Ending cnc veranderd

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

Dag forum gebruikers.

Ik heb twee jaar geleden een eding systeem op mijn China router laten monteren.

Dat is twee jaar goed gegaan. Tot vorige week de y slave kuren kreeg, en de y as problemen ging geven.
Motor losgehaald, schoon gemaakt. Tandwiel wat heen een weer loopt gedemonteerd, schoon gemaakt. Geen oplossing

Ik heb toen de kabel vervangen, die leek wat schade te hebben.

Toen had ik het lumineuze idee om de kast met alle Electronica en het goed door te spuiten met lucht.

Nu staat ik hem op, gaat al het licht aan. Maar de machine beweegt niet meer...

Onderin de kast zitten vier verschillende aansturingsunits (geen idee hoe ze echt heten). Ik dacht dat dat normaal en rood lampje continue op brand, nu knipperen ze, twee lampjes per unit.

Uit de kast komt ook zon ouderwetse klopt niet Electronica geur.

Wat kan ik nu doen?
Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

Ik liet hem nu even aan staan.

Gaat de router ineens lopen(ik had vijf minuten geleden op home gedrukt).

Begint er een kastje te roken en is afgebrand

Afbeelding
Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door hfjbuis »

Henk Huppelschoten schreef: 13 nov 2022 15:23 Toen had ik het lumineuze idee om de kast met alle Electronica en het goed door te spuiten met lucht.
Lucht kan eigenlijk geen kwaad. Als er echter stof in de kast zit, kun je die statisch laden door het spuiten en dan kan electronica kapot gaan. Om die reden was bij ons de (mijn) regel om electronica alleen uit te zuigen en daarbij het apparaat aan te laten staan. Dan kan er minder gebeuren.

De kans is echter groter dat je een of andere spaan in het rond heb geblazen die sluiting heeft veroorzaakt. Die brand (lucht) is goed, daarmee is het gemakkelijker om een defect onderdeel te lokaliseren. Dat zul je moeten vervangen/verwijderen en dan onderdeel voor onderdeel moeten testen om te zien wat nog werkt.
Het begint bij de voeding. Controleer of die de juiste spanning geeft. Is die te laag, koppel dan alles los en controleer nog een keer. Mogelijk dat één van de aangesloten apparaten, door een defect, teveel stroom trekt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door serum »

Als dat kastje is gaan roken, zoek op wat voor spanning die op staat (12v/24v oid) en koop een dergelijke exemplaar van meanwell. Een goede schakelende voeding zit vol beveiligingen tegen verkeerdom aansluiten, overbelasting. Ik denk niet zozeer dat er iets achter de voeding defect is, maar eerder dat de voeding defect is. Lijkt mij niet een al te degelijk exemplaar. Even doormeten wat erachter zit kan natuurlijk nooit kwaad.

Weet niet waar die voeding voor gebruikt wordt, als de hele machine erop beweegt qua motoren, kan ie misschien wat ondermaats zijn. Maar het is een beetje een mistige foto om de rest van de besturing op te bestuderen..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Kars-cnc »

De kans dat de voeding defect is is inderdaad vrij groot. Het beste koppel je die eerst eens los aan de laagspanningskant en dan kijk je weer of er nog rook uitkomt na aanzetten en zo niet even meten of de uitgangsspanning er nog staat of niet.

Als de voeding kapot is moet je die in ieder geval vervangen, maar het kan heel goed zijn dat de voeding kapot gegaan is door een sluiting elders, dus dan ben je er nog niet met alleen de voeding vervangen. Het goede nieuws is, als je hem vervangt door een degelijk exemplaar dan zal die niet zomaar opnieuw kapot gaan als die sluiting er nog is, daarvoor zit er een beveiliging op.

Hopelijk is je EdingCNC controller nog heel. Ik zie dat je de doos nog hebt maar terugsturen in de originele verpakking zal wel niet meer leiden tot terugstorten van de aankoopsom :lol:
Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

Dank jullie wel.

Ik ga een goede voeding zoeken.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door WillyH »

hfjbuis schreef: 13 nov 2022 15:42
Henk Huppelschoten schreef: 13 nov 2022 15:23 Toen had ik het lumineuze idee om de kast met alle Electronica en het goed door te spuiten met lucht.
Lucht kan eigenlijk geen kwaad.
Euh... er wel rekening me houden dan gewone (zuiger-)compressors toch vaak wat water en olie in hun perslucht leveren. Je moet al een goede set filters hebben.
Henk Huppelschoten
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2018 19:35

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Henk Huppelschoten »

Ik heb een nieuwe voeding aangesloten.

Ik start machine op. Na drie minuten een knal, en de voeding in brand.

Woont hier iemand in de buurt van Eersel Noord Brabant die even zou kunnen komen kijken?


Afbeelding
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Goudgele »

Ik denk zomaar dat je de voeding niet helemaal goed aansluit. Plaats daar eens wat info over. Hoe heb je dat gedaan? Ook is het verstandig om de boel af te zekeren
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door P1-Engineering »

Zou je willen aanraden de machine niet meer in te schakelen voordat er iemand met verstand van zaken is geweest.
Er zit duidelijk iets goed mis in de installatie wanneer er een dergelijk zware kortsluiting kan ontstaan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door Kjelt »

Hey Henk ik zit onder Eindhoven, ik kan en wil wel even kort meekijken maar heb vrij weinig tijd.
Stuur even een pm dan spreken we wat af.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door WillyH »

Een voeding die tot tweemaal toe in de fik gaat in plaats van in veiligheidsmodus te gaan, dat is geen toeval meer. Die defecte kabel, toch niet toevallig de voedingskabel op 400V aangesloten?
In ieder geval het advies van P1-Engeneering opvolgen, laat er iemand met kennis van zaken naar kijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ending cnc veranderd

Bericht door benkr »

Ik wil er best een keertje naar kijken, maar dan wel bij mij thuis, ik woon in Tilburg dus dat is de wereld niet uit.
Stuur maar een berichtje als je dit wil.
Plaats reactie