Wat bepaald de prijs van elektronica

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Wat bepaald de prijs van elektronica

Bericht door MeMoRy »

Kjelt schreef: 04 nov 2022 09:25 Het zou mij niets verbazen als er hier en daar wat ruimer is omgegaan met de eisen.
Nee, dat valt niet te verantwoorden. Als er dan namelijk iets fout gaat, en het valt te herleiden naar de fabrikant, dan kan deze aansprakelijk gesteld worden. Naast een boetes, krijg je dan ook terugroepacties e.d. Zie dieselgate. Dat willen fabrikanten absoluut niet, want dat kost miljarden.

Toen ik bij Bosch werkte kregen we strikte kwaliteitseisen opgelegd vanuit corporate management. We moesten, ondanks dat onze afdeling geen automotive apparaten maakte, wel op diverse niveaus gemodereerde FMEA analyses doen. Die werden ook geaudit vanuit corporate.
Vanuit zo'n analyse zou blijken dat de kans op falen met lower-grade componenten zou toenemen, en aangezien de impact erg groot is, zou dat dus onacceptabel zijn. Ze leveren liever minder.

Dat doet me trouwens denken aan een andere reden waarom auto elektronica duurder is: grotere marges op componentwaardes. Bij consumentenelektronica ga je uit van 2-5 jaar levensduur. Bij auto's moet de ECU 15-20 jaar meegaan (en tel daar die 25 jaar shelf-life maar bij op). Dan moet je bijv met het verouderingsproces van condensatoren rekening, dus grotere marge nemen op de waarde. En die caps moeten natuurlijk ook 125 graden zijn.
Plaats reactie