ijzer frezen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door andrefc101 »

shownogo schreef: 17 dec 2022 09:29 Zelf gebruik ik 2 fluite hrc65 frees voor staal. Meestal 6 mm van Ali.
Dan met koeling en de spindel op +-12000 luister meestal of het goed gaat.
En dan kleine hapjes. Als je te gek doet dan hoor je het vanzelf.

https://www.youtube.com/watch?v=1hNzlj1eV_4&t=1s
Waar heb je de freesparameters vandaan? Het gaat zo langzaam dat je niet eens spanen ziet! Ook niet goed voor je gereedschap!
shownogo
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2020 23:10

Re: ijzer frezen

Bericht door shownogo »

Voor deze heb ik geen idee meer. Wat ik vaak heb met een goede berekening is dat de machine teveel trilt en het naar klinkt. Waar ik op let is niet te veel lawaai en altijd een mooi chipje en dan op een zo laag mogelijke feedrate. Door de hoeveelheid lucht zie je deze niet maar elke tand maakt een klein naaldje. Als je goed lijkt zie je ze wel. Ik kies er mogelijk voor dat de frees sneller verslijt, maar het is dat of de machine die uit elkaar trilt. Voor mij is dit de enige acceptabele mogelijkheid om op mijn portaalfrees staal te doen (wat de vraag ook was).
Overigens heb ik nadien wel een complete rebuild gedaan om de machine stijver te krijgen, mogelijk kan ik weer iets sneller. Voor het mooie zou ik en spindel willen hebben op 3000RPM voor staal. Hoe dan ook mijn top tip, 2 fluit voor staal, 1 fluit voor alu voor een hoog rpm portaalvrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ijzer frezen

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 17 dec 2022 10:44 Feit is zeker dat onder de 8000 rpm het koppel echt belabbert is. Dit is nog een klein beetje te compenseren met de V/F kurve in de regelaar, maar het blijft behelpen.
Maar met kleinere freesjes in staal kun je best nog wel een tikje lager hoor. Of althans, ik kon dat wel met mijn 3kW 24000rpm Chinees op de BF20 destijds.
o.a. DaBit heeft er zo eentje op zijn machine zitten, die motor gaat ook maar tot (ik geloof) 18000 rpm.
Klopt, mijn motor doet inderdaad 0-9000rpm constant (en relatief hoog) koppel en 9000-18000rpm constant vermogen. Een veel bruikbaardere vermogenscurve dan die van de gemiddelde Chinees. Maar er hangt inderdaad wel een prijskaartje aan ja; voor koppel heb je ijzervolume en koper nodig en dat is prijzig.
shownogo schreef: 17 dec 2022 09:29 Zelf gebruik ik 2 fluite hrc65 frees voor staal. Meestal 6 mm van Ali.
Dan met koeling en de spindel op +-12000 luister meestal of het goed gaat.
En dan kleine hapjes. Als je te gek doet dan hoor je het vanzelf.
Nou, wat jij doet kan prima werken voor jou, maar ik vind het geen goed advies; ik zie het staal voor je frees gewoon omhoog gefrommeld in plaats van gesneden worden. Het levert ook ellendige spaantjes op; 1 keer met je hand in de buurt en je kunt weer een avondje spaantjes uit je huid pulken met een naald.

2-snijder bij staal kan prima, maar is ook geen heel goed advies; je hebt de grote spaankamers van een 1-3 snijder niet nodig met staal. De extra snijkanten en dikkere, stijvere kern van 4- of meersnijders zorgen ervoor dat je frees minder resoneert en langer meegaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ijzer frezen

Bericht door Tonybryden »

Dus is een 4 snijder beter om metaal te frezen dabit?,
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: ijzer frezen

Bericht door MeMoRy »

Tonybryden schreef: 18 dec 2022 20:32 Dus is een 4 snijder beter om metaal te frezen dabit?,
Ligt aan de metaalsoort, de structuur (smeed of giet bijv), dikte, legering, de hardheid, temperatuur, etc etc.
Kwik freest bijv niet zo lekker.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 19 dec 2022 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ijzer frezen

Bericht door DaBit »

Tonybryden schreef: 18 dec 2022 20:32 Dus is een 4 snijder beter om metaal te frezen dabit?,
Een beetje heel kort door de bocht: hoe stijver het materiaal, hoe meer snijkanten je op je frees kunt gebruiken.

Klikoplastic is slap spul, dan komt een eensnijder goed tot zijn recht.
Zuiver aluminium en zacht koper zijn net kauwgom: eveneens 1-snijder.
Aluminiumlegeringen zijn veelal wat stugger, 2-3 snijkanten is prima.
Staal, RVS, titanium zijn weer stugger: 4-6 snijkanten kun je lekker mee vooruit.
Glas en keramiek zijn nog harder: heel veel kleine diamantpuntjes op een slijpschijf of frees werkt prima.

Bij gelijke technologie kost een viersnijder verder vrijwel hetzelfde als een 1-snijder, maar je krijgt voor het geld wel 4x zoveel messen om te verslijten. 4x zo economisch in gebruik dus. Bij gelijke spaandikte kun je 4x zo hard voeden, ook economisch (tijdwinst). Verder is de kern een stuk dikker wat een stabielere en sterkere frees oplevert die minder snel breekt (weer goed voor de portemonnee) en mogelijk ook minder trilt (beter oppervlak). Ik gebruik dus eigenlijk alleen 2-snijders in staal als ik geen 4-snijder meer heb liggen en toch mijn werkje wil doen.

Maar zoals ik al zei: kort door de bocht. Aantal snijkanten is tenslotte maar 1 van de vele variabelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie