7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

Ik heb met de cijfers van de eerste weken wat rekenwerk gedaan:
zonnepanelen-opbrengst.png
We kunnen ons huisgebruik afdekken, ook in de winter.
Wat overblijft voor de auto klopt in de winter niet en is in de zomer te veel.

Als binnen de 20000 km zouden blijven (eh, tot nu toe niet) dan hebben we in ieder geval met de puzzel ons jaargebruik afgedekt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door kawarider »

Mist er toch een accu pakketje op zijn minst.
Afbeelding

Net binnengekomen teab. 400 kg 12s Lion circa 35 kWh😀

Das knap Sven, dat je de winter afgedekt hebt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

kawarider schreef: 07 jun 2023 20:34 Das knap Sven, dat je de winter afgedekt hebt.
Neh, zunigerd. En geen wasdroger.

Maareh, waar vind je al die spulletjes? Lag dit ook op zolder? : )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door kawarider »

Maatje van me beetje op zitten naaien. Komt uit zijn Nissan busje. Zat er net in toen t vervangen werd door een batt van een Porsche Tycan. Hij rijdt nu bijna 1000 km op een lading. Ik wilde dit samen met een Growatt afgeven bij Dabit . Die jongen moet ook een beetje beziggehouden worden, maar ik denk dat ik eerst zelf aan de gang ga. De modules zijn 44 V, ik denk dat dat prima kan op Victron 48 V.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 08 jun 2023 06:48 Die jongen moet ook een beetje beziggehouden worden
:lol: :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Kars-cnc »

Sven schreef: 07 jun 2023 22:42
kawarider schreef: 07 jun 2023 20:34 Das knap Sven, dat je de winter afgedekt hebt.
Neh, zunigerd. En geen wasdroger.
Dat is zeker knap Sven; 2000kWh per jaar! Ik roep al een tijdje dat ons verbruik ook naar dat niveau terug moet, maar dat valt nog niet zo mee.

Wij komen van zo'n 6500kWh per jaar met de kinderen nog in huis (incl. tig computers en andere zaken die de jeugd allemaal belangrijk vindt). Nadat ze de deur uit waren hing het hier nog steeds rond de 4500kWh/j :shock: Ik ben nu met de stofkam alle verbruikers in kaart aan het brengen en hoop die 2000kWh/j ook te halen (met droger en afwasmachine, maar zuinige modellen, en zuinig ingezet voor slechts 2 personen).

Bovenstaande is overigens exclusief zonnepanelen, EV en warmtepomp. Die drie zouden ook ongeveer tegen elkaar weg moeten vallen over een heel jaar.

kawarider schreef: 07 jun 2023 20:34 Net binnengekomen teab. 400 kg 12s Lion circa 35 kWh
Kijk, dat is mooi spul! Daar zou ik in de toekomst ook wat mee willen gaan doen, een thuisbatterij. Maar ik stel mezelf als uitdaging dat eerst die 2000kWh/j gerealiseerd moet zijn voor ik weer centjes mag spenderen aan een nieuw speeltje...
kawarider schreef: 08 jun 2023 06:48 Ik wilde dit samen met een Growatt afgeven bij Dabit . Die jongen moet ook een beetje beziggehouden worden
Volgens mij is Dabit nog wel even druk met z'n eigen laadpaal en load balancing projectjes...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door kawarider »

Inderdaad. Ik ben weer te laat. Wist ni dat ie zo snel ging. 😀. Eind vd week update Dabit , in dat andere topic?

Sluipverbruik is vaak grote boosdoener. Hier redelijk in beeld nu. Fontein en amerikaanse koelkast alleen al goed voor paar 1000 kWh per jaar. Inderdaad Sven, heul zunig. Chapeau.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Portje »

Die 2 paneeltjes liggen nu 2 wkn, onder een hoek van 7° op het zuiden, op dat frame van 3030 profielen.
Ik wil ze niet zo schuin zetten dat de buren daar "last" van krijgen dus speel daar nog wat mee.
Volgend jaar wil ik ze meer op het oosten gaan richten zodat ik s'morgens vroeg wat eerder meer opbrengst krijg.
Ik heb ze op de groep waar alleen de cnc op zit, maar wel nog via een SEP PV verdeler Suna 3000W alamat B16, zodat de boel goed beveiligd is.
Die 2 paneeltjes geven nu rond 8:00 genoeg om 2 pc's met 2 nassen te compenseren.
De img is de beste dagopbrengst tot nu toe, afgelopen dinsdag.

Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door Sven »

Goh, ik vond die 2000 aardig gewoon... Maar ik krijg uit meerdere hoeken hoger verbruik te horen. Tijd om mijn ega ook maar een pluim te geven.

Qua zuinig:
Ik moest maandag in Amsterdam bezorgen, vanaf Arnhem net te ver om makkelijk te halen zonder snelladen, en daar had ik geen zin in.
Zunigerdmodus aangezet et voila: 9 kwh per 100 km. Theoretische range was daardoor groter dan wltp.

Fijn om in de gereedschapskist te hebben voor al ik nog eens een gekke rit heb.

Inmiddels heb ik de zonneschermpanelen wat meer horizontaal gezet, lijkt een tikje meer op te brengen, betere stand maar ook minder schaduw in de morgen.

Enneh, onze buurt is aardig voorzien van panelen, dus rond het middaguur gaat de hele zwik uit. Jammer.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 08 jun 2023 10:04 onze buurt is aardig voorzien van panelen, dus rond het middaguur gaat de hele zwik uit. Jammer.
O ! da's een tegenvaller, heb je de netspanning gemeten, om te zien hoe veel het scheelt.
En gaat de boel dan niet klapperen cq oscilleren, uit - aan schakelen ?
Je kan iets winnen door de omvormer bij de meter te hangen om zo minder spanning over die kabel te hebben, of heb je kleine omvormers bij de panelen ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 08 jun 2023 10:04 Enneh, onze buurt is aardig voorzien van panelen, dus rond het middaguur gaat de hele zwik uit. Jammer.
Toevallig vroeg een kennis van me hoe dat zat, ik kwam er niet uit.

Maar als het net 252v is, en m'n omvormer levert 252.9 bij 16 A kan ik toch maar 0.9X16A=14.4W kwijt.
Dus of de buren nu wel 'terug leveren' en ik niet, die paar Watt zal niemand rijk van worden.
Of maak ik ergens een denkfout.
Maar waarom al z'n buren nog wel terug kunnen leveren en zijn omvormer uitgaat? Zal dan wel iets met leiding lengte, tolerantie op de meting, merk omvormer te maken hebben.
Ik zit hier nog op 242v dus er zit nog wat rek (voorlopig?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door keesfrees »

Die 0comma9 Volt is de spanning over de leiding, zo kun je de weerstand cq impedantie van je aansluitpunt uitrekenen.
Je levering is de spanning x stroom ( jaja ongeveer, afgezien van wat U/I uit fase ).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 7 zonnepanelen op het dak, waar komt de rest?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 08 jun 2023 15:27 Die 0comma9 Volt is de spanning over de leiding, zo kun je de weerstand cq impedantie van je aansluitpunt uitrekenen.
Je levering is de spanning x stroom ( jaja ongeveer, afgezien van wat U/I uit fase ).
Dat leek mij ook, maar hoe is het rekensommetje dan voor 7kW leveren bij 242v ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie