Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door skillalot »

0.75 dat ben ik kwijt voor een liter gas, en daar rijd ik dan weer 5.3km op :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

Ik heb een tijdje geleden een vraag aan de overheid gesteld, over het toestaan van "laadsnoer over de stoep".

Ik heb daar het volgende antwoord op gekregen:
De centrale vraag is: "Of er zeer snel nationale regelgeving kan komen, die gemeenten verplicht om opties toe te staan waarbij het (veilig) leggen van laadkabels van over het openbaar trottoir mogelijk wordt (bijvoorbeeld middels kabelgoten)". Het antwoord op uw vraag is dat er op dit moment geen landelijke regelgeving komt omdat dit een gemeentelijke aangelegenheid is.

Gemeenten maken afspraken met de exploitanten van laadpalen voor de plaatsing en exploitatie van de publieke laadpalen. Daarnaast hebben gemeenten een beleid voor het toestaan of stimuleren van de private laadpalen. Een bijzondere vorm van zo’n private laadpaal is de situatie die u beschrijft in uw brief. Een auto die staat geparkeerd in de openbare ruimte wordt geladen via de eigen aansluiting van een bewoner (via kabelgoten). Dit heet een verlengde private aansluiting.

Een gemeente kan goede redenen hebben om in bijvoorbeeld in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) strenge voorwaarden te stellen bij deze aansluitingen. Een toename van verlengde private aansluitingen kan zorgen voor een verrommeling van het straatbeeld. Bovendien blijft de gemeente verantwoordelijk en aansprakelijk voor de veiligheid in de openbare ruimte. Kabelgoten of andere vormen van een verlengde private aansluiting vormen een extra risico. Daar staat tegenover dat de gemeente zorgt voor voldoende publieke laadpalen om de elektrische voertuigen in een straat te kunnen laden.

Wat de exacte afwegingen van uw gemeente zijn geweest om de kabelgoot op grond van de APV niet toe staan is vanuit een landelijk perspectief lastig te beoordelen. Ik hoop dat u met de gemeente tot een alternatieve oplossing kunt komen om uw auto huis op te laden.
In ieder geval een net en duidelijk antwoord.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door keesfrees »

Accu er uit halen en elders opladen :-)
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=261232#p261232

Ik ken jouw situatie niet, maar zou een kabel op hoogte spannen een optie zijn ?
Van je huis, tuin-paal oid naar een lantaarnpaal, of een paal met plaat waar je de auto op zet met 1 wiel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door janplastiek »

Laatst gewijzigd door janplastiek op 16 nov 2022 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

Zo een als de eerste optie die Jan geeft, dat is misschien de beste route.
Ik denk dat ik er bij de plaatsing van het paaltje al rekening mee probeer te houden dat er een arm aan komt....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door DaBit »

Met dat soort armen beginnen ze hier in Nederland weer te klagen over het verstoorde straatbeeld. Als de gemeente het al niet doet, dan wel een van de straatbewoners die het 'geen gezicht' vind.

Ik heb hier ooit last gehad van een verkeersbord dat net in de weg stond om met de auto de ruimte voor het huis nog als parkeerplek te kunnen gebruiken. Daar kon ik 2 kanten mee op: moeilijk doen bij de gemeente, waarschijnlijk bot vangen, en daarna ben je vleugellam want je staat op de radar. Of niks vragen, bordje uitgraven (wat nog vies tegenvalt met die horizontale pin onderaan) en een stukje verderop weer planten. Wat ik gedaan heb kun je wel raden denk ik. Nergens op de radar, bordje staat al jaren net een stukje verderop, en zolang er niet al teveel geniepige gordijngluurders met de klachtenlijn op de snelkiestoets in de nabijheid wonen is er geen haan die er naar kraait.

Ik zou hier ook geen slapende honden wakker maken, of tenminste niet wakkerder dan je ze al gemaakt hebt door de brief te sturen. Paar tegeltjes opwippen, grondkabeltje, laatste stoeptegel of stukje betonband vervangen door iets nets waar een aansluitpunt onder zit, tegeltjes weer terug, en lekker stil houden. Als de rest van de buurt er geen last van heeft zing je het daar wel mee uit tot het probleem een keer op de landelijke agenda staat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

Ja of er brand uitbreekt en dan het kabeltje wordt terug gevolgd naar jouw meterkast. ;-)
Waarom dan niet meteen een kabeltje vanaf de dichtsbijzijnde lantarenpaal trekken :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 17 nov 2022 09:31 Ja of er brand uitbreekt en dan het kabeltje wordt terug gevolgd naar jouw meterkast. ;-)
Waarom dan niet meteen een kabeltje vanaf de dichtsbijzijnde lantarenpaal trekken :mrgreen:
Dan kun je alleen laden als het donker is.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef: 17 nov 2022 09:21 laatste stoeptegel of stukje betonband vervangen door iets nets waar een aansluitpunt onder zit, tegeltjes weer terug, en lekker stil houden. Als de rest van de buurt er geen last van heeft zing je het daar wel mee uit tot het probleem een keer op de landelijke agenda staat.
zoiets dan ;-)
https://www.streetplug.nl/nl/laadoplossing/
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 17 nov 2022 09:31 Ja of er brand uitbreekt en dan het kabeltje wordt terug gevolgd naar jouw meterkast. ;-)
Je vergeet het 'kind' argument erbij te pakken. 'Wat nou als een kind per ongeluk de boel openmaakt en zijn vingers erin steekt?'. Veel effectiever dan 'brand' als argument, want op steentjes, zand en brand kun je wel wat tegenargumenten verzinnen.

Als het in de fik vliegt en ze kloppen bij jou aan de deur dan is dat prima. Had je maar wat netter moeten installeren. Of je hebt echt een ongelukkige samenloop van omstandigheden, tsja, shit happens.
Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom een grondkabeltje onder gemeentegrond veel brandgevaarlijker is dan al die tienduizenden grondkabeltjes naar tuinverlichting en schuurtjes. Zorg ervoor dat er een aardlekautomaat voor dat kabeltje zit, en dat het kabeltje alleen spanning voert als er ook daadwerkelijk een auto geladen word. Risico nog steeds niet nul, maar het risico dat een dakpan van je dak af waait en precies op het tere hoofdje van een lief vrolijk kindje dat op z'n driewielertje langs komt geloopfietst valt is zo ongeveer even groot.
janplastiek schreef: 17 nov 2022 11:08 zoiets dan ;-)
Precies, zoiets.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door keesfrees »

Deze:
janplastiek schreef: 16 nov 2022 13:45 oplossingen genoeg

https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelij ... ep-1041168
Doet mij denken aan :
Afbeelding
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door keesfrees »

Maar, bij alle mogelijke creatieve "oplossingen" rijst bij mij de vraag of Sven een "soort van" eigen parkeerplaats heeft ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 17 nov 2022 12:10 Maar, bij alle mogelijke creatieve "oplossingen" rijst bij mij de vraag of Sven een "soort van" eigen parkeerplaats heeft ?
Dat ontstaat in veel woonwijken wel, iedereen probeert in de buurt van z'n eigen voordeur te parkeren, en als de parkeerbehoefte niet heel erg overbelast is, lukt dat in 90% van de keren best aardig. Je kunt elkaar natuurlijk ook wat gunnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 17 nov 2022 11:52 Maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom een grondkabeltje onder gemeentegrond veel brandgevaarlijker is dan al die tienduizenden grondkabeltjes naar tuinverlichting en schuurtjes.
Misschien het verschil tussen 300W en 10kW en dat het niet op de leidingkaart staat.
Toen een bomenman bij mij de tuin in de voortuin kwam rooien moest er een aanvraag gedaan worden voor een kaart waar alle leidingen op ingetekend staan. Toen hij overtuigd was dat het op voldoende diepte lag en net langs de boom ging hij rooien.
Was best druk daar onder de grond:
- gas
- water
- elektriciteit
- ktv
- glasvezel
- telefoon
De riolering stond er nog niet eens bij ;)
Plaats reactie