topslede onbruikbaar bij goede centerhoogte

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

topslede onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door MeMoRy »

Ik zit met iets geks. Ik heb een emco compact 8 met een snelwisselhouder gekocht, het ziet er allemaal redelijk normaal uit.
Afbeelding

Maar als ik de centerhoogte van de beitels goed afstel, dan valt het schuitje dus onder de bovenkant van de topslede. Hierdoor kan de snelwisselhouder niet meer draaien en moet ik de hele topslede draaien om de hoek van de beitel in te stellen.
Afbeelding

Effectief heb ik zo niet veel aan de topslede, en kan dus bijv niet goed draadsnijden of een conus snijden. Dat laatste heb ik binnenkort nodig om de flens for de nieuwe klauwplaat te maken
Ik heb nog niet echt kunnen verzinnen hoe dit op te lossen. Hebben jullie een idee?

Natuurlijk kan ik een stuk van de schuitje affrezen, maar dat lijkt me niet ten goede komen van de stijfheid. Idem voor dunnere beitels.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 17 nov 2022 18:34, 2 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: bovencompound onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door benkr »

Ik heb toen ik een snelwisselaar op mijn Emco heb gebouwd een flink stuk van de topslede afgefreesd, ik geloof wel richting 8 a 10 mm.
Inmiddels heb ik de Emco al weer heel ruim een jaar niet meer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: bovencompound onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 16 nov 2022 21:51 Hierdoor kan de snelwisselhouder niet meer draaien en moet ik de hele topslede draaien om de hoek van de beitel in te stellen.
Je kunt natuurlijk de beitelhouder er uit halen. Dan kun je de houder 90° draaien. Tussenstanden gaat dan nog steeds niet.
Je wilt de topslede ook niet verdraaien want haaks zetten kost veel tijd.
benkr schreef: 16 nov 2022 22:13 Ik heb toen ik een snelwisselaar op mijn Emco heb gebouwd een flink stuk van de topslede afgefreesd, ik geloof wel richting 8 a 10 mm.
Dat lijkt mij een goede oplossing. Je moet dan alle beitels controleren en meten hoeveel eraf moet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: bovencompound onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door assink »

Zou eerder de snelwissel affrezen dan de losse slede. Zo te zien kun je nog wel 2mm missen.
Je kunt er ook voor kiezen om minder hoge beitels te gebruiken, 10mm in plaats van 12mm bijvoorbeeld. Of zijn dit al 10mm beitels?
Je kunt ook eenvoudigweg de beitel affrezen, freesje in de drieklauw(hoort officieel niet natuurlijk) en de beitel op z'n kant, en frezen maar.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: bovencompound onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door serum »

Ik heb een emcomat 8.6 en daarbij ook een stukje van de topslede afgehaald om ruimte te maken voor de 12mm beitels+ houders.

Was maar een paar mm, zou er niet teveel van afhalen, want de stijfheid van je zwaluwstaart is mede afhankelijk van het materiaal dat erboven zit.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: bovencompound onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door hfjbuis »

Voor het draaien van dit soort dingen in de 3 of 4 klauw, gebruik ik spacers. Dan zit het "recht" in de klauwplaat en kun je het ding er uitnemen om te meten en weer terugplaatsen. Vroeger uit hout gefreesd, tegenwoordig met de 3D printer gemaakt.
Om de nauwkeurigheid te verbeteren kun je de 3D print ook nog vlak draaien aan 2 kanten.
ChuckSpacer.jpg
ChuckSpacer.jpg (16.99 KiB) 628 keer bekeken
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: bovencompound onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 17 nov 2022 11:33 Voor het draaien van dit soort dingen in de 3 of 4 klauw, gebruik ik spacers. Dan zit het "recht" in de klauwplaat en kun je het ding er uitnemen om te meten en weer terugplaatsen. Vroeger uit hout gefreesd, tegenwoordig met de 3D printer gemaakt.
Om de nauwkeurigheid te verbeteren kun je de 3D print ook nog vlak draaien aan 2 kanten.
Verkeerde topic? Of ik begrijp niet precies hoe ik dit kan gebruiken
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: bovencompound onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door hfjbuis »

Als je de beitel in de 3 klauwplaat dunner wilt draaien, moet je hem recht kunnen positioneren. Je wilt geen wig draaien. Met een shim aan de achterkant gaat dat het gemakkelijkste. Dan kun je de beitel er ook uithalen en reproduceerbaar terug plaatsen. Daarvoor gebruik ik dit model Shim die niet uit de klauwplaat kan vliegen.
Zo'n shim werkt ook bij andere dingen zoals een dunne ring die je recht op lengte wilt draaien of waarin je een recht gat wilt maken. Daarvoor gebruik ik het ronde deel van de shim (van 2 kanten bruikbaar). Zo'n shim is "maatwerk".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: bovencompound onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door MeMoRy »

Ohh,
Ik zat te denken dat op de freesbank te doen.
Moet alleen even wachten op de machineklem die ik besteld heb 😅
En hopen dat de 250w motor het aankan 😆

Maar eerlijk gezegd vind ik de top van de slede af frezen ook een goede optie.
En misschien een massief blok zodat ik de slede helemaal kan vervangen, want de functie van de topslede heb ik maar weinig nodig. Alleen voor conussen (kan evt ook tussen centers) en draadsnijden
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: topslede onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door serum »

Heb de mijne inderdaad ook gefreesd.

Voor het draaien/slijpen van een binnenconus is zo'n topslede voor mij een reden om hem erop te willen houden. Als ie CNC is kan je uiteraard goed zonder, maar zo in conventionele vorm is het soms verrekte handig.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: topslede onbruikbaar bij goede centerhoogte

Bericht door hfjbuis »

MeMoRy schreef: 17 nov 2022 18:33 Ik zat te denken dat op de freesbank te doen.
Sommige van die beitels, ook die val Alie, zijn knap hard. Daar is een HSS frees zo bot van. Een draaibeitel met een insert is daar geschikter voor.
MeMoRy schreef: 17 nov 2022 18:33 En misschien een massief blok zodat ik de slede helemaal kan vervangen
Dat is goed voor de stijfheid, maar een topslede heb je nodig zonder CNC.
MeMoRy schreef: 17 nov 2022 18:33 Alleen voor conussen (kan evt ook tussen centers) en draadsnijden
Voor conussen heb je hem echt nodig. Draadsnijden kan probleemloos met een infeed van 0°. Wil je toch onder 29.5 of 30° voeden (lagere snijkrachten), dan kun je ook de top slede verplaatsen i.p.v. de topslede onder een hoek te zetten.
V= d x tan (90-a)
V= verplaatsing van de topslede
d=snede diepte
a=hoek van de infeed
Bij een snede diepte van 1 mm en een infeed van 30° moet je de toprslede 0.58 mm verplaatsen.
Zo doe ik het ook bij CNC draadsnijden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie