cirkel of 1000 lijntjes ?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door remon_v »

Ik heb hem geopend in Autocad 2020 en het zijn geen circles maar polylines, dus het ligt toch echt aan het bestand...
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door FreesKever »

hfjbuis schreef: 18 nov 2022 00:35 Het freecad bestand als zip. Openen duurt wel een minuutje op mijn PC AMD ryzen 5
gaatjes.zip
Da's vreemd, Ik heb ook een AMD, een 5600G. Opstarten van FreeCAD zelf duurt eventjes (ong. 5s) maar als ik daarna de (eerst ge-unzipte) tekening open duurt dat ongeveer ook 6s. Als ik rechts klik in een filebrowser en gaatjes.FCStd open zit het bij elkaar onder de 10s.
Een 5600G is een vrij vlotte processor, maar niet extreem en FreeCAD kan nauwelijks gebruik maken van de 6 processoren (12 draadjes)

H.C schreef: 18 nov 2022 07:56 ah:
gaatjes_cnczone.zip
(172.42 KiB) 1 keer gedownload

in part kan ik in een keer een fillet doen op alle gaten, zal wel ok zijn... ;)
Ik kan hem ook openen in FreeCAD maar ik heb wel de indruk dat het nog steeds veelhoeken zijn.

Mijn mening is dat het nog steeds een grote puinhoop is op CAD gebied. Elk programma gebruikt zijn eigen formaat, en conversies zijn vaak gebrekkig. Omzetten van cirkels naar veelhoeken is daarbij een veel voorkomend euvel. In onderstaande screenshot heb ik "gaatjes.FCStd" en "gaatjes_cnczone.stp" allebij in FreeCAD geladen. 't lijkt wel veel op elkaar, maar toch niet helemaal. de step file is ook geen regelmatige veelhoek, dus ook geen echte cirkel maar eeninterpretatie van een interpolatie.

Het is ook allemaal erg omslachtig bij elkaar.
De originele tekening is waarschijnlijk gemaakt aan de hand van een hele lijst coordinaten, en nu moet je weer proberen die coordinaten te extraheren. Probeer ook aan de hand van al die lijnsegmenten maar te beoordelen of alle gaten even groot zijn. Yuch!.

Voor een project als deze is het veel handiger als je simpelweg een text file met de echte coordinaten van de gaten hebt. Daar kun je met wat knip en plak werk wat G-code omheen zetten, of het met een (b.v. python) script doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door zeeschuim »

Vcarve
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door keesfrees »

Dank allemaal, ik ben er (toch) al uitgekomen.
Eerst omzetten in spline en dan de splines weer omzetten naar bogen en dan geometrie naar cirkel.
( welke software dat is laat ik achterwege, het is (erg) oud enneuhh . . . , PB voor meer info, voor wie hier (later) nog weer tegen aan loopt )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door keesfrees »

zeeschuim schreef: 18 nov 2022 12:48Vcarve
Goede gok, daar komt dit misbaksel uit ja.
Nee, toch niet : aspire vectric.
Maar wat wou je er mee zeggen ?
Laatst gewijzigd door keesfrees op 18 nov 2022 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door hfjbuis »

FreesKever schreef: 18 nov 2022 10:34 Als ik rechts klik in een filebrowser en gaatjes.FCStd open zit het bij elkaar onder de 10s.
Gaatjes.fcstd openen in de browser duurt 18 seconden (warme start). Ik heb geen grafische kaart in mijn pc maar gebruik de in de processor gebouwde GPU. OpenGl gebruiken staat aan, maar ik meet geen verschil in opstarttijden. Dat is ook niet te verwachten want de GPU wordt in freecad alleen gebruikt bij het renderen.
FreesKever schreef: 18 nov 2022 10:34 Een 5600G is een vrij vlotte processor, maar niet extreem en FreeCAD kan nauwelijks gebruik maken van de 6 processoren (12 draadjes)
Ik selecteer mijn CPU al vanaf de core duo op single thread performance. Freecad gebruikt meestal maar 1 core, soms iets meer maar meer dan 2 cores heb ik nog niet gezien.
Afgezien van WinZip en mijn eigen software, gebruikt geen van mijn PC programma's meer dan 1 Core. Ik denk dat hoofdzakelijk de spelletjes meer dan 1 core gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door keesfrees »

JoepS schreef: 18 nov 2022 01:42 Mag ik gokken wat het is? :mrgreen: Ik denk een masker voor een telescoop. Multi object spectography.
Dat zou best kunnen, interessant, ik weet het niet.
De gaten moeten 6mm worden voor een m4 schroefkopje, doet je dat een lichtje branden ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door JoepS »

keesfrees schreef: 18 nov 2022 12:58 Dat zou best kunnen, interessant, ik weet het niet.
De gaten moeten 6mm worden voor een m4 schroefkopje, doet je dat een lichtje branden ?
Zou kunnen. Het zou i.i.g. een flinke telescoop betreffen. Dan is het waarschijnlijk voor fiber optical spectroscopy. Uit wat voor materiaal moet het gefreesd worden?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door keesfrees »

Dit is het geworden, ik heb er geen bemoeienis meer mee gehad.

24623
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: cirkel of 1000 lijntjes ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat sterrenbeeld is nieuw voor me. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie