ijzer frezen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, ik heb een vraag:

Is het mogelijk om met een open source portaal frees en een HF spindel metaal te frezen? En als dat kan, wat voor frees heb je hier dan voor nodig? ( type frees en aantal snijkanten?) En wat voor snelheden moet je dan gebruiken? Kan dan al het metaal? Ook RVS? Wat zijn de beperkingen?

Groeten, Tom.
Laatst gewijzigd door TomAndKobus op 11 okt 2022 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Metaal frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je freest toch al aluminium ? Dat is ook metaal, dus bedoel je waarschijnlijk staal en RVS.

Even bij Hoffmann door de keuze heen bladeren, beetje goede frees uitzoeken, kijken naar de snijsnelheid. Ik zou beginnen met een 6mm 3 of 4 snijder.
zoiets, https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 20&tId=211

en dan met toolscout es even kijken of je spindel die (lage) toeren gaat redden.
Een kleinere frees kan natuurlijk harder draaien.

Maar ik ben bang dat een algemeen antwoord niet gaat lukken, je zal het per geval moeten bekijken / ervaren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Metaal frezen

Bericht door javanree »

Met een 4 of 6mm freesje red ik het met circa 8000 rpm in bijvoorbeeld C45 , zilverstaal en RVS 304 wel.
Een luchtstraal met wat minimaalsmering is dan wel aan te bevelen voor de standtijd.
Belangrijkste is voorkomen van resonanties , bij mij lukt dat het beste als ik de volle frees diameter gebruik maar met geringe diepte. En vanwege mijn machine bouw gaat het ook beter in de Y-as dan de X-as.

De door Hugo aangehaalde freesjes zijn top kwaliteit , maar ik ben bang dat de eerste paar toch wel zullen sneuvelen, persoonlijk zou ik eerst 5-10 goedkope 6mm freesjes van eBay/Ali nemen en daar mee gaan experimenteren. Een schilfertje van een tand heb je al heel snel en bij 30 euro / freesje is een leerproces dan een dure grap. Bewaar zulke mooie frezen dan voor de echte werkstukken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Sorry, ik bedoel natuurlijk ijzer en RVS :roll: . En als ik het begrijp, dan is het een kwestie van proberen. Waarom geen 2 snijder, of zelfs een 1 snijder. Is dit omdat deze een minder stevige kern hebben en dus makkelijker breken? Want als je minder snijkanten hebt, dan mag de frees sneller draaien.
Ik denk inderdaad dat ik dan eerst bij ali wat een paar frezen bestel. Ik denk dat ik een HF spindel niet langzamer dan 8000 rpm moet laten draaien.
Als ik de toolscout gebruik, dan kan ik voor normal bouwstaal een RPM van 12000 gebruiken. Dat is dus mooi, maar ik denk dat snede diepte en breedte beperkt blijft door de stijfheid van mijn portaal frees. En dat zal dan ook met de resonanties te maken hebben. Voor de andere metalen in de toolscout kan ik een RPM van 9500 gebruiken, alleen RVS wordt een probleem, dan wordt een RPM van 4500 geadviseerd.

Als ik het zo bekijk, dan zou het frezen van ijzer moeten kunnen met een 6mm frees 4 snijder en zal de snede diepte en breedte de beperkende factoren zijn. Uiteraard gebruik ik zowel lucht als nevel koeling.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 11 okt 2022 12:07 Want als je minder snijkanten hebt, dan mag de frees sneller draaien.
Nee, toerental heeft met de snijsnelheid te maken, in m/min, en dat is de omtreksnelheid. pi * D * toeren /1000 (als je D in mm doet). En dat staat los van het aantal tanden. Maar als de spaan per tand 0.02 is, en je hebt 4 tanden, kun je met de F dus 4x zo groot gaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb de formules nog eens keer erbij gepakt, en eigenlijk had ik dit wel kunnen weten :roll: . Toerental heeft niets met het aantal tanden te maken :oops:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://ecatalog.hoffmann-group.com/ind ... 1#page_414

Je zou ook deze mini freesjes kunnen gebruiken. Als je de keuze hebt is een freesje met een facet aan de punt veel sterker.
2022-10-11 14_10_33-eCatalogue Hoffmann Group.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ijzer frezen

Bericht door P1-Engineering »

Ik gebruik zelf deze van Hoffman voor staal (4140) met mijn router:

Ruwfrezen
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... p/203068-6

Nafrezen
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... p/203623-6

Afbramen
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... p/208156-6

De voorgestelde waardes van Toolscout, (6mm frees, ae0,2mm, ap10mm) zijn voor mijn machine op het randje van wat gaat, ik heb een stalen SK0704 router met 2,2kw spindel met vector control. Gaat dan voornamelijk om het benodigde koppel.

Mijn ervaring is dat het frezen met spul van bijvoorbeeld Hoffman of Datron veel makkelijker gaat dan met Ali freesjes. Het is betrouwbaarder, veel minder last van chatter of rondloop. Wanneer je je proces goed hebt staan, machine is betrouwbaar, opspannen van materiaal, CAM templates etc, gaat het echt vrij zeldzaam plotseling mis.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik geloof best dat die veel fijner frezen, maar het is wel een klein kapitaal. Maar aan de andere kant, als je iets moois wil maken, dan heb je goed gereedschap nodig.

Bedankt allemaal voor de links.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ijzer frezen

Bericht door Kars-cnc »

P1-Engineering schreef: 11 okt 2022 16:07 Mijn ervaring is dat het frezen met spul van bijvoorbeeld Hoffman of Datron veel makkelijker gaat dan met Ali freesjes
Dat is zeker waar! Een goed freesje werkt gewoon prettiger en gaat ook minder snel kapot dan een goedkope. Dat ik zelf nogal wat freesjes kapot maak door foutjes (verkeerde kant op joggen, verkeerde freesdiepte, verkeerd nulpunt, spindel gaat niet aan, etc. etc.) komt ook omdat ik er vaak een beetje onbenullig mee om ga, dat in de wetenschap dat zo'n goedkoop freesje niet zo'n zeer doet als het misgaat.

Door alles goed voor te bereiden en eerst eens te luchtfrezen kun je de freesbreuken door slordigheidjes heel klein maken.

Toen ik een "staal frees" test op mijn machine heb gedaan: viewtopic.php?p=243048&hilit=staal#p243048 heb ik toch ook freesjes van 30 a 40 euro gebruikt en er is niks misgegaan :!:
hugo stoutjesdijk schreef: 11 okt 2022 14:13 Als je de keuze hebt is een freesje met een facet aan de punt veel sterker.
Dat is denk ik een goede tip, als het niet om een harde freesbreuk gaat is het meestal een beschadiging van het uiterste snijpuntje waardoor de frees niet meer goed is. Helaas zie je deze frezen niet zo veel. Ik heb een beschadigde frees wel eens opgekalefaterd door er zelf schuine kantjes aan te slijpen en dat werkte heel aardig.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Kars, bedankt voor de link, ik heb nu heel wat info en ik moet het nu een keer gaan proberen. Dit proberen kan nog wel even duren, want ik heb genoeg andere beslommeringen, maar ik zal de resultaten\ervaring delen op het forum als ik eraan toe ben gekomen.

Bedankt allemaal tot zover :P
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: ijzer frezen

Bericht door chimaerion »

Ik heb met de ospf gehard staal 60 HRC (machineklem) gefreesd en dat ging. Deed ik met een ongecoate VHM twee snijder. Niet ideaal, maar dat had ik liggen.

Dus gewoon ongehard staal moet zeker wel lukken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door TomAndKobus »

Mooi, ik ga binnenkort wat frezen bestellen. En een blok ijzer en dan gaan we het proberen. Iemand nog een adres om wat constructie staal oid te kopen?
Bedankt voor alle hulp verder, ik denk dat ik er verder wel uit ga komen.

Groeten, Tom.
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: ijzer frezen

Bericht door FreesKever »

https://ijzershop.nl/293-stalen-blok heeft stalen blokken, maar in zeer beperkte maten, en ik vind die winkel ook nogal aan de dure kant:
Als voorbeeld zomaar een blok gepakt:

>>> 200*80*30*7.8e-6 = 3.74 kg
>>> 22.63/_ = 6.04 EUR/kg

Ik ben al heel lang aan het snuffelen naar staal.
Er zijn aardig wat schroothandels waar je stukken staal kunt kopen (b.v. 70ct per kg) maar dan ben je afhankelijk van wat ze toevallig hebben liggen.

Ik denk dat Limtrade wel een goede winkel is.
Bijvoorbeeld, een stuk plat 80x20 (Dikker hebben ze niet) van 300 lang (dus zelfde massa als 200x80x30 van de ijzershop) kost daar EUR 11.44 en ze hebben veel meer maten. Zagen uit plaat is wel een stuk duurder als plat of strip. Warm gewalst is een stuk goedkoper dan koud getrokken

Blijkbaar is https://nl.abrams-industries.com/staal/ een goede plaats voor partikulieren om kleine stukjes speciaal staal te bestellen (maar daar betaal je dan wel voor) https://hersbach.nl/ is misschen ook een optie, maar ik weet niet of ze graag kleine stukjes aan partikuieren leveren.
Voor zover ik weet is het staal van Hersbach altijd? vlak geslepen, terwijl dat bij Abrams optioneel lijkt te zijn.

Crispyn in Belgie: https://www.verspanen.be/verspaanbaar-materiaal/staal/ heeft een beperkt aantal maten staal in C45 kwaliteit.
Plaats reactie