Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Moderator: Moderators
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
In de reactie van vadertje staat wordt al de term "verrommeling" genoemd, best een leuke uitdrukking.
Moet de gemeente (en eventueel de buurt) eens opletten hoe goed ik kan zijn in lelijke dingen maken als de netste opties verboden worden.
Want in plaats van een nette beugel boven de gemeentegrond komt er dan een pestlelijke mobiele stellage om hetzelfde te bereiken.
En die is niet aard- of nagelvast dus mag gewoon in de voortuin staan.
Ik heb idd een min of meer vaste parkeerplek.
Overigens is een gootje wel de mooiste optie als je niet wilt verrommelen...
Moet de gemeente (en eventueel de buurt) eens opletten hoe goed ik kan zijn in lelijke dingen maken als de netste opties verboden worden.
Want in plaats van een nette beugel boven de gemeentegrond komt er dan een pestlelijke mobiele stellage om hetzelfde te bereiken.
En die is niet aard- of nagelvast dus mag gewoon in de voortuin staan.
Ik heb idd een min of meer vaste parkeerplek.
Overigens is een gootje wel de mooiste optie als je niet wilt verrommelen...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Breek de dag, frees een lijntje.
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Hele kuddes hebben zo,n oude lantaarn van echt plastic in de tuin staan of een vlaggenmast,
Je laad huppelstuk een beetje creatief vermommen dus.
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Omdat het laden me wat lang leek te duren heb ik even zitten rekenen aan de laadtijd en de verbruikte kwh-en.
Daarmee kom ik rond de 2300 watt gemiddeld uit, dat is wel flink minder dan de 6,6kw die theoretisch kan.
Is een zoveel lager laadvermogen verklaarbaar door de temperatuur?
Daarmee kom ik rond de 2300 watt gemiddeld uit, dat is wel flink minder dan de 6,6kw die theoretisch kan.
Is een zoveel lager laadvermogen verklaarbaar door de temperatuur?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Is dat op 1 fase?Sven schreef: ↑22 nov 2022 16:18 Omdat het laden me wat lang leek te duren heb ik even zitten rekenen aan de laadtijd en de verbruikte kwh-en.
Daarmee kom ik rond de 2300 watt gemiddeld uit, dat is wel flink minder dan de 6,6kw die theoretisch kan.
Is een zoveel lager laadvermogen verklaarbaar door de temperatuur?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Oh, ja idd, 1 fase AC.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Je kunt bij een simpele 230V 1 fase aansluiting meestal niet meer dan 16A opnemen omdat de zekering in je meterkast niet meer toelaat.
Dat betekent dat 230V x 16A is zo ongeveer 3,6kW het maximum is wat je uit een eenfase aansluiting kunt halen.
Als men het heeft over 6,6kW dan moet dat daarom automatisch een driefase aansluiting zijn.
Dat betekent dat 230V x 16A is zo ongeveer 3,6kW het maximum is wat je uit een eenfase aansluiting kunt halen.
Als men het heeft over 6,6kW dan moet dat daarom automatisch een driefase aansluiting zijn.
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Ik heb nog geen eigen paal, dit is bij een 11 KW publieke paal.
Ik ben bezig iemand te vinden die een paal bij ons kan plaatsen, betekend dit verhaal nu dat ik juist wel het huis een 3 fasen aansluiting moet laten geven?
En dan een 22 kw paal te nemen?
We hebben nu 35 A 1 fase.
Ik probeer nu klok en klepel samen te krijgen.
Oh, wacht:
https://ev-database.nl/auto/1057/Hyunda ... arge-table
Ik ben bezig iemand te vinden die een paal bij ons kan plaatsen, betekend dit verhaal nu dat ik juist wel het huis een 3 fasen aansluiting moet laten geven?
En dan een 22 kw paal te nemen?
We hebben nu 35 A 1 fase.
Ik probeer nu klok en klepel samen te krijgen.
Oh, wacht:
https://ev-database.nl/auto/1057/Hyunda ... arge-table
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- Swift
- Donateur
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 09 nov 2017 19:43
- Locatie: Teutoburgerwald
- Contacteer:
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
volgens die tabel heeft de auto een enkelfase lader aan boord.
enige reden voor 3 fase aansluiting zou de freesbank zijn
enige reden voor 3 fase aansluiting zou de freesbank zijn
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Uit de bijgesloten tabel haal ik de volgende zin:
Zondigen tegen die beperkingen betekent al snel dat je hoofdzekering er uit knalt en dat je dan Enexis of zo (de netwerkbeheerder) moet laten komen om de hoofdzekering te vervangen, dat grapje kost je dan al snel 100 a 200 Euro.
Nu mag je die hoofdzekering best wat overbelasten, zo snel knalt die er nu ook weer niet uit, maar je gaat wel risico's lopen, wees gewaarschuwd.
Aangezien je een 35A hoofdzekering hebt zou die 6,6kW dus best wel kunnen, maar dan dien je wel voor die laadaansluiting een aparte groep bij tr laten maken die nergens anders voor gebruikt mag worden. het betekent ook dat wanneer je de auto aansluit en die 6,6kW gaat consumeren er voor heel de rest in huis nog maar 35-29=6A totaal overblijft, dat is zo ongeveer 1400W. Dat betekent géén wasmachine gebruiken, géén droger gebruiken, géén oven gebruiken, géén elektrische kookplaat gebruiken dus je dient dan wel continu rekening te houden met het feit dat je auto aan de lader hangt.Hiervoor is echter 1-fase benodigd met 29A beschikbaar. Bij openbare laadpalen is dit soms beschikbaar, maar in huishoudens komt dit amper voor. In de meeste gevallen is het maximale laadvermogen dan ook 3.7 kW en hiermee kan een laadtijd van 9 uur en een laadsnelheid van 21 km/u bereikt worden. Bij opladen aan een stopcontact duurt dit ongeveer 14 uur 30 minuten.
Zondigen tegen die beperkingen betekent al snel dat je hoofdzekering er uit knalt en dat je dan Enexis of zo (de netwerkbeheerder) moet laten komen om de hoofdzekering te vervangen, dat grapje kost je dan al snel 100 a 200 Euro.
Nu mag je die hoofdzekering best wat overbelasten, zo snel knalt die er nu ook weer niet uit, maar je gaat wel risico's lopen, wees gewaarschuwd.
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Uit andere bron inmiddels begrepen dat de 11 KW laadpalen 3 fase zijn, dus dan klopt het gemeten gemiddelde redelijk.
Wist ik veel, 11 kw vermogen noemen maar dat hele 3 fase verhaal weglaten...
Pas bij de 22 kw palen zou het vlotter kunnen. Weer wat geleerd...
Je zou verwachten dat meneer hyundai dat soort info wel in de manual verwerkt...
Wist ik veel, 11 kw vermogen noemen maar dat hele 3 fase verhaal weglaten...
Pas bij de 22 kw palen zou het vlotter kunnen. Weer wat geleerd...
Je zou verwachten dat meneer hyundai dat soort info wel in de manual verwerkt...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Ik zou verwachten dat-ie met 16A/3.7kW laad als je 'm op een 11kW paal aansluit? Wat jij meet klinkt meer als 10A/stopcontact.
Magoed, wil je eerlijk meten dan moet je dat ergens midden in het accubereik doen. Van 20 naar 70% laden en kijken hoe lang dat duurt.
Je kunt kwa stroomvoorziening in huis waarschijnlijk nog vrij kostenarm naar 1x40A. Grote kans dat je groepenkast dat ook kan (even op je hoofdschakelaar en aardlekken kijken, waarschijnlijk 40A types).
Als je dan thuis kunt laden met 1x25A dan is dat al best mooi, en zolang je dan niet echt alles wat slurpt tegelijk aanzet gaat dat goed.
Magoed, wil je eerlijk meten dan moet je dat ergens midden in het accubereik doen. Van 20 naar 70% laden en kijken hoe lang dat duurt.
Je kunt kwa stroomvoorziening in huis waarschijnlijk nog vrij kostenarm naar 1x40A. Grote kans dat je groepenkast dat ook kan (even op je hoofdschakelaar en aardlekken kijken, waarschijnlijk 40A types).
Als je dan thuis kunt laden met 1x25A dan is dat al best mooi, en zolang je dan niet echt alles wat slurpt tegelijk aanzet gaat dat goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
We gaan de meterkast sowieso laten vernieuwen en tegelijk de paal aan laten sluiten.
Dus dan krijgt de auto in ieder geval een eigen groep.
Als ik het overzicht goed heb dan zijn we voor deze auto klaar met een 1fase aansluiting, een eigen groep voor de auto en een load balancer in de autolader. (ik vermoed dat het in dit huis niet verstandig is alleen maar te zeggen dat er geen was gedraaid mag worden als de auto laadt....)
Andere optie is overgaan naar 3 fase, auto op eigen fase en een eigen groep, geen load balancer in de autolader.
Maar dan zijn er nog de zonnepanelen....
Kunnen de zonnepanelen met 1 faseomvormer dan wel de auto laden als die op een eigen fase zit?
of kan dat alleen met een 3 fasen omvormer?
Dus dan krijgt de auto in ieder geval een eigen groep.
Als ik het overzicht goed heb dan zijn we voor deze auto klaar met een 1fase aansluiting, een eigen groep voor de auto en een load balancer in de autolader. (ik vermoed dat het in dit huis niet verstandig is alleen maar te zeggen dat er geen was gedraaid mag worden als de auto laadt....)
Andere optie is overgaan naar 3 fase, auto op eigen fase en een eigen groep, geen load balancer in de autolader.
Maar dan zijn er nog de zonnepanelen....
Kunnen de zonnepanelen met 1 faseomvormer dan wel de auto laden als die op een eigen fase zit?
of kan dat alleen met een 3 fasen omvormer?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben
Dan ben je wel beperkt met je laadstroom tot 16A.
Hangt er vanaf of je naar zekeringen kijkt of naar de meter.Maar dan zijn er nog de zonnepanelen....
Kunnen de zonnepanelen met 1 faseomvormer dan wel de auto laden als die op een eigen fase zit?
of kan dat alleen met een 3 fasen omvormer?
De electriciteitsmeter doet niks met fasen en harkt alles op een grote hoop. Als je op fase 1 10A afneemt en op fase 2 10A teruglevert dan blijft die meter stil staan. Dat gaat het komende decennium ook niet veranderen.
Zekeringen kijken wel naar stroom. 10A op fase 1 afnemen en 10A op fase 2 terugleveren betekent dat elke zekering voor 10A belast word. Als je aansluiting 3x25A is, dan heb je op fase 1 nog 15A aan ruimte voor andere zaken (25A - 10A belasting). Op fase 2 is dat dan 35A (25A + 10A van de zonnepanelen). Inderdaad wel iets om rekening mee te houden bij dimensionering van je groepenkast.
Als je in huis geen toepassing hebt voor 3-fasen dan is een 1-fase aansluiting met veel stroom (liefst 1x63A als je het krijgen kunt en toch de groepenkast gaat verbouwen) de meest flexibele oplossing. Want grootverbruikers netjes verdelen over die nogal-krappe 25A per fase is een drama. Kookplaat 2x16A, oven 16A, wasmachine 10A, droger 10A, en je hebt al een situatie waarin je 1 fase boven de 25A laat pieken als je 2 grootverbruikers tegelijk laat werken, wat met eten koken terwijl de wasmachine/droger/vaatwasser draait snel gebeurd is.
Nu moet je hoofdzekeringen nogal stevig mishandelen voordat ze poef zeggen, maartoch. Ik zou willen dat een 3x35A aansluiting niet zo achterlijk veel duurder is aan vastrecht dan 3x25A.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'