gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
emielbosch@online.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2020 11:39

gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door emielbosch@online.nl »

Hallo cnc mensen

Op het web heb ik een .dxf van een hert opgehaald en deze wil ik uitfrezen uit 3mm houtplaat.
Er zaten verborgen lagen in de .dxf en bovendien wilde de vormen pas verspringen van kleur en andere laag nadat ik de tekening in Aspire had geimporteerd en vervolgens had geexporteerd en overschreven.
Nu wil ik de tekening/maakwerk met 'program' in usbcnc instellen voor frezen maar dit lukt niet. Usbcnc rekent het bestand in het offset-tabblad niet uit! (1.jpg)
Echter wanneer ik bij wijze van test, in hetzelfde 'program' tabblad, de functie 'engrave' sorteer dan wordt de tekening wel uitgerekend.(2.jpg)
Natuurlijk wil ik deze tekening in offset frezen maar dit lukt nu niet.
Heeft iemand hulp of tips voor mij?

Ik werk met windows-10, Qcad-Versie: 3.27.1.0, aspire-8.0 en usbcnc-4.02

Met vriendelijke groeten, Emiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door keesfrees »

De lijnen sluiten niet aan ?
Ik maak er dan een polylijn van, gesloten, ik ken jouw software niet maar zoiets moet er zeker in zitten.
E-cnc geeft geen foutmelding ?
En, past het freesje in de 3mm sleuven ?

Ik ken dit ding trouwens wel, heb ik ook wel eens gemaakt, zit in de kerst-doos.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
emielbosch@online.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2020 11:39

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door emielbosch@online.nl »

Hallo Kees,
Ja de lijnen zijn gesloten, dit heb ik gecontroleerd in usbcnc door 'open ends' aan te vinken. En tevens was deze 'gesloten lijnen' voorwaarde mijn motivatie om de tekening te testen met 'engrave'. Zoals gezegd, dit laatste zou wel lukken.
Wat ik mij nu bedenk is controleren of de tekening misschien speciaal gemaakt zou kunnen zijn voor (laser)engraving maar dat is maar een gedachte en ik zou ook niet weten hoe dit te controleren. De software waar ik mee werk is niet exceptioneel anders dan de meeste pakketten.
E-cnc geeft geen foutmelding, de software zegt eigenlijk niks ... zie plaatje 2.

Dank voor je reply overigens!!

Groet, Emiel
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door keesfrees »

Je kan in je tekenprogramma de lijnen ofsetten met de radius van je frees ( of een frutseltje meer, testje doen voor de passing ).
Die lijnen zet je dan bij voorkeur in andere laag voor de handigheid.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
emielbosch@online.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2020 11:39

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door emielbosch@online.nl »

Hallo Kees,

Zoeven heb ik de functie 'polyline from selection' gevonden en getest en nu werkt het wel! Erg bedankt voor je hulp.
Ik dacht eerlijk gezegd dat aan elkaar getekende lijnstukken sowieso een polyline zouden zijn maar dat is kennelijk niet zo.
Anyway, bedankt voor de hulp!

Groet, Emiel
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door keesfrees »

Superrr, graag gedaan, als alles zo eenvoudig was.
Een foto-tje van het resultaat hier zou leuk zijn.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
emielbosch@online.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2020 11:39

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door emielbosch@online.nl »

Hallo Kees,

Van de week ga ik het hertje frezen, dat komt goed!

Nogmaals dank!
emielbosch@online.nl
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2020 11:39

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door emielbosch@online.nl »

Hallo Kees, toch nog een vraagje.

Wanneer je begint met het frezen zoals ik dan leer je tekenen en binnen deze gang vind je ook je weg naar
het vinden van .dxf-files op het web.
Dergelijke bestanden kunnen erg ingewikkeld zijn (puzzels) als het gaat om in-elkaar-zetten en dus ook het ontwerpen.
Het lukt mij wel om een krukje of een kerstboompje te ontwerpen wat je in elkaar schuiven kunt maar die hele
ingewikkelde (puzzels) daar ben ik nog lang niet aan toe. Het moeilijke zittem hier niet in het tekenen maar eerder in
het kunnen visualiseren van het totaal-plaatje.
Natuurlijk op het web gekeken naar websites en/of boeken waarin je dit leren kunt maar eigenlijk vind ik hier niks over. :roll:
Weet jij een boek of site waarmee je aan een dergelijke leergang beginnen kunt?

Groet, Emiel
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door keesfrees »

Dat is nogal een brede vraag, anderen mogen ook antwoorden hoorrr :-)
Er is zo veel tekensoftware, allen met vele voor en nadelen in allerlei opzichten.
Dus hier is absoluut geen eenduidig antwoord op te geven.
Maar ik begrijp zeker wat je bedoeld, de vergelijking die ik aanhaal bij bezoekers buiten het vakgebied, de machine is als een printer, een boek afdrukken is zo gedaan, het schrijven duurt aanzienlijk langer.
( Even afgezien van mijn levenslange ruzie met printers, m'n CNC is betrouwbaarder, maar dat ter zijde )

Ik maakte in de loop der tijd best ingewikkelde dingen, dat is vaak een heel proces, veel proefjes (in goedkoper materiaal) en of schaalmodellen.
Soms maak ik ook wel eens iets als proef waarvan ik al weet dat het niet helemaal klopt maar gewoon om iets tastbaars te hebben voor het gevoel, en dan aanpassen en hertekenen.
Ook karton komt me vaak van pas.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

emielbosch@online.nl schreef: 23 okt 2022 18:04 Het lukt mij wel om een krukje of een kerstboompje te ontwerpen wat je in elkaar schuiven kunt maar die hele
ingewikkelde (puzzels) daar ben ik nog lang niet aan toe. Het moeilijke zittem hier niet in het tekenen maar eerder in
het kunnen visualiseren van het totaal-plaatje.
Natuurlijk op het web gekeken naar websites en/of boeken waarin je dit leren kunt maar eigenlijk vind ik hier niks over. :roll:
Weet jij een boek of site waarmee je aan een dergelijke leergang beginnen kunt?

Groet, Emiel
Ik denk dat ik het niet begrijp.
Hoe kun je iets tekenen als je het niet kunt visualiseren? Daar begint het proces toch mee, dat je je voorstelt hoe iets er uit moet zien wat je wilt maken.
En er zijn mensen die dat heel goed kunnen, anderen weer helemaal niet. Volgens mij is dat een aanleg en heel moeilijk te leren.
Maar over het algemeen is leren simpel beginnen en de lat steeds hoger leggen, en blijven oefenen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: gedownloade tekening als offset programmeren in usbcnc lukt niet.

Bericht door Oscar f1 »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 okt 2022 13:27 .......... leren is simpel beginnen en de lat steeds hoger leggen, en blijven oefenen.......
oftewel :
doctrina simplex inchoat et vectem suscitat et exercet
Plaats reactie