vers.by wireless probe, eerste indrukken

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door tantan »

https://youtu.be/Bvm3cZ64lDI

voor de filmtechnici onder ons zal de kwaliteit wel waardeloos zijn, maar afgezien daarvan vind ik het hele mooie probe voor een redelijke prijs. nu nog zien hoe deze zich de komende jaren houdt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door Kjelt »

Nice!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door serum »

Ik heb toevallig sinds gisteren een ander filmpje van die draadloze variant. Bij de 3e meting crasht ie in het materiaal en is het einde oefening voor de tastnaald. Hij triggert niets en de machine probeert daardoor de probe door het materiaal te duwen.Heb de maker even een mailtje gestuurd, In een ander filmpje op YT hoor ik eenzelfde verhaal en hij claimt een vergelijkbaar probleem te hebben gehad. Wat ik daarnaast in dat filmpje als commentaar hoor is dat de maker van de probe (die erg vriendelijk en correct is gebleken over de vragen die ik had) een nieuwe stuurt.

Zojuist bericht van de verkoper, hij stuurt een nieuwe op. Topservice wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door Portje »

haha, idd
Die probe is mooi, toen maar weer uitgezet, dat kijkt niet lekker op mijn 50" scherm.
Heb je een link naar die probe voor een beschrijving?
Mja,
op YT staan de eerste filmpjes al van 13j terug en niks verbeterd, sorry
Ik zie de humor er wel van in Tantan
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door spikee »

serum schreef: 21 nov 2022 10:17 Ik heb toevallig sinds gisteren een ander filmpje van die draadloze variant. Bij de 3e meting crasht ie in het materiaal en is het einde oefening voor de tastnaald. Hij triggert niets en de machine probeert daardoor de probe door het materiaal te duwen.Heb de maker even een mailtje gestuurd, In een ander filmpje op YT hoor ik eenzelfde verhaal en hij claimt een vergelijkbaar probleem te hebben gehad. Wat ik daarnaast in dat filmpje als commentaar hoor is dat de maker van de probe (die erg vriendelijk en correct is gebleken over de vragen die ik had) een nieuwe stuurt.

Zojuist bericht van de verkoper, hij stuurt een nieuwe op. Topservice wat mij betreft.
Om een dergelijke communicatie veilig te doen moet je continue contact hebben met een hoge refresh interval en lagen latency om zo het missen van een puls / crashen te voorkomen. Als ik dat zo uit jou verhaal hoor, lijkt het alsof die failsafe niet geiimplementeerd is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 21 nov 2022 10:17 Ik heb toevallig sinds gisteren een ander filmpje van die draadloze variant. Bij de 3e meting crasht ie in het materiaal en is het einde oefening voor de tastnaald.
Ach dat kan je ook bij een proffesioneel bedrijf met een Renishaw van tig k euro gebeuren, daar staan ook tig filmpjes van op YouTube.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door DaBit »

tantan schreef: 20 nov 2022 18:25 voor de filmtechnici onder ons zal de kwaliteit wel waardeloos zijn
Lekker die filmtechnici negeren. Informatie is duidelijk, en ik snap heel goed dat je geen zin hebt om nog eens 3 uur achter de computer te zitten om een filmpje te produceren (heb ik ook nooit)
nu nog zien hoe deze zich de komende jaren houdt.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Een wireless probe werkend houden is een stuk lastiger dan het lijkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door Portje »

oke oke, ik zal niks meer zeggen, sorry tantan
Om het goed te maken laat ik één keer een filmpje zien, niet van mij hoor, waar alles inzit wat ik bedoelde.
Ik ben er van overtuigd dat de meeste het dan met mij eens zijn, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door Kars-cnc »

Portje schreef: 21 nov 2022 12:37 Om het goed te maken laat ik één keer een filmpje zien, niet van mij hoor, waar alles inzit wat ik bedoelde.
Of alles wat je zei daar nou in zit... Maar toegegeven, het kijkt toch plezieriger dan een filmpje over een 3D probe, hoe goed zo'n 3D-Probe fimpje ook in elkaar zit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 21 nov 2022 10:17 Hij triggert niets en de machine probeert daardoor de probe door het materiaal te duwen.
Spijt dat de bedrade versie nu bij een ander forumlid ligt? :lol:

Ik had geen filmpjes van crashende 3D-Probes gezien, maar toen ik die van mij aan het maken was begonnen dat soort beelden zich als vanzelf in mijn hoofd af te spelen. Ik heb dan ook op het laatste moment er nog een External-Error contact aan toegevoegd. Dat heeft mij inmiddels zeker zo'n 4 taster stiften bespaard 8)
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door tokas98 »

had geen filmpjes van crashende 3D-Probes gezien, maar toen ik die van mij aan het maken was begonnen dat soort beelden zich als vanzelf in mijn hoofd af te spelen. Ik heb dan ook op het laatste moment er nog een External-Error contact aan toegevoegd. Dat heeft mij inmiddels zeker zo'n 4 taster stiften bespaard
Gisteren ook een crashende probe gehad. :evil: Nu ben ik dus wel heel erg benieuwd hoe je dit opgelost hebt? :?:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door Kars-cnc »

Tja... allereerst, ik heb mijn probe zelf gemaakt, als je een gekochte probe hebt waar dat niet op zit kun je er weinig mee denk ik. Ook een al gebouwde probe zal niet altijd gemakkelijk aan te passen zijn, maar goed ik leg hieronder uit hoe ik het gedaan en misschien geeft het inspiratie.

Helaas heb ik van de definitieve versie, met aluminium huis geen foto's van het error-contact gemaakt. Wel heb ik wat kunnen vinden van het prototype met een 3D geprint huis. De constructie is niet veranderd bij de definitieve versie, alleen is alles net iets netter uitgevoerd.

Hieronder de probe van de stylus kant:

ext-error contact 3.jpg

Hier is de grote stalen body te zien waar de drie probe contacten in zitten (voor meer info over de algehele constructie zie viewtopic.php?p=254350#p254350). Deze body gaat omhoog als de probe tip iets raakt. Bij een Z beweging gaat het in z'n geheel omhoog en bij een X/Y beweging gaat 1 kant omhoog.

Van de andere kant ziet dit er zo uit:

Ext-error contact 1+2.jpg

Links de stalen body vanaf de bovenkant en rechts met een PCB ring met de koper kant naar beneden er boven (je ziet die PCB op de eerste foto er al naast liggen). Er is een draadje onder het schroefje van stalen body vastgemaakt en een draadje gesoldeerd aan het koper van de PCB ring. Als de probe tip nu iets raakt heeft het zo'n 1.5mm vrije slag en daarna komt de stalen body tegen het koper van de PCB ring. Deze PCB ring kan een stukje naar boven bewegen zodat de probe tip nog een kleine millimeter verder kan voordat een en ander echt mechanisch vast loopt. Ik zag geen kans een echte veer boven de PCB te plaatsen dus heb ik een stukje mos-rubber van de vacuumtafel gebruikt (ook op de eerste foto te zien).

Een en ander is verre van ideaal; het contact had beter een verbreek contact kunnen zijn en koper op staal is niet zo best als contact materiaal.

Maar zoals gezegd, ik heb het er nog bij in geprutst nadat ik het design eigenlijk al helemaal in kannen en kruiken had en het leek mij beter dan niets. Dat dat inderdaad zo is heeft zich al een paar keer bewezen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door tantan »

dank kars voor jouw bijdrage, knap dat het zelf aan het uitdokteren bent!. dat inspireert mij dan weer om toch maar eens even naar het error signaal te kijken van mijn probe. dit is hoe vers.by het doet:
Output "ERR" - The Error signal is a detector of excessive (greater than 1.7 milliseconds) delays. Accompanied by LED indication in the receiver. Provides the ability to cancel an incorrect measurement in the event of a delay in the response of the radio channel. The delay occurs when a short acknowledgment packet was still sent at the moment the stylus was pressed, the delay can be up to 12ms. The probability of such an event, depending on the period of acknowledgment packets specified by the user ( pool period ): 0.3s - 3.6%, 1s -1.2%, 3s - 0.4%. The software check of the Error signal is set immediately after the search for G38 (linuxcnc), G31(mach3), before releasing the stylus, if an Error signal is detected, it is recommended to perform the measurement again. Alternatively, you can not use ERR, then, to be completely sure of the measurement, measure one place twice and accept if both measurements coincide with the required accuracy. Also, if you make a latch measurement at a speed of <10mm/min, the error from the maximum possible delay will be <0.002mm, in some cases this may be sufficient. Also, ERR is used to determine the need to wake up the probe from Sleep mode 1. Then to wake up: in manual mode - shaking, in automatic mode - software check of the Error signal is performed before searching G38 (linuxcnc), G31(mach3), in case of detection of the Error signal ERR it is necessary to rotate probe in the spindle 200 - 1500 rpm.

To work with the Err signal, it is necessary that your cnc controller has 1 free input pin. ERR out should be considered as a separate sensor that connects to this input pin.
ik vraag me af of ik helemaal snap wat hij hier doet, maar ik ga toch maar eens het error signaal uitbedraden naar mijn CSLabs controller, om eens te kijken of ik scherp krijg wat nu echt de beveiliging doet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: vers.by wireless probe, eerste indrukken

Bericht door DaBit »

Als je ERR signaal actief is voordat je gaat proben moet je de probe wakker schudden (even op 200-1500rpm draaien). Blijft het actief, dan moet je niet gaan proben.
Als ERR activeert tijdens je probe-operatie en je gaat voor maximale nauwkeurigheid, dan moet je dezelfde probe-actie herstarten.

Ik zou zeggen dat niet naar ERR kijken een dom idee is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie