Portaalfreesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bart1982
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:38

Portaalfreesmachine

Bericht door Bart1982 »

Ik ben nu enige tijd in het bezit van een portaal freesmachine, de machine werkt goed voor hetgene ik hem nodig heb (aluminium frezen). Nu heb ik gemerkt dat mijn assen niet uitgelijnd zijn tegenover de tafel (scheelde ongeveer 0,4mm). Op zich geen probleem omdat ik het toch eerst vlak frees. Maar moest dit opgelost kunnen worden zou het fijn zijn. Weet niet of dit bij te stellen is via schroefjes of enkel via de assen te verplaatsen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfreesmachine

Bericht door serum »

Normaalgesproken kan je wel wat losschroeven, verstellen en weer aandraaien of evt wat shimming plaatsen, bed vlakken.. (En dan hopen dat de afstelling niet verloopt als je de schroeven weer aandraait, maar dat blijkt in de praktijk een utopie). De afstelbaarheid van een machine is ongeveer gelijk met hoe de machine ontworpen is. Hoe een machine zich af laat stellen zegt veel over het inzicht in techniek van diegene die hem ontworpen heeft.
Bart1982
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:38

Re: Portaalfreesmachine

Bericht door Bart1982 »

Inderdaad, losschroeven en terug vastdraaien zou kunnen maar denk dat dit weinig helpt. Eventueel ergens opvullen met vulringen kan mss ook helpen, maar geen ervaring mee.
Plaats reactie