Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Bericht door bbg »

Goedemorgen allemaal,

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de "rotating table RT103" van Sorotec? Het gaat om dit artikel:

https://www.sorotec.de/shop/Circular-Ta ... chuck.html

Ik heb wel eens wat kleiner freeswerk waarbij een 4de as handig zou zijn. Het gaat hier bijvoorbeeld om graveerwerk op een gekromd oppervlak. Of om vlakken op assen te frezen zoals het voorbeeld hieronder. Gaat dan met name om aluminium of zacht staal.

Afbeelding

Ik heb een portaalfrees met geringe z hoogte. Dus zo'n lage as is wel handig voor mij.

Alvast bedankt!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Bericht door hfjbuis »

Dat ding is best prijzig voor een 4e as.
Ik heb een 40mm ronde 4e as gemaakt die past in de machineklem met een Er32 collet houder en een doorlaat van 21 mm. Op de tafel gemeten is de centerhoogte 30 mm. De runout is 0.015 mm en hij is spelingsvrij. De aandrijving met een XL76 10mm tandriem is niet zo goed. Er zit veel te veel elastiek in deze riem en een backlash van 0.5°. Dat probleem had ik nog niet eerder. De riem wordt vervangen door een ander merk en anders een met staal gordel. Als het dan nog steeds niet goed is, maak ik een wormwiel aandrijving. De kosten zijn beperkt, een paar tientjes materiaal en een Nema17 stepper. Er zitten natuurlijk wel wat uurtjes in. Om dit ding te maken heb je een draaibank, freesmachine en 3D printer nodig.

Zodra ik tijd heb, maak ik een video. De tekeningen komen uiteraard op Github. Op de CNC dag in november laat ik hem werkend zien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Bericht door TomAndKobus »

Ik ben zeer benieuwd naar je ontwerp! De tijd van veel uitgeven aan de hobby is voorbij. Alles wordt duurder in het leven. Goedkoop een 4de as maken is dan wel heel aantrekkelijk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Bericht door hfjbuis »

Hier een afbeelding:
24571
en een zip van de project map. Die is niet opgeruimd en niet compleet en omdat sommige onderdelen (Cycloidal gearbox, etc) in een andere map zitten. Daar maak ik een step bestand van dat ik in de project map zet.
RotaryViceModel.zip
Je moet de het bestand "RotaryTableViceII.FCStd" hebben (freecad 0.21).
Als je het project wil bewerken, moet je van het project "Skip Recomputes" aanzetten anders is er niet goed mee te werken. Dit moet je elke keer bij opstarten weer doen. Na wijzigen kun je dan op "recompute" klikken om ze door te voeren.

De hoekcontactlagers (45°) zijn met 3mm Ali kogels gemaakt.

Ik heb gekozen voor een rond model omdat dit met een 3 klauw (niet iedereen heeft een 4 klauw) te maken is. De 2e versie wordt een 4 kant model dat maakt herpositioneren in de machine klem gemakkelijker.

De spindel en ER32 houder zijn uit 2 onderdelen gemaakt, met schroefdraad gekoppeld en Epoxi (grijze van Bison) geborgd. De spindel uit is dikwandige gas buis gemaakt. De behuizing, lager schaal en ER32 kop uit CK45. De pneumatiek uit aluminium met een messing as. De "remschoen" uit POM met daarop een dunne TPU 95A schil (gelijmd met bandenplaksel). De 3Dprint onderdelen uit PLA, eccenter uit aluminium.

Zonder home censor en pneumatisch locking kan het nog compactor. Ook een wormwiel overbrenging kost ook iets minder ruimte. Ik had nog nooit iets met een cycloidal gearbox gemaakt vandaar deze keuze.

Kijk er maar eens naar. Ik denk dat de bouwtijd van exact dit model een dag of 3 zal zijn. Het zijn best veel onderdelen. Ik heb een CNC draaibank en een handmatige freesmachine gebruikt.

Edit
Als je de spindel gaat maken (na één dag uitharden), dan moet je de ER32 conus, ER32 schroefdraad en de lager schaal in één opspanning in deze volgorde draaien om de runout te minimaliseren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Bericht door TomAndKobus »

Ik krijg alleen een sluitmoer te zien. Nu ben ik ook onbekend met freecad. Ik heb het net voor het eerst gedownload. Als je een step hebt van het geheel, dan is dat makkelijker voor mij. Maar ik begrijp dat je nog bezig bent en ik kom in November je 4de as in het echt zien. Op dit moment heb ik toch geen tijd om eraan te beginnen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Bericht door hfjbuis »

Je kunt in freecad een onderdeel laten zien of verbergen door in het project dat onderdeel te selecteren en dan op de spatiebalk te drukken.

Selecteer de "Assembly" en druk op de spatiebalk. Dan krijg je het hele project te zien. Een aantal onderdelen in de assembly zijn nog verborgen. Die kun je op dezelfde manier weer zichtbaar maken.

De moer (voor het vast draaien van de "Spindle lock nut" kun je op dezelfde manier verbergen.
De assymbly als step:
RotaryTableViceII-Assembly.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Bericht door TomAndKobus »

Nu heb ik 'm :P en kan ik het model bestuderen. Bedankt!
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Ervaringen met Sorotec 4de as RT103

Bericht door bbg »

Ziet er goed uit! Zal er naar kijken als alternatief. Bedankt voor het delen.
Plaats reactie