eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zeezout zeker?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat mag een mooi resultaat genoemd worden.. 🎈
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door VDFman »

Kun je met die besturing ook een profiel in de steen dressen?
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

In de besturing zelf kan je een aantal relatief eenvoudige dressfunctionaliteiten programmeren. Radi en hoeken enzo. Je kan ook de zijkanten van de steen dressen en terug dressen voor sidewheel grinding. Als je meer wil moet je volgens mij een bestandje met een curve inlezen. Ga ik niet tegenaanlopen denk ik.

Ik ben erg tevreden met deze machine en de software. Deze machine heeft heel weinig uren en dat betaald zich uit natuurlijk. Als de besturing een keertje de geest geeft dan zien we wel weer, maar dan is de mechanische basis iig heel goed.

Ik moet nog wat zaken doen, er moet nog wat plaatwerk gecoat worden en de tafel moet nog een keertje overgelakt worden. Ik ben blij dat hij op zijn plek staat en dat ik mijn kont nog kan keren…:-) :lol:
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

het lakwerk is ook klaar. een wat plaatwerk is gepoedercoat en de tafel is in 2k gelakt. ik ben tevreden, zeker met het slijpresultaat.

https://youtu.be/XQixFPnU0KI
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Resultaten binnen ±0.75µm..zou ik ook voor tekenen... mooi slijpbeeld ook..

heb je de steen zelf gebalanceerd?. of zat ie er nog op?.. Balanceren is en vak apart.. heb ik gemerkt.. en mezelf aangeleerd..gevolg.. Ik kan een steen in een minuutje of 10-15 balanceren.. waar mijn collega's daar minimaal 45 minuten voor nodig hadden.. :mrgreen:
Als je eenmaal weet waar je op moet letten.. is't een eitje.. al moet je wel heel goed je koppie erbij houden..(men wist toen ook.. Als ie een steen aan het balanceren is.. dan moeten we'm niet storen..dan komt het goed, en hebben we voorlopig weer een tijd lang een mooi slijpbeeld.. en hem kennende.. als't slijpbeeld em niet bevalt, rukt ie de steen eraf.. en doet ie het opnieuw)
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

Arie, dank voor het compliment, en nee de steen zat er niet toevallig op. Ik heb best een tijdje gezocht naar een silicium carbide steen van 200x13x31.75 in korrel 46. Ik heb ze uiteindelijk uit engeland moeten laten komen. Balanceren doe ik idd zelf en het is een leuk klusje waar je wat handigheid in moet hebben. Ik balanceer op 2 mes-parallellen (originele Jones&Shipman balancing stand. Eerst de steen op de opname monteren, balanceren, monteren en dressen, dan eraf en weer balanceren, monteren en dressen. Dan is hij goed.
Wat ook belangrijk is bij een dergelijke steen is de concentratie van de koeling, ik slijp nu op een kleine 4%. Als hij vetter is slijpt hij niet meer en krijg je brandstrepen….. vraag me maar eens hoe ik dat weet..

Ik had nooit verwacht dat je met een steen om VHM te slijpen juist zacht gietijzer en messing moet slijpen.. wel dus. Ik heb nog genoeg te leren, dat is zeker.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

het balanceersysteem, is dat met 3 gewichtjes?..

Dan ben je er waarschijnlijk wel achter dat je het eerst gewichtje recht tegenover het zwaartepunt van de steen moet zetten?.. en er dan niet meer aankomen?
Ik deed het altijd zo: steen uit de verpakking halen, en even een klopje met een kunststof hamer.. als de steen dan dof klonk.. meteen op de rand van de Kliko.. weg ermee.. want dan zit er een breuk of barst in.. nooit bewaren.. nooit gebruiken, maar meteen weggooien... en bij mij betekent dat in stukken.. zodat niemand ooit op het idee kan komen om em toch op de machine te zetten..
Opname van de steen grondig schoonmaken,gewichtjes er ook af, resten papier van de labels eraf schrapen, en alle slijpgruis eraf.. dan de steen erop, en vastzetten..
Dan.. zonder steen op de balanceerbok (die je uiteraard eerst waterpas gezet hebt op de Meettafel, want dat was het stabielste wat we hadden) en de steen zelf zijn zwaartepunt laten zoeken.. dat zakt dan automagisch naar beneden..
eerste gewichtje er RECHT TEGENOVER zetten, want dan ligt het gezamelijk zwaartepunt op de lijn tussen het zwaartepunt van de steen, en het gewichtje.. de andere twee zet je dan op "ongeveer"120°, en dan draai je de steen met het eerste gewichtje (dat je ook gemarkeerd hebt met een Stift) naar 90°aan de linkerkant, laat je dan de steen los.. dan draait ie of linksom, of rechtsom.. draait ie links.. dan zitten de twee gewichtjes te laag..draait ie naar rechts, dan zitten ze te hoog.. dan ga je "finetunen"..
dan als laatste check zet je een gewichtje boven de as.. dan heeft die geen invloed, en kijk je naar het andere gewichtje.. nogmaals.. het eerste gewichtje daar blijf je af.. zo kun je zien of één van de twee nog te hoog of te laag zit..
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

ha, ja je weet iig hoe het zit.
het schoonmaken van de opname is idd wel een ding, als het een gebruikte is dan is de hoeveelheid zooi tussen de gewichtjes al een bron van onbalans. ik begin meestal met de gewichtjes op 120 graden en dan werk ik eerst met 1 naar het (lichtste) hoogste punt. dan met de andere 2 pielen zodat het in balans is.
echter de proof of the pudding is in the eating... kijk naar je slijpbeeld, als je dat goed kan lezen kom je nog verder, de hardheid van de steen, de scherpte van de steen (en van je dresser), het materiaal van je steen, de korrel, omtreksnelheid, voeding......... je kan je er volledig in verliezen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

tantan schreef: 24 mei 2023 18:16 ik begin meestal met de gewichtjes op 120 graden en dan werk ik eerst met 1 naar het (lichtste) hoogste punt. dan met de andere 2 pielen zodat het in balans is.
Dat kan, maar dan blijf je pielen.. Volgende steen, Volg mijn methode maar eens.. Mijn record staat op 5 minuutjes.. grote verbazing bij mijn collega's.. , die dachten dat ik de steen niet gebalanceerd had, zo snel zat ie weer op de machine..

Overigens.. het weer Balanceren na het dressen.. dat deed ik eigenlijk nooit.. als het slijpbeeld goed is, hoef je niet te balanceren.. en je dresst een steen toch om de haverklap (wij in elk geval wel, want meestal lag er 58 HRc op de machine.. geharde stukken gereedschapstaal), en dan weet je ook niet waar je zwaartepunt blijft..
Als het slijpbeeld veranderde, dan trok ik wel de steen van de machine af.. en dan werd ie opnieuw gebalanceerd.., en dan begon ik uiteraard weer met een "lege naaf" en dan weer het "natuurlijke zwaartepunt" van de steen zoeken, eerste gewichtje er tegenover.. enzovoorts.. \

om te testen of de steen ook draaiend in balans was.. plaatste ik een stuiver bovenop de machine, op zijn kant.. machine aan.. en als de stuiver bleef staan was't goed.. zo niet.. steen eraf.. opnieuw!.. is me overigens nooit overkomen..
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hmm Da's Kødt..

en Nu?.. RetroFitten?.. LinuxCNC?..
'k heb in het verleden wel eens gedacht aan EdingCNC op een Slijpmachine.. maar ik heb helemaal geen slijpmachine, en daar ben ik voor behandeld..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Kjelt »

Oei, parity error, maar dat hoeft nog niet het einde te betekenen.
Binnenkort eens kijken.
Plaats reactie