Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 07 okt 2022 22:14 In mijn berekening ga ik uit van de huidige prijs van laden bij de anwb en de huidige prijs van diesel. Maar die zullen allebei vast weer in prijs veranderen.
Toen ik ooit zat te rekenen aan een diesel, was bij mij een van de belangrijke zaken ook de verzekerings premie. 80% no claim of 50% scheelt op maandbasis ook behoorlijk, en daarmee verlaagde het punt waarop de km prijs met diesel rijden gunstiger werd.
(ik verwacht dat jij ook wel op de hoogste bonus trede zit ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 07 okt 2022 22:14 Lithium is een van de weinige grondstoffen die we in de Eu juist wel hebben.
Maar grondstoffen zoals bijvoorbeeld kobalt en neodymium niet.
Van belasting naar rekening rijden. Is het aannemelijk dat ICE dan weer voordeliger wordt dan elektrisch rijden?
Als ze dat doen dan word de Nederlandse Staat in no-time voor de rechter gesleept door alle milieugroeperingen die er te vinden zijn....
Tonybryden schreef: 07 okt 2022 21:51 Mijn mening is dat we nog lang niet klaar zijn om elektrisch te gaan rijden.
We staan ook nog maar vroeg in de evolutie van dat ding. Ford model T, EV model Tesla, zeg maar. Over 10 jaar is het aan alle kanten beter.
Magoed, ik ken meerdere mensen die een 2e hands Leaf gekocht hebben met geleend geld, en dat in een paar jaar tijd terugverdiend hebben. 't is dus in veel gevallen wel zinvol, en dat blijft het voorlopig ook wel
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Sven schreef: 07 okt 2022 15:05
Kar trekken kannie en daklast is "niet gedefinieerd".
Het blijkt een hardnekkig fabeltje dat EV's geen aanhagers/caravans kunnen trekken. De range gaat natuurlijk wel achteruit maar ik ken wel mensen die met hun 1600kg caravan naar het zuiden gereden zijn (en terug :lol: ). Om de 250 km ongeveer even bijladen op 20 minuutjes, terwijl bakje koffie en de benen strekken en weer verder. Het moet een andere manier van reizen zijn, je komt behoorlijk fit op de vakantieplek aan in plaats van 1500km op één dag af te sakkeren en dan twee dagen of langer moeten recupereren.
Ter info:
https://ev-database.nl/cheatsheet/trekg ... ische-auto
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Ja, en dat is ook de max. Model X doet 2200 kg. EV busje moet nog gebouwd worden die hetzelfde kan.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

Lijstje nog eens doorgenomen. Model X komt er iets beter vanaf en er zijn zowaar al modellen die nog wat meer aankunnen. Pro Ace 1000 kg? Volgens mij moet dat 14-1600 kg zijn. Mercedes Vito ? Gewoon nog steeds 0 kg, wel 1000 kg laadvermogen zei de verkoper. En range? 180 km volgens het boekje. WTF? Waar wil je die 1000 kg naartoe brengen? De buurman?

Verder staan er meer auto s op het lijstje met 0 kg of een gewicht dat het noemen niet waard is. Helaas zijn de cliches dus nog steeds waar. Als je vandaag een EV met een trekhaak van min 2 ton wilt dan is dat zo goed als onmogelijk.

Ford Lightning heeft leuke specs. Helaas knapt de directie af op het uiterlijk. En voorlopig nog niet hier te koop.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

Het is de auto die op dit moment voor mij op 1 staat die niet mag trekken en niets op het dak mag, volgens de typegoedkeuring.
Dat zegt idd niets over of het zou kunnen.
Ik zou graag willen dat het wel kon maar niet genoeg om een duurdere auto te kopen.

Vrijdag zag ik bij de buurman een ioniq 5 aankomen met een werkelijk monsterlijk grote aanhanger. Die man doet in zonnepanelen, dan moet je wel elektrisch rijden.
hugo stoutjesdijk schreef: 08 okt 2022 06:42 (ik verwacht dat jij ook wel op de hoogste bonus trede zit
40 jaar : )

Gisteren de eerste proefrit gedaan, tjonge, wat rijd dat lekker....
En mijn ega heeft ook geen bezwaar tegen dit model.

Nu het zonnepaneel verhaal opnieuw tegen het licht houden.... Dat kan beter in een keer goed in plaats van de jongens nog een keer te moeten laten komen...

Ah, drie fasen omvormer voor de panelen kan voor de toekomst slim zijn?
https://chargeup-noord.nl/waarom-kiezen ... nepanelen/

Maar als je voor een laadkast voor de auto sowieso al een drie fasenaansluiting nodig hebt, dan is een driefasen omvormer ook wel beter lijkt me, ook als je max 16 panelen nodig hebt en er misschien zelfs maar 12 kwijt kan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door serum »

Welke auto heb je op het oog?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 09 okt 2022 07:13 Vrijdag zag ik bij de buurman een ioniq 5 aankomen met een werkelijk monsterlijk grote aanhanger. Die man doet in zonnepanelen, dan moet je wel elektrisch rijden.
Het futuristische uiterlijk, je vind het mooi of niet. Dit zou voor mij wel de keuze zijn behalve de prijs. Er zit ook een ingebouwde 230V 3kW inverter ingebouwd super handig en ook tijdens de lange reis om een espresso te zetten :mrgreen:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door kawarider »

EV6 en Ioniq staan op hetzelfde platvorm. EV6 vind ik wel heel futuristisch. Ioniq een heel mooie auto, met goede specs.

BMW i3 vond ik vroeger lelijk. Blijkbaar was ie zijn tijd ver vooruit. Vandaag de dag is ie wel mooi 🙂. Ach, smaken verschillen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 09 okt 2022 11:31 EV6 en Ioniq staan op hetzelfde platvorm. EV6 vind ik wel heel futuristisch. Ioniq een heel mooie auto, met goede specs.
Iedere keer als ik die Ioniq zie denk ik dat die een deuk heeft aan de zijkant. Erg strakke vouw.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Tja, smaken en kleuren... de eerste keer toen we een EV6 op de baan zagen was de reactie van mijn vrouw en mij oei, lelijke achterkant. En nu hebben we hem gekocht. Soms moeten dingen even wennen :mrgreen:
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Sven schreef: 09 okt 2022 07:13
Maar als je voor een laadkast voor de auto sowieso al een drie fasenaansluiting nodig hebt, dan is een driefasen omvormer ook wel beter lijkt me, ook als je max 16 panelen nodig hebt en er misschien zelfs maar 12 kwijt kan?
Je hebt helemaal geen 3-fase aansluiting nodig voor een EV. Alles hangt er van af hoeveel je dagelijks rijdt en hoe snel dat ding weer geladen moet zijn. Doe je dagelijks 2 keer 20 km naar het werk, kan je perfect met een 2-fase aansluiting werken met een maximum van zowat 3.7kW. Per uur dat je laadt, komt er zowat 15km rijbereik bij. Met een 2.3kW afname doe je iets van 10km per uur laden. Natuurlijk afhankelijk van stroomverbruik van je EV. Doe je dagelijks 200km en kom je laat thuis én vroeg weer weg, dan zal je richting 3-fase moeten kijken. In BE is dat voor particulieren beperkt tot 11kW laden.
Occasioneel een verre verplaatsing? Dan kan je nog terecht bij de (snel-)laadpalen in de buurt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door Sven »

Dat is een heel goed punt Willy, dank!

Als ik goed heb begrepen (oa van Dabit) dan kost zo traag laden wel extra electriciteit, maar dat zal best een tijd duren voordat je het ombouwen hebt terugverdiend.

Het enige is dan dat de zonnepaneeljongens dan wel een tweede keer moeten komen, wat ook extra kosten betekent.

Is het trouwens te doen om een buitenstopcontact zo te schakelen dat als de stekker er uitgenomen wordt ook de spanning er af gaat?
Zodat "anderen" het stopcontact niet zomaar kunnen gebruiken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Gebruikte elektrische auto kopen

Bericht door WillyH »

Met trager laden ga je inderdaad wel wat extra stroom verbruiken, dit is sterk afhankelijk van automerk en de gebruikte (ingebouwde) omvormer.
Enkele voorbeelden op deze Duitse website:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/e ... to-studie/
Je ziet dat er behoorlijke verschillen zijn, best opzoeken voor jouw wagen wat de exacte getallen zijn.

Wat het stopcontact betreft kan ik je niet helpen. Misschien iets voorzien met een schakelaar en hangslot?
Plaats reactie