Xyz

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Xyz

Bericht door benkr »

Als je voorbij je home switch kunt joggen is dat eigenlijk niet goed, je kunt dan inderdaad de situatie krijgen dat de machine de verkeerde kant op gaat en (hopelijk, als die er zijn) tegen een eindlimiet schakelaar aan loopt.
Daarom worden home schakelaars vaak langs een strip geleid die vanaf het punt waar je het schakelpunt wil hebben helemaal doorloopt tot het einde van het traject, dan kun je dit misverstand niet krijgen.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Maar ik kan het niet anders plaatsen dan links onder begin van het freesbed.
Op deze manier gaat hij altijd over de proxi heen als het freesbed van mij af gaat .
Hoe kan ik dit dan oplossen, in het midden werkten dat ook niet, als enige voordeel dat hij niet over de proxi heen kon.
Nu doe ik voor ik ga homen zorgen dat het freesbed aan de goede kan staat van de proxi.
Als ik nu een freesstuk klaar heb dan gaat de machine terug naar zijn 0 punt, maar dan staat het bed buiten de proxi en homed hij de verkeerde kant op.
Erg lastig op te lossen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Xyz

Bericht door hfjbuis »

Als je niet voorbij de HomeSwitch wil joggen, dan kun je de HomeSwitch tevens al limit switch gebruiken. Hiervoor moet je deze optie disabelen:
You should disable the "Home SW. Safety" option in "General Config" window of Mach3. With "Home SW. Safety" option disabled, the LIMIT signals are not monitored during homing."
https://www.cnczone.com/forums/mach-mil ... 4-cnc.html

Onafhankelijk waar de spindel staat, als je op de home knop drukt moet hij altijd in dezelfde opgegeven richting bewegen. De richting stel je in bij Config | Homing limits.

Als hij tijdens het homen over de home switch schiet, moet je de homing snelheid lager instellen of het contact verlengen (langere magneet). Na activeren van de home switch beweegt Mach3 de spindel in tegengestelde richting totdat de home switch niet meer actief is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Ik moet wel voorbij mijn homeswitch joggen, beweegbaar freesbed ,frees bereik 600x400 , y-300 y+ 300 .
Of ik begrijp je antwoord niet helemaal goed.
De proxi werken als homeswitch en softlimit/ endstop.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Xyz

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: 15 nov 2022 22:50 Ik moet wel voorbij mijn homeswitch joggen, beweegbaar freesbed ,frees bereik 600x400 , y-300 y+ 300
Dan kun je ze niet als limit switch gebruiken. Een soft limit is wel mogelijk.
Ook met een beweegbaar freesbed kunnen de Home switches op het einde van de slag gezet worden. Dan kunnen ze ook als hw limits gebruikt worden.
Als hij tijdens het homen over de home switch schiet, moet je de homing snelheid lager instellen of het contact verlengen (langere magneet). Na activeren van de home switch beweegt Mach3 de spindel in tegengestelde richting totdat de home switch niet meer actief is.
Dit blijft van kracht.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Onafhankelijk waar de spindel staat, als je op de home knop drukt moet hij altijd in dezelfde opgegeven richting bewegen. De richting stel je in bij Config | Homing limits.

Als.ik dit goed begrijp kun je eigenlijk maar van een kant af homen, als mijn freesbed helemaal van mij af staat werkt homen niet, omdat hij bij homen nog verder van mij af wilt, als het bed helemaal naar mij toe staat , zie y300mm dan homed hij wel naar de proxi.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

hfjbuis schreef: 15 nov 2022 22:57
Tonybryden schreef: 15 nov 2022 22:50 Ik moet wel voorbij mijn homeswitch joggen, beweegbaar freesbed ,frees bereik 600x400 , y-300 y+ 300
Dan kun je ze niet als limit switch gebruiken. Een soft limit is wel mogelijk.
Ook met een beweegbaar freesbed kunnen de Home switches op het einde van de slag gezet worden. Dan kunnen ze ook als hw limits gebruikt worden.
Als hij tijdens het homen over de home switch schiet, moet je de homing snelheid lager instellen of het contact verlengen (langere magneet). Na activeren van de home switch beweegt Mach3 de spindel in tegengestelde richting totdat de home switch niet meer actief is.
Dit blijft van kracht.
Dus moet ik op de y as de proxi alleen als home schakelaar gebruiken, is dit wat je bedoeld.
En dan aan weer zijde van het bed een end schakelaar gebruiken .
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Xyz

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: 15 nov 2022 23:01 Dus moet ik op de y as de proxi alleen als home schakelaar gebruiken, is dit wat je bedoeld.
Dat is de bedoeling als de home switch niet op het einde van de slag staat.
Tonybryden schreef: 15 nov 2022 23:01 En dan aan weer zijde van het bed een end schakelaar gebruiken .
Ja, zo kun je ook een hardware limit switch toevoegen.
Als je een limit switch op het einde van de slag kunt plaatsen, dan kun je deze limit switch ook als Home Switch gebruiken. Dat scheelt weer schakelaars, bedrading en foutenbronnen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Als je een limit switch op het einde van de slag kunt plaatsen, dan kun je deze limit switch ook als Home Switch gebruiken.

Dit is toch al zoals ik het nu heb, limitswitch staat bij mij op het einde van de y as, alleen door een beweegbaar freesbed gaat hij er aan een kant overheen .
Heb je een tekening voor mij wat u nu bedoeld .
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Xyz

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: 16 nov 2022 07:08 Dit is toch al zoals ik het nu heb, limitswitch staat bij mij op het einde van de y as, alleen door een beweegbaar freesbed gaat hij er aan een kant overheen .
Dat de het beweegbaar bed over de limitswitch gaat, wil zeggen dat de het stoppen niet snel genoeg gaat. Dan moet de snelheid omlaag of de "contact lengte" omhoog.
Tonybryden schreef: 16 nov 2022 07:08 Heb je een tekening voor mij wat u nu bedoeld .
Op de 1e foto de limit/home switch van mijn Artillery 3D printer met beweegbaar bed. Op het einde van de Y as zit de Home/Limit switch (dat ding met de zeskant schroef en kabel). Als het bed doorschiet, is de sensor kapot.
Op de 2e foto de limit/home switch van de X-as van de draaibank. De grootte van de magneet (ronde schijf rechts naast de 6 kant schroef) bepaalt hoelang de proxy actief blijft. Als het bed doorschiet, blijft de proxy heel.
IMG_20221116_094432.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

Ik denk dat ik het verkeerd uitleg.
Mijn portaal frees heeft een beweegbare freesbed met vast portaal/brug.
Het freesbed is 600x400 ,en op het einde van het bed links onder staat de proxi .
Het freesbed kan dus 300mm naar voren en 300mm naar achteren, dit omdat de brug x as ongeveer in het midden zit.
Dus om het bed naar voren te bewegen moet hij over de proxi heen.
De proxi werkt als limitswitch en homeswitch .
Limitswitch werkt perfect , als ik 300mm verplaatst naar voren of naar achteren stopt het bed door de limitswitch ,ik heb dat ingesteld in soft/hard limit venster.
Alleen als het freesbed naar achter is en ik wil dan homen gaat hij verder naar achter tot de de ingestelde 300mm en stopt dan.
Staat het bed helemaal naar voren en ik druk op ref all home dan gaat hij wel naar de home proxi.
Dus als het bed vooraan staat werkt het goed, staat het bed helemaal naar achteren gaat hij niet home naar de proxi maar wilt verder naar achter.
Hoop dat ik het goed uitgelegd heb nu.
Blijft voor mij moeilijk omdat ik niet alle juiste benamingen weet
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Xyz

Bericht door Kjelt »

Tonybryden schreef: 16 nov 2022 21:04 Staat het bed helemaal naar voren en ik druk op ref all home dan gaat hij wel naar de home proxi.
Dus als het bed vooraan staat werkt het goed, staat het bed helemaal naar achteren gaat hij niet home naar de proxi maar wilt verder naar achter.
Hoop dat ik het goed uitgelegd heb nu.
In dat geval wil je er op een of andere manier voor zorgen dat de sensor ook bij de stand van het bed helemaal naar achteren nog steeds contact maakt.
Bijvoorbeeld door een langer metalen plaatje te monteren.
Als de proxy geen contact maakt in die uiterste stand gaat de besturing er automatisch van uit dat je er voor zit en beweegt naar achteren.
Mocht dit om een of andere manier niet lukken dan rest nog maar 1 optie en dat is voor je stopt met bv een G30 commando het bed voor de proxy te bewegen. Je kunt de coordinaten behorende bij de G30 zelf ingeven in de software.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Xyz

Bericht door hfjbuis »

Tonybryden schreef: 16 nov 2022 21:04 Alleen als het freesbed naar achter is en ik wil dan homen gaat hij verder naar achter tot de de ingestelde 300mm en stopt dan.
Dat is WAD (Working As Designed). De richting van het Homen is onafhankelijk van de positie altijd in dezelfde richting. M.a.w. je kunt/moet alleen homen als het freesbed aan de goede kant van de home switch staat. Eventueel moet je handmatig joggen om het freesbed op de goede positie te krijgen en dan op de home knop drukken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Xyz

Bericht door Tonybryden »

hfjbuis schreef: 16 nov 2022 22:27
Tonybryden schreef: 16 nov 2022 21:04 Alleen als het freesbed naar achter is en ik wil dan homen gaat hij verder naar achter tot de de ingestelde 300mm en stopt dan.
Dat is WAD (Working As Designed). De richting van het Homen is onafhankelijk van de positie altijd in dezelfde richting. M.a.w. je kunt/moet alleen homen als het freesbed aan de goede kant van de home switch staat. Eventueel moet je handmatig joggen om het freesbed op de goede positie te krijgen en dan op de home knop drukken.
Dat is me nu duidelijk geworden.
Bedankt voor jullie input , weer een stapje dichter bij .
Plaats reactie