Bf25 koolborstels

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door spikee »

Ik heb nog een set kunnen bietsen uit mijn oude bf25 motor. Zal daar morgen o.i.d. eens mee gaan testen.
Mocht dat weer falen dan inderdaad een een ac motor er op gooien.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door spikee »

Afbeelding

Hij doet het weer. De koolborstels uit mijn oude defecte motor van 2011 waren nog zgan.
ik vermoed dat de veer van de koolborstels vanwege excessive hitte zijn veerkracht is verloren en om die reden de koolborstel niet genoeg druk kreeg tegen de rotor. Met alle consequenties van dien. Aardlek probleem is ook verdwenen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is mooi.
spikee schreef: 03 nov 2022 10:11
ik vermoed dat de veer van de koolborstels vanwege excessive hitte zijn veerkracht is verloren en om die reden de koolborstel niet genoeg druk kreeg tegen de rotor. Met alle consequenties van dien. Aardlek probleem is ook verdwenen.
Ja, dat stuiteren doet heel gekke dingen met de aardlek.
Blijft natuurlijk de vraag waarom die veren zo heet zijn geworden?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door FreesKever »

JanSr schreef: 31 okt 2022 18:52 Misschien een vraag in de verkeerde richting:
Waarom een gelijkstroommotor? Een good old asychroom kooiankermotor is nauwelijks kapot te krijgen. En met een VFD erg goed te regelen.
Da's simpel: <b>Prijs</b>

Kwaliteit kost geld.

Honderd jaar geleden (Voordat frequentie regelaars bestonden) konden ze al fatsoenlijke kwaliteit motoren maken met koolborstels.
BF25 en consorten kan ook geleverd worden met een BLDC motor. Meerprijs daarvan is ergens tussen EUR 200 en EUR300 en het prijserschil vast en zeker waard. Ik heb al wel verhalen gehoord dat de electronica die daar aan zitook wel eens defect raakt, maar ik weet niet hoe vaak dat gebeurd.

Mijn eigen RongFu 30 (die met die ronde kolom) heeft een induktiemotor, en daar heb ik jaren geleden een frequentieregelaar van EUR130 op gezet. Is helemaal geweldig. Ik leg de riemen alleen nog om tussen "lage" en "hoge" snelheid.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door benkr »

FreesKever schreef: 03 nov 2022 13:39
JanSr schreef: 31 okt 2022 18:52 Misschien een vraag in de verkeerde richting:
Waarom een gelijkstroommotor? Een good old asychroom kooiankermotor is nauwelijks kapot te krijgen. En met een VFD erg goed te regelen.
Da's simpel: <b>Prijs</b>

Kwaliteit kost geld.

Honderd jaar geleden (Voordat frequentie regelaars bestonden) konden ze al fatsoenlijke kwaliteit motoren maken met koolborstels.
BF25 en consorten kan ook geleverd worden met een BLDC motor. Meerprijs daarvan is ergens tussen EUR 200 en EUR300 en het prijserschil vast en zeker waard. Ik heb al wel verhalen gehoord dat de electronica die daar aan zitook wel eens defect raakt, maar ik weet niet hoe vaak dat gebeurd.

Mijn eigen RongFu 30 (die met die ronde kolom) heeft een induktiemotor, en daar heb ik jaren geleden een frequentieregelaar van EUR130 op gezet. Is helemaal geweldig. Ik leg de riemen alleen nog om tussen "lage" en "hoge" snelheid.
Bijna geen van die BLDC regelaars kan tot 0 rpm regelen, ik heb zelfs een hele tijd gedacht dat dat ook echt niet kon, tot ik voor kawarider een CNC bankje ging ombouwen. Daar zat precies zo'n zelfde regelaar op als ik zelf heb gehad (en heb weggedaan omdat die niet langzamer kon dan 600 rpm) die wel helemaal tot 0 kon regelen. De truuk bleek te zitten in een speciaal printje wat in de USA wordt verkocht die dat wel mogelijk maakt, dat printje kost een kleine 100 Euro.

Ik zelf heb mij RF30, dezelfde als die RongFu omgebouwd naar een 5 kW servomotor, ik leg dus echt nooit meer een riem om en kan echt van 0 tot max. rpm regelen met een potmeter op de machine.
BennoS
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2023 10:37

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door BennoS »

Wat zou de ideale vervangingsmotor voor de BF 25 kunnen zijn?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door hfjbuis »

Deze motor kwam ik laatst tegen op een forum voor draaibanken.
https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... 10#p848847

De motor:
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... ec%21DK%21

Je kunt er natuurlijk ook een Lichuan AC servo op zetten.
https://nl.aliexpress.com/item/10050049 ... pt=glo2nld

Ik heb een Lichuan A4 600W servo op de draaibank en die loopt van 0..3000 RPM. Die combinatie zie ik echter niet meer staan.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door HD13 »

hfjbuis schreef: 09 mei 2023 11:54 Deze motor kwam ik laatst tegen op een forum voor draaibanken.
https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... 10#p848847
Zaagblad als "(s)tandenschakelaar" kende ik nog niet 8)
heli-ed
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2022 16:46

Re: Bf25 koolborstels

Bericht door heli-ed »

BennoS schreef: 09 mei 2023 11:10 Wat zou de ideale vervangingsmotor voor de BF 25 kunnen zijn?
Ik heb vandaag voor mijn kleine
freesbank ook een motor met freq regelaar besteld via indumex.

T3A-713-4 0,55kW IE3 PTC 1400rpm
230/400V 50Hz B34
4

en de
Teco L510-201-SH1F 0.75kW 1x
230V / 3x230V (4.3A)
7
Er is veel te vinden om de gelijkstroom motor om te bouwen.
Plaats reactie