ff serieus, energiekosten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kjelt »

Goed uitzoeken. Laatst nog horrorverhalen op radar over "hem" energie die een vast contract offreert tegen lage prijzen en vervolgens toch een variabel contract met je afsluit. Daarna de eerst lage prijzen, per maand bizar omhoog schroeft waarbij de opzeggingspremie op duizenden euros is gezet.

Dus goed je huiswerk doen voor je zomaar overstapt.
Bij de reguliere energiemaatschappijen is het gebruikelijk dat je tot 3x meer moet betalen na afloop van je vaste contract. De prijzen zijn gewoon drie keer of zelfs meer gestegen.


https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... m-kan-het/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Oftewel, als iets te mooi lijkt om waar te wezen, dan....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Sven »

Goed punt, het verschil is wel erg groot.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

Wat ik vreemd vind is dat naast de Groningse velden, de NAM nog over 175 kleine gasvelden in de Noordzee beschikt.
Maar toch betalen Duitsers momenteel minder voor hun gas dan wij

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Het lijkt me ook eng om nu op zoek te gaan naar gelegenheid aanbieders die lage prijzen beloven en straks omvallen.
Lees ook de héél kleine lettertjes goed.
Ik las gisteren nog dat een aantal van die aanbieders er slecht voor staan.
Dan blijf ik toch liever bij een van de grotere aanbieders.

Ik ben vandaag eens gaan kijken welke temp dat airco'tje (2500w) met 1 unit voor keuken/woonkamer met de instelling van 24° haalt.
Hij is om 11:00 aangezet bij een kamer temp van 17.4°, buiten temp 7.6° en is dus zo'n 4 uur aan het verwarmen.
Op het moment is het 21.44° in de keuken en in de woonkamer 18.7°
Het verbruik staat nu op 3.58KWh
Dus afgerond 1KWh/uur
Ik betaal voor 1 kuub gas €5.00 (ongelovig) 1kuub gas zou iets van 10KWh zijn.
Ik betaal €0.23/KWh op dit moment. (ook ongelovig)
Ik kan dus 21 uur verwarmen a €0.23 om die kuub te halen?
Dat valt me niet tegen.
Als ik kijk naar mijn gasverbruik vorig jaar November, 118kuub, schat ik toch rond de 80kuub voor verwarmen, dat zou 80x€5.00 = €400 zijn.

Nu vraag ik me af of een nieuwe airco zuiniger zou zijn.
Dees is nu zo'n 14j oud en ik wil hem vervangen voor een Multi split met 1 van 2.5kw en een van 3.5kw zodat de warmte beter verspreid wordt met 2 units.
Iemand ervaring daarmee?
En ik bedoel ervaring met 2 verschillende units 2.5 en 3.5 in 1 ruimte.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

Ik vond deze site wel nuttig, geeft een redlijk complete lijst van aanbieders

https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door spinningwheels »

Even wat gereken
LPG € 0.726 de liter 7.5 KW € 0.097 per KW
Houtpellets € 0.8 per kilo 4.7 KW € 0.17 per KW
Gas onder plafond € 1.37 per M3 10.55 KW € 0.137 per KW
Gas boven plafond € 2.65 per M3 10.55 KW € 0.25 per KW
Verlopen olie Kratje bier per 120L ca 1200 KW € 0.015 per KW
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

Ik had ook al zo'n lijstje gemaakt, (geen garanties dat het helemaal klopt)

24607

Je zou dus zo'n Do It Yourself Briketten pers kunnen bouwen en dan flink besparen

Op zich is een hydrualische Briketten pers wel een leuk CNC forum project



Chinezen verkopen pellet persen, maar het lijkt erop dat de meesten voor voer bedoeld zijn

Afbeelding

https://www.aliexpress.com/item/1005004121493601.html




Maar goed zelfs de goedkoopste houtkachels zijn vanaf 550 Euro en de dubbelwandig kachelpijp is dan meer dan 2x zo duur


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Haha, leuk, het pelletsprookje duikt zelfs hier op. Been there, done that. Of beter, geprobeerd. Uiteindelijk kostte het meer aan versleten lagers en stroom dan dat er pellets uitkwamen. Wel twee winters de toko mee warm kunnen maken. Pers ben je er niet, doseerschroef , mixer, vochtmeter, hakselaar etc. Het was hier een aardig circus aan het worden. In het kort, als je op zoek bent naar een hobby, prima. Wil je goedkoop je hok verwarmen, kijk dan naar een zaagsel/ snipperketel.

En brikettenpers? Iets minder dramatisch verhaal, maar diy? De goede beginnen bij 15.000, je moet van goede huize komen wil je dat nivo bereiken. In ieder geval hoef ik er niet mee thuis te komen van klanten. Briketten geven een enorme bende.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Net filmpje bekeken, dat werkt dus niet. Je moet niet alles geloven wat je op YT ziet, het is net de krant :lol: De klem op de bek ontbreekt. Leuk voor een proefje en een filmpje maar meer niet.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

@kawarider
Uiteindelijk kostte het meer aan versleten lagers en stroom dan dat er pellets uitkwamen. Wel twee winters de toko mee warm kunnen maken. Pers ben je er niet, doseerschroef , mixer, vochtmeter, hakselaar etc.
ja dat vermoede is al, een en al slijtage en breuk, en als je kijkt naar het aan KWh dat je nodig bent om wat pellets te persen dan kan dat alleen uit als het dak vol staat met solar.

@Kawarider
En brikettenpers? Iets minder dramatisch verhaal, maar diy? De goede beginnen bij 15.000,
Echt ? wat jammer, ik vond deze wel aardig kwa prijs/presatie kost rond de 4500, vind je dit wel wat ??



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 27 nov 2022 13:31 ja dat vermoede is al, een en al slijtage en breuk, en als je kijkt naar het aan KWh dat je nodig bent om wat pellets te persen dan kan dat alleen uit als het dak vol staat met solar.
Dat zou het leukste zijn, dat je 's-zomers met de energie uit je zonnepanelen een hoop warmte in blokjes kunt persen en die in de winter dan weer laten ontsnappen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

@hugo stoutjesdijk
Dat zou het leukste zijn, dat je 's-zomers met de energie uit je zonnepanelen een hoop warmte in blokjes kunt persen en die in de winter dan weer laten ontsnappen. :mrgreen:
precies, terug lever tarieven zijn zo belachelijk laag en het verschil in opbrengst tussen midzomer en midwinter zo enorm groot (10% of zo in de winter)
dat je solar gebruiken om biomassa geschikt te maken voor winter verbranding heel aantrekkelijk lijkt

Er is zat "natte" biomassa te krijgen voor weinig, drogen en persen met solar is misschien wel haalbaar op kleine schaal

In Africa gebruiken ze mensen stront



Maar ik denk dat plantenmateriaal me beter zou bevallen :)

Greezt,

markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Das op zich best een leuke Markus. Briketten zijn iig goed geperst, een beetje te zelfs. Een hobby-Bob machine voor dito prijs. En dan heb je nog geen kachel. Beter voor dat geld een snipperketel kopen. Blijf je erbij staan om de tangdruk te verstellen? De kop hoort op druk open te gaan om de briket vrij te geven. Even niet opletten en je kunt die de perscilinder weer uit gaan boren omdat ie vast is gelopen. Vraag niet hoe ik dat weet :roll: Of de briketten vallen al uit elkaar omdat de druk te laag is. En vraag eens aan de directie of je binnen welkom bent met die stofbende.

En wat denk je als feedstock te gaan gebruiken?
Plaats reactie