eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

Ja dat is een hele mooie machine, die heeft echt heel weinig gedraaid, wat te zien is aan het originele schraappatroon op de geleidingen. En er zit alles bij, alle documentatie, stofafzuiging en koeling met bandfilter, automatische dressinrichting enz.

De downside is dat de besturing uit 1992 is. Hij is wel keurig ieder jaar opgestart om de backupbatterij geladen te houden, althans zo werd mij verteld. Er hangt aan de zijkant van de kast mooi een lijstje met datums en handtekingen, ingevuld bij het opstarten.

Er is inderdaad heel weinig te vinden over retrofit van een slijpbank. Als de besturing het begeeft dan komt iets nieuws op. Ik denk aan Mach of Linux…
kridri
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2016 11:37
Locatie: België (Limburg)

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door kridri »

Leuk! Zeker als alles er nog bij zit! Laten we hopen dat de besturing nog een lang leven beschoren is, maar als u een retrofit doet, dan kijk ik er naar uit. En hopelijk steek ik er nog wat van op :)
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

doe ik. ik ga de machine morgenmiddag ophalen en proberen nog in mijn werkplaats te proppen, ik wil deze machine niet in de garage hebben bij 2 graden...
dan maar eens kijken wat je eigenlijk allemaal kan met een cnc vlakslijpmachine (als de besturing het werkelijk doet). ik heb daar geen ervaring mee. als ik daarachter ben dan maar eens kijken hoe het ding te retrofitten valt. ik ga ondertussen een paar (waarschijnlijk filmtechnisch onder de maat) filmpjes maken van hoe de vorderingen zijn. die komen op mijn YT kanaal en instagram.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

maar zover ben ik dan toch ondertussen...
een kapot kabeltje van de een prox maakte dat de spindel maar heel even liep. voor het vervoer naar mijn werkplaat heeft een 40 jaar oude heg het loodje moeten leggen. machine stond niet recht op de pallet anders was het wel geluk. afijn collateral damage en een nieuw rondom het huis project..
https://youtu.be/IBf3Z1n17YY
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Kjelt »

Heel erg 8)
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

https://youtu.be/_6yXMHe9lvc
en dan nu met mijn eerste cnc programmatje erop.... was wel ff spannend om op de startknop te drukken....... :mrgreen:
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

NIET KIJKEN ALS JE SNEL MISSELIJK WORDT VAN BEWEGENDE BEELDEN..... :mrgreen:

https://youtu.be/zOzeMRunrPg
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

https://youtu.be/NJhMtmyIeU8
Eindelijk hij staat. Lekker zo'n loeier van een machine, 1200kg schoon aan de haak
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door MartijnD »

Bijzondere machine, ik wist niet dat ze bestonden! Hoe krijg je de programma's in die oude besturing?
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door André-R »

Mooie machine..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

MartijnD schreef: 30 mar 2023 21:08 Bijzondere machine, ik wist niet dat ze bestonden! Hoe krijg je de programma's in die oude besturing?
programma's laden zou moeten kunnen maar daar ga ik niet aan beginnen, vlakslijpen is niet zo heel ingewikkeld qua geometrie, het is wel ingewikkeld om nauwkeurigheden te halen ivm spanningen in het materiaal, thermische aspecten zoals uitzetting van het materiaal en de spanningen die het te weeg brengt in het materiaal. en dat dan in combinatie met het type steen, de korrel en de koelemulsie. dit programeer je eigenlijk altijd op de machine zelf. de software is aardig intuïtief moet ik zeggen. dat heb ik overigens ook met mijn emco 325II met shopturn, daar kan je eigenlijk alles op de machine doen door configureren.

het mooie van deze besturing is de closed loop met heidenhain glaslinalen, als ik 1 mu naar beneden ga dan is het ook echt 1 mu... dat is wel kicken op zo'n oude (1990) machine. en deze machine is in mechanisch in nieuwstaat. gister nog een blokje geslepen waarvan ik de afwijking alleen met een 0.5mu taster kan meten, waarbij ik me de vraag stel of ik de meetfouten meet of de werkelijke afwijking.....

als de besturing oprookt dan ga ik hem ombouwen naar een nieuw besturing
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door zeeschuim »

Als oude houthakker die niet kijkt op een duim of wat, vraag ik mij af wat maak je zoal met zo'n apparaat?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

zeeschuim schreef: 31 mar 2023 09:48 Als oude houthakker die niet kijkt op een duim of wat, vraag ik mij af wat maak je zoal met zo'n apparaat?
eh.. Freesbanken?..Ik heb in elk geval alle delen van mijn Freesbank geslepen, in een Gereedschapmakerij kun je niet zonder vlakslijpmachine, Snijplaten en Ponsnippels slijpen als ze bot zijn, maar ook na het harden de onderdelen vlakslijpen.
Dat soort werk..
en zelfs al zou je zoiets eenvoudigs willen maken als een Hefboomplaatschaar.. dan heb je een slijpmachine nodig, om de messen te slijpen, en dan niet alleen om ze scherp te maken, maar ook om ze op de juiste dikte te krijgen..
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door zeeschuim »

Heet jij tantan?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie