Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door benkr »

Mijn handen jeuken, maar nee, ik ga het niet doen, dat ombouwen.

Het lijkt me juist niet zo'n hele grote uitdaging, maar dat geldt voor mij, wellicht niet voor iemand anders.
Ik zou er een Pokeys57CNC bordje in zetten als controller, samen met deze drivers:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... msd-50-5-6
En een 48V voeding die een Ampere of 6 a 8 kan leveren, bij voorkeur eentje van een bekend merk zoals MeanWell, tenzij de bestaande voeding nog goed bruikbaar is.
De spindelmotor lijkt een DC motor te zijn die via een speciale module wordt aangestuurd. Als daar problemen mee zijn (of te verwachten zijn) dan zou daar iets anders voor gezocht moeten worden.
Voor wat betreft de toolchanger, ik kan er hier: https://www.machsupport.com/forum/index ... ic=32097.0
een macrofile voor vinden, dus dat zou de oplossing kunnen zijn, maar wellicht zit er geen toolchanger op, dan is dit probleem er ook niet.
ruthger
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2020 21:40
Locatie: Elst (gelderland)

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door ruthger »

Klopt,

Ik denk dat je alles eruit moet gooien en van 0 af aan moet beginnen.
De oude besturing was beperkt in de mogelijkheden.
Vandaar de keuze naar nieuwe besturing.

Ik kan hem zo ergens langs brengen met een kar .
Dat is geen probleem.

Dank voor de tip!
Ik zal daar ook een post plaatsen.
ruthger
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2020 21:40
Locatie: Elst (gelderland)

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door ruthger »

Als ik zie wat er en mijn CNC draaibank zit dan kan ik dat heel goed volgen.
Zeker aan de hand van de tekeningen.

Maar zelf zoiets bedenken / ontwerpen is echt te hoog gegrepen voor me.
Als je daar bekend mee bent dan kan het volgens mij inderdaad niet heel moeilijk zijn.
Het zijn 3 assen en een spindel.
Verder zit er niets op.

Dus mocht iemand "plan" voor me kunnen maken en technische ondersteuning kunnen leveren dan kan ik er zelf misschien wel een eind mee komen.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door K.J. »

Ik heb de draaibank uit dat set een Boxford PC250 omgebouwd naar centroid.
Daar ben ik heel tevreden over, kost wat tijd en energie maar dan heb je een toekomstig bestendige machine.
Je bent welkom om te kijken hoe ik de draaibank heb geupdate met de besturing.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door benkr »

Er zit dus geen toolchanger op, dat maakt het echt stukken eenvoudiger, alleen de spindelmotor en zijn driver blijven dan over als potentieel probleem, maar een servomotor met driver of een AC motor met VFD lossen ook dit probleem redelijk eenvoudig op.
En alles er uit gooien en daar een Pokeys kaartje voor in de plaats zetten en dat aan de praat maken is nou niet de grootste uitdaging.

Maar nogmaals, ik heb nog genoeg projecten liggen voor de rest van mijn technische leven en die gaan voor.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door hfjbuis »

Zijn de drivers van de assen nog bruikbaar?
Wat voor controller zit op de draaibank?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
ruthger
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2020 21:40
Locatie: Elst (gelderland)

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door ruthger »

Ik heb het advies gekregen de motoren in ieder geval te vervangen. Ik zal wat foto's van de elektronica uploaden.
Geen idee of het raadzaam is om onderdelen te hergebruiken. Dit spul zit er al wat jaartjes in 😉
ruthger
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2020 21:40
Locatie: Elst (gelderland)

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door ruthger »

Foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ruthger
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2020 21:40
Locatie: Elst (gelderland)

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door ruthger »

Foto's 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door hfjbuis »

De kast lijkt netjes bedraad. Ik zou alleen de stuursignalen naar de driver (D stekker boven in) gescheiden houden van de motor kabels (4 draden onder in). Misschien is dat ook zo en alleen op de foto niet te zien.

De motoren lijken aangesloten met 4 draden, gewone stappen motoren?

Als de motoren goed lijken te werken, kun je behoorlijk wat tijd sparen door de X,Y,Z motoren, drivers en voedingen te handhaven. Wat dan nog ontbreekt is de signalen die naar de drivers moeten. Dat is bij een werkend systeem wel uit te zoeken door er een oscilloscoop aan te hangen.
Daarnaast moeten de signalen van de home switches uitgezocht worden, maar dat kan ook nog met een voltmeter.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door hfjbuis »

Veel draadjes en veel bordjes. Ik denk dat je er goed aan doet om de aansluitingen uit gezocht te hebben voordat de onderdelen eruit gesloopt worden.
In de nieuwe situatie zou ik alle externe aansluiting (motoren, sensoren, schakelaars, etc) op een klemmenstrook (din rail) zetten. Dat maakt installeren, storing zoeken en uitbreiden eenvoudiger.

De keuze voor een nieuwe spindel motor en driver moet (is handiger) je nemen in combinatie met de keuze voor de controller. Ik denk dat je moet beginnen met je keuze voor de controller.

Er staan regelmatig werkende CNC machines te koop. Is deze machine verkopen en een werkende machine kopen geen optie?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door benkr »

Ik heb er nog een hele tijd over nagedacht en inderdaad alles er uitgooien en opnieuw beginnen is denk ik de beste optie.
De hele elektronica is ruim 30 a 40 jaar oud en zelf als je het nu werkend krijgt is het zeer de vraag voor hoe lang.

Als je kiest voor Mach3 dan is veruit de makkelijkste en goedkoopste optie een Pokeys57CNC controllerkaartje, kost bij Harware-CNC 119 Euro.
Een 2,6 kW AC servomotor met drive kost daar 449 Euro.
Een 48V (2 x 24V @ 25A) nieuwe Omron voeding heb ik nog wel liggen, die mag je voor 75 Euro overnemen. Ik heb eventueel nog een 3 kW server voeding liggen die je ook voor 75 Euro mag hebben, dat zou ook kunnen.
Aan draad, connectoren, schakelaars en zo ben je zo'n 100 Euro kwijt.
Ik heb nog wel 3 Omron proximity sensoren liggen voor de home switches, mag je voor 20 Euro overnemen.
Voor het gemak zou ik er een Pendant op zetten, bedraad kost die iets van 100 Euro, draadloos iets van 150 Euro bij Hardware-CNC.
3 stepper drivers vind je op marktplaats voor 50 Euro, dat zijn echt goed bruikbare dingen, ik gebruik ze zelf ook.
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... msd-50-5-6
Een compacte HP I3 PC met Windows 10 heb ik nog wel liggen voor je, mag je voor 50 Euro overnemen. Een touch monitor en keyboard + muis moet je even zoeken, maar voor 100 Euro moet dat wel lukken.

Aan materiaal red je het dus met zo'n 1000 Euro, als je iemand vindt die deze klus tegen betaling wil doen dan kost je dat 25 uur á 20 Euro is 500 Euro.
( ik gok maar wat, geen idee wat een reëel uurloon is voor een hobbyist, idem voor de tijd die er in gaat zitten)

Ik wil je best op weg helpen, maar ik denk dat je beter iemand kunt zoeken die dit voor je wil doen. Voor een leek is dit toch best wel een stevige klus.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door benkr »

ruthger schreef: 26 feb 2023 14:24 Ik heb het advies gekregen de motoren in ieder geval te vervangen. Ik zal wat foto's van de elektronica uploaden.
Geen idee of het raadzaam is om onderdelen te hergebruiken. Dit spul zit er al wat jaartjes in 😉
Ik zou niet weten waarom je de stappenmotoren zou vervangen, die zijn denk ik echt onverwoestbaar en zeker weer opnieuw te gebruiken.
Scheelt waarschijnlijk je ook een boel werk aan adapters voor nieuw motoren omdat die een andere inbouw maat (flens) hebben.
ruthger
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 feb 2020 21:40
Locatie: Elst (gelderland)

Re: Boxford VMC 300 ombouwen naar Mach

Bericht door ruthger »

Dank voor jullie reacties!

Ik ga binnenkort even bij Klaas Jan kijken en mezelf wat verder verdiepen in de ombouw.
Als nood oplossing kan ik hem inderdaad altijd nog verkopen en een werkende CNC aanschaffen.

Mocht het toch de ombouw worden dan meld ik me nog even bij jou @benkr voor onderdelen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten,
Ruthger
Plaats reactie