond aanschaf kosten rookkanaal 3,5 meter buitenlangs erg duur meer dan 1300 euro


greetz,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Ook hier geld: rotzooi derin, rotzooi eruit.

Hooi en grasachtigen geven een bult as, evenals de schors en bladeren van bomen.

Zaagsel moet tussen de 10 a 20% vochtigheid zitten voor briketten, voor pellets is de bandbreedte aanzienlijk kleiner evenals de deeltjesgrootte.

Maar met zoveel bomen ga je toch aan de houtvergasser? Kettingzaag zal je ook niet vreemd zijn?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door spinningwheels »

Als je toch ruimte hebt.
Olifantengras word wel als brandstof gebruikt.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

100 kg/m3 en klaar om te oogsten als de kachel uitgaat. Een jaar opslaan dus :roll:
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

@kawarider
Hooi en grasachtigen geven een bult as, evenals de schors en bladeren van bomen.
Tja das meer werk met schoonmaken, maar daar zit ik niet zo mee

Maar met zoveel bomen ga je toch aan de houtvergasser? Kettingzaag zal je ook niet vreemd zijn?
Kettingzaag ---> check, maar een houtvergasser, okay komt gas uit , maar mijn CV eet dat toch niet ?

@spinningwheels
Olifantengras word wel als brandstof gebruikt.
Staat ook al op het lijstje ben aardig onder de indruk van dat spul, maar eerst moet een duidelijk idee hebben van de verwerking.
Maaien kunnen we met de balkmaaier, en dan verhakselen met ? een hamer hakeselaar ? , moet ik dan eerst vochtig persen en dan de briketten drogen ? of eerst drogen (trommeldroger ? ) en dan persen ?

zoals ik zei, ben zoekende

Zou leuk zijn als er een machine was die alles deed

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

https://www.bioenergieopmaat.nl/producten/snipperketel/

https://www.bioenergieopmaat.nl/product ... tel/hdg-r/

Zelf ben ik nog weleens met Eta bezig geweest.
https://www.deyle.nl/hout-cv-ketels/eta ... pperketel/

Zomaar wat willekeurige linkjes. Alleen van Eta weet ik dat het kwaliteit is, die andere ken ik niet. Ziet er wel goed uit trouwens. Doe je huiswerk, lees je in. En KISS, dat is het beste. Dus vergeet pellets en waarschijnlijk ook een brikettenpers tenzij je alleen daarvoor al €15.000 wilt investeren naast de kachel en zo.

Olifantengras wordt doorgaans met een mais hakselaar gerooid. Als je ruimte hebt is dat prima. Komt daar dus een waterdichte silo met roerwerk/uitvoer bij.

Ik gok zo, dat als je klaar bent met lezen, het een stukhoutketel wordt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door spinningwheels »

Hoe zit het eigenlijk met een buffer/ warmte opslag in een kachel?
Ben bezig met olie brander voor in een gaskachel.
Alleen is zo,n brander al snel de nodige Kw,s.
Maatje heeft ook zo,n ding gebouwd, en al snel 25 graden in de hut.
Nu maak ik de brander al aardig kleiner, maar dan nog.
Kacheltje wat ik heb straalde naar voren al warmte uit , en de brander verwarmde een gietijzeren pot, die dus een beetje warmte vasthield.
Ik denk dan die pot vullen met ????
die pot is ca 200 rond en 300 hoog, niet heel groot dus.
Ik denk dan, er gaat toch wel aardig wat Kw,s inzitten om het ???? op te warmen.
Dat straalt dan niet naar voren uit.
Kachel uit dan blijft het denk ik / hoop ik, nog best wel een poosje warmte uitstralen.
Heb nog wel een paar reststukjes staal 200 rond. maar geen stukje van 300 lang.
Stapelen? of warmt het dan niet/slecht door? Geen staal gebruiken maar ????
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Ian »

Steen is een betere “accu” voor warmte
Zie bv massa kachels

Hoe mer steen hoe langer het duurt voor het warm is
Maar ook afkoelen duurt dus lang
Intussen straalt het warmte af
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gelukkig heeft Joost de Vree bijna overal een antwoord op. https://www.joostdevree.nl/shtmls/warmt ... teit.shtml
In jouw geval gaat het over warmte capaciteit per inhoud.
En zoals je ziet is water de winnaar per kg, gelukkig is staal veel meer kg's per inhoud dus die loopt aardig in en jij wil die buffer waarschijnlijk ook hoger dan 100 graden verwarmen dus staal en gietijzer lijkt dan een aardige winnaar, gewoon stapelen die stukken, beetje lucht er tussen maakt niks uit, alleen die ruimte telt natuurlijk niet mee.
Basalt buffers wordt mee geexperimenteerd, volgens mij omdat het heel goedkoop als stortgoed te verkrijgen is, container vol, RVS buizen er tussen door, en opstoken naar 500 graden. https://cesar-energystorage.com/hoe-werkt-het/
Die kachel inbouwen met stoeptegels gaat ook echt wel werken. Die zou ik dan wel op houten balkjes zetten zodat ze de warmte minder aan de bodem af gaan geven. En het is ook niet voor niets dat er speksteen kachels gebouwd worden. Dat staat de warmte veel geleidelijker af. (neemt ook minder snel op dus) Doordat er minder spanning in speksteen zit dan andere steensoorten is het specifiek geschikt om steeds heet te worden en af te koelen omdat het niet barst. Maar een goede speksteenkachel ben je snel 500 kg verder.
2022-12-01 07_09_20-Document1 (Compatibiliteitsmodus) - Word.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Inderdaad Hugo, stoeptegels voor low budget.

Spinningwheels, hangt er vanaf wat voor kachel je wil, snel of langzaam? Kijk eens naar batchrocket.eu, dan krijg je een idee. Dit is een batchrocket voor hout, maar je kunt goed een oliebrander monteren in het deurtje. Brandkamer is vuurvaste beton. De riser zorgt voor voldoende trek zodat de goed verbrande rookgassen optimaal teruggekoeld kunnen worden. Dit is heel goed in een 200 liter oliedrum te doen. Dit geeft razendsnel zijn warmte af, met als gevolg dat deze straalkachel ook gelijk koud is als de verbranding stopt. Voeg je hier massa aan toe dan strijkt dit de afgifte uit in de tijd. Aan jou de keus....

Denk er wel om dat je verbranding heter dan heet moet zijn als je afgewerkte motorolie gaat gebruiken. Knap giftig spul. En dan nog zou ik mijn hoofd niet in de schoorsteen willen steken of naar de buren laten waaieren.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door assink »

Olifantsgras is niet zo geschikt voor kleinschalig verbruik. Blijkbaar zijn de slakken behoorlijk hard en verstoppen zo de asafvoer van een normale biomassa ketel.

Las vd week een artikel van een boer die z'n koeien op een gigantische "biomeiler" hield, en had de vloer voorzien van vloerverwarming buizen, die in verbinding stonden met z'n woonhuis.
De laag houtsnippers van minimaal 50 cm, werdt meermaals per dag belucht. En een paar keer per week werd de bovenste helft omgefreesd om zo de mest te vermengen met de snippers en de boel luchtig te houden. De onderste helft van de snippers dient als bed voor de beluchting en composteert minder.
Weet niet hoe dit op kleine schaal gerealiseerd kan worden zonder vee. Denk dat wij als mens te weinig mest produceren :lol:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Om de maand af te sluiten.
Doordat ik dus maatregelen had getroffen met stroom verbruikers, zie begin topic, en overgestapt ben naar airco verwarmen op 22° en niet meer verwarm met gas, zijn dit de verbruiks tabellen:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Zoals eerder was te zien werd de 1e helft van Nov nauwelijks gestookt en ik ben dus benieuwd naar de 2/3 aankomende koudste maanden wat dan het verschil gaat worden.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door spinningwheels »

Portje schreef: 03 dec 2022 13:07 Om de maand af te sluiten.
Doordat ik dus maatregelen had getroffen met stroom verbruikers, zie begin topic, en overgestapt ben naar airco verwarmen op 22° en niet meer verwarm met gas, zijn dit de verbruiks tabellen:
En hoe ga je dit volgend jaar doen met het energie plafond?
Ik vermoed dat het voordeliger is om het plafond voor gas ook zo veel mogelijk te benutten , in plaats van alles op elektra te doen en dan dik over dat plafond hen te gaan.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Dat wordt nog een gepuzzel.
De vraag is wat mijn stroom/KWh gaat kosten.
Die is nu afgerond zeg maar €0.24/KWh
Ze mogen naar max €0.40 gaan maar dat weet ik ook pas in Jan of ze doen, zal best wel.
En wat worden de prijzen bóven dat plafond.
Eigenlijk is het met een natte vinger in de lucht en gokken maar.
Ik ga eerst eens kijken wat Dec wordt.
De voorspelling is koud weer.
Sterker nog, de vrouw zegt: kijk eens naar buiten
En idd, het begint licht te sneeuwen
Gauw de ski's waxen
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie