Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

Hier iemand uit Belgie , zijn afrekening van November, thuisladen :shock:

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door serum »

Ja Kjelt. Wees blij dat je nog gas hebt, een dinosap gestookte wagen op de dam hebt en dat je gelukkig nog geen zonnepanelen hebt!

Als wij elektrisch zouden rijden (12000km/jr bij 15kW/100km) dan zou ons dat incl het huidige stroomverbruik van 2800 +1800 = 4600kWh kosten.

Deze dame of heer gaat richting de 12000kWh. Qua gas zaten we in november op 53m3. Als je ruim, groot en riant wilt leven mag je tegenwoordig ook groot, ruim en riant uitgeven..

En er wordt zo te zien per maand gesaldeerd bij deze gebruiker. Ook zuur.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

Zonnepanelen zijn inmiddels besteld, zal maart volgend jaar worden.
Flinke aderlating maar door salderen en btw vrij binnen vijf jaar terugverdiend.

Hier verleden maand al 84m3 gas verbruikt :shock:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door DaBit »

Bjornski1976 schreef: 02 dec 2022 11:56 Is het überhaupt wel de oplossing (afhankelijk of je panelen hebt) om thuis de auto op te laten met de huidige energie prijzen?
Investeringen in elektrische autos, laders, warmtepompen, zonnepanelen, bla doe je niet voor een jaartje. Het is momenteel zo ongeveer compleet willekeurig wat de energieprijzen morgen gaan doen en wat de prijsstelling van de diverse energievormen per MWh gaat zijn. Maar net zoals met pandemieeen en andere crises duren dat soort situaties zuiguitdeduim een jaar of 3, en dan vormt zich weer een nieuw equilibrium.

Wat dat equilibrium ook gaat zijn, laadpaalbedrijven hebben misschien wat schaalvoordeel bij inkoop van materialen en energie, maar alles wat ze doen kost een vermogen (voorbeeld: vandaalbestendige paal is duurder dan een touwtje uit de muur bij jou thuis, en zij moeten er ook nog een vergunning voor regelen). En dan moeten ze nog winst maken ook. Da's alleen met koppelverkoop op de prijs van thuisladen te krijgen.

Linksom of rechtsom kun je er dus best op gokken dat thuis laden over de langere termijn bekeken gunstiger uitpakt als je het mij vraagt. Los van wel of geen zonnepanelen.

Met eigen energieopwek word het verhaal al heel gauw nog veel gunstiger, want dat zijn heel goedkope kilowatturen. Los van wel of niet salderen, want je kunt bijvoorbeeld in zo'n grootverbruiker als een auto een aardig deel van de zomerse dagproductie kwijt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 03 dec 2022 08:33 Het is met vijftien paginas ook zware kost. Is gewoon strafwerk om iemand dat dwars doorheen te sturen.
Wij waren van jouw ook gewend dat je regelmatig korte samenvattingen van de belangrijkste gebeurtenissen maakt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 03 dec 2022 11:41 Zonnepanelen zijn inmiddels besteld, zal maart volgend jaar worden.
Flinke aderlating maar door salderen en btw vrij binnen vijf jaar terugverdiend.

Hier verleden maand al 84m3 gas verbruikt :shock:
Dan zou ik proberen die omvormer maar vast in huis te krijgen bij mij heeft het uiteindelijk zo'n 3 maanden langer geduurd omdat die niet leverbaar was. En dat is wel zuur als dat net 3 maanden van de 6 gunstige maanden zijn. Oftewel 50% minder terugverdiend dit jaar.

Misschien als je plek hebt en het financieel uit kan, vragen of ze het als deellevering kunnen doen ivm.... BTW teruggaaf of zo. Maar weet niet of dat werkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door serum »

Vanaf januari 2023 zijn zonnepanelen/omvormers vrijgesteld van btw, meen ik?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 03 dec 2022 13:37 Vanaf januari 2023 zijn zonnepanelen/omvormers vrijgesteld van btw, meen ik?
Dan zullen ze wel duurder worden. :|
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door joopbos »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2022 14:23
serum schreef: 03 dec 2022 13:37 Vanaf januari 2023 zijn zonnepanelen/omvormers vrijgesteld van btw, meen ik?
Dan zullen ze wel duurder worden. :|
BTW krijg je zo wie zo terug
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door serum »

Dat idee had ik ook. Die achterlijke consumenten hebben toch geen idee. Geen BPM op elektrische auto's, dus zijn ze duurder dan hun brandstofbroeders. Lekker graaien. Ik snap het commerciele deel erachter wel, maar of het ik het ermee eens ben is vers 2.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2022 13:03 Dan zou ik proberen die omvormer maar vast in huis te krijgen bij mij heeft het uiteindelijk zo'n 3 maanden langer geduurd omdat die niet leverbaar was. En dat is wel zuur als dat net 3 maanden van de 6 gunstige maanden zijn. Oftewel 50% minder terugverdiend dit jaar.
Misschien als je plek hebt en het financieel uit kan, vragen of ze het als deellevering kunnen doen ivm.... BTW teruggaaf of zo. Maar weet niet of dat werkt.
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt maar ik laat het installeren. Geen zin om zonder hoogwerker op een schuin pannendak van 8 meter hoog te klauteren. Drie jaar geleden één keer gedaan omdat het moest maar als het even kan nooit meer ;-)
Offerte en prijs staan nu vast, of ik de btw zelf moet terugvragen of dat het zonder btw geleverd gaat worden in maart maakt niets meer uit.
Ik heb ondanks mijn eerdere bezwarennu toch voor Enphase gekozen, mijn situatie met deel schaduwen op panelen is te ongunstig voor serie. Optimizer had ook gekund maar dit scheelde 1000 euro en nu ben ik veel flexibeler om uit te breiden en gaan ze op drie fases leveren.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door tokas98 »

Vanaf januari 2023 zijn zonnepanelen/omvormers vrijgesteld van btw, meen ik?
Volgens mij moet de eerste kamer dit deze maand nog goedkeuren. En in de politiek weet je maar nooit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 03 dec 2022 19:19
hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2022 13:03 Dan zou ik proberen die omvormer maar vast in huis te krijgen bij mij heeft het uiteindelijk zo'n 3 maanden langer geduurd omdat die niet leverbaar was.
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt maar ik laat het installeren.
O, maar dan begrijp je me verkeerd. Ik bedoel, als de spullen alvast bij jouw staan kom je in maart niet voor de verrassing dat de omvormer niet te leveren is. Die installateur gaat die ook pas in maart bestellen, en dan is het opeens ""normaal hebben ze 2 weken levertijd, nu opeens 3 maanden". Als ze hem nu bestellen, en hij zou toevallig met 2 weken komen is minder irritant dan andersom. Het scheelt mij dit jaar toch €1000.- denk ik zo, en dat is best zuur als je weet dat het puur door niet leverbaar omvormer komt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 dec 2022 09:32 O, maar dan begrijp je me verkeerd. Ik bedoel, als de spullen alvast bij jouw staan kom je in maart niet voor de verrassing dat de omvormer niet te leveren is. Die installateur gaat die ook pas in maart bestellen, en dan is het opeens ""normaal hebben ze 2 weken levertijd, nu opeens 3 maanden". Als ze hem nu bestellen, en hij zou toevallig met 2 weken komen is minder irritant dan andersom. Het scheelt mij dit jaar toch €1000.- denk ik zo, en dat is best zuur als je weet dat het puur door niet leverbaar omvormer komt.
Ja dat zou zuur zijn ik heb namelijk een omvormer per paneel. In dat geval zou de hele installatie maanden vertraging oplopen. Alleen is de constructie zo dat ik pas na oplevering betaal, dus ik denk niet dat ze nu al de spullen naar mij gaan opsturen ;-)
We gaan het zien Hugo, bij mijn buren hebben ze in oktober alles netjes geinstalleerd, op de vooraf opgegeven dag.
Plaats reactie