LED Flitsers

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

LED Flitsers

Bericht door spinningwheels »

Weer totaal geen cnc,
Ik heb een paar 12 volt led lampjes. die wil ik eigenlijk als seinlicht laten flitsen.
Zeg met een frequentie tussen de 10 tot 20 hz.
Net even de meter er tussen gehangen, bij elkaar is dat zo,n 9A bij 12 volt dus een 108 watt.
Ruim voldoende voor als " tieft eens op van de linkerbaan verlichting"
Is trouwens gewoon wit, geen blauw, want daar slaat bromsnor wel op aan als dat op een gewone auto zit.
Maar de vraag is dus is daar een eenvoudig schakelingtje voor?
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: LED Flitsers

Bericht door HD13 »

Dacht eerst aan een normaal knipperrelais, maar 108 watt bij 12vdc is teveel.

Misschien hier even kijken,
https://www.circuitsonline.net/schakelingen

Staat helaas geen complete oplossing tussen, je hebt nog een vermogens trap nodig.
PeterNl
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: LED Flitsers

Bericht door PeterNl »

Ik denk dat 'bromsnor' zowiezo wel 'aanslaat' als je een stroboscoop van 108W op je auto gaat zetten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: LED Flitsers

Bericht door Kjelt »

Kijk eens naar DC SSR's voor de vermogenstrap.
Je weet wel dat dit frequentie knippergebied bij sommige mensen tot een epilleptische aanval kan lijden ?
Als er daar een ongeluk door onstaat ben je aansprakelijk.

Je zult vast een fijne beste kerel zijn maar laatst wilde je ook al een scheepshoorn op je auto om fietsers van de weg te blazen.
Op de een of andere manier krijg ik nou een beeld bij je van "de openbare weg is mijn weg, en iedereen voor mij moet opzouten".
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: LED Flitsers

Bericht door audiomanics »

Mosfet (IRFZ44N ofzo) aansturen met een arduino-achtig printje (328P-Bare van TechGraphix bijvoorbeeld) Kan je er ook nog een heel verhaal in Morse in kwijt, al zou je willen..
Kwestie van een paar euro..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: LED Flitsers

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 11 nov 2022 09:35 Kijk eens naar DC SSR's voor de vermogenstrap.
Je weet wel dat dit frequentie knippergebied bij sommige mensen tot een epilleptische aanval kan lijden ?
Als er daar een ongeluk door onstaat ben je aansprakelijk.

Je zult vast een fijne beste kerel zijn maar laatst wilde je ook al een scheepshoorn op je auto om fietsers van de weg te blazen.
Op de een of andere manier krijg ik nou een beeld bij je van "de openbare weg is mijn weg, en iedereen voor mij moet opzouten".
Remco rijdt op zijn scootmobiel al 165 km/h, vind je het gek dat hij dan de ruimte wil hebben als hij in een echte auto stapt?
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LED Flitsers

Bericht door MeMoRy »

Ik zou het niet doen. Als je hiermee gepakt wordt is het minimaal 150 euro boete (Lichtsignalen geven op niet toegestane wijze) en je moet het ter plaatse kunnen demonteren en inleveren, of je auto wordt in beslag genomen.
(edit: en je komt er waarschijnlijk ook niet door de APK mee)

En dat is nog de politie. Ik denk dat je hiermee ook agressie uitlokt in het verkeer, en daar gevaarlijke situaties door kan krijgen.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LED Flitsers

Bericht door Goudgele »

Slecht plan inderdaad. Als je wil dat iemand aan de kant gaat (heeft iedereen wel eens last van met die 80 rijders op de snelweg tegenwoordig), dan knipper je even met je groot licht terwijl je gewoon afstand houdt. Duidelijk zat en gewoon veilig zonder te hoeven kleven oid.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LED Flitsers

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 11 nov 2022 10:58 Remco rijdt op zijn scootmobiel al 165 km/h, vind je het gek dat hij dan de ruimte wil hebben als hij in een echte auto stapt?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: LED Flitsers

Bericht door Bjornski1976 »

Ben het geheel met Goudgele eens en mijn ervaring is dat het niet veel helpt :lol:
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: LED Flitsers

Bericht door andrefc101 »

spinningwheels schreef: 11 nov 2022 00:29 Weer totaal geen cnc,
Ik heb een paar 12 volt led lampjes. die wil ik eigenlijk als seinlicht laten flitsen.
Zeg met een frequentie tussen de 10 tot 20 hz.
Net even de meter er tussen gehangen, bij elkaar is dat zo,n 9A bij 12 volt dus een 108 watt.
Ruim voldoende voor als " tieft eens op van de linkerbaan verlichting"
Is trouwens gewoon wit, geen blauw, want daar slaat bromsnor wel op aan als dat op een gewone auto zit.
Maar de vraag is dus is daar een eenvoudig schakelingtje voor?
Denk dat je weinig kans maakt, mijn auto’s zijn knalgeel en hangen vol met flitsers en zwaailichten, en dat interesseert de medeweggebruiker al geen enkele bal… dus succes.
Oh ja, daar komt dan nog bij dat ze verplicht zijn om mijn aanwijzingen op te volgen en dat levert vaak nog pittige discussies op. Die ik trouwens altijd win 😉
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 11 nov 2022 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LED Flitsers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bjornski1976 schreef: 11 nov 2022 16:35 mijn ervaring is dat het niet veel helpt :lol:
Daar zou je maar zo gelijk in kunnen hebben, van de week ook nog met verbazing gekeken hoelang het duurde voordat de ambulance met zwaailicht en sirene opgemerkt werd.

Zulke mensen zijn toe aan een https://www.truckerswereld.nl/target-blu-eye-2-set/ :lol:
Maar als ze daar dan op gaan rijden zien ze Remco helemaal niet meer. (voor de meeste bezitters van blu-eye ook niet nodig, die rijden waarschijnlijk iets sneller dan Remco. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: LED Flitsers

Bericht door spinningwheels »

MeMoRy schreef: 11 nov 2022 11:01 Ik zou het niet doen. Als je hiermee gepakt wordt is het minimaal 150 euro boete (Lichtsignalen geven op niet toegestane wijze) en je moet het ter plaatse kunnen demonteren en inleveren, of je auto wordt in beslag genomen.
(edit: en je komt er waarschijnlijk ook niet door de APK mee)
Het zijn gewoon de led verstralertjes die ik snel wil laten knipperen. vraag mij af wat daar verboden aan is.
Die dingen gaan gelijk met groot licht. maar denk dus als sein licht , snel knipperen . dat valt meer op lijkt mij.
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: LED Flitsers

Bericht door MeMoRy »

Meneer agent kan seinen met groot licht ook niet waarderen.
Maar goed, autolichten moeten EU goedkeuring hebben voor in ieder geval APK. Als het gewoon je originele verstralers zijn, heb je dus geen probleem. Maar als je zelf dingen op je auto gaat schroeven, dan heb je dus in ieder geval problemen met APK.
En verkeerspolitie hoort de wet ook te kennen, en als die onjuiste verlichting op de auto zien, moet je dat te plaatse kunnen verwijderen.
Ik zat 10 jaar geleden bij een VW clubje en daar kwamen genoeg verhalen langs. Bijv iemand die strobe lampjes had gemonteerd en daarmee gepakt werd. Maar ook ombouw naar xenon van de verkeerde kleur. Mag je dan niet verder mee rijden.
Plaats reactie