Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Is niet helemaal waar, maar de gewone gridgekoppelde inverters wel ja. Koppel je af en heb je een enkel offgrid invertertje dan volgt de rest alsof er grid is. Niet heel lastig te omzeilen. En ik ben wel benieuwd of het inderdaad gaat gebeuren. Het is al een aantal keren kantje boord geweest, zonder dat de gewone burger daar wat van merkt.

Niet al te zeer over piekeren, is gezellig met een kaarsje en een houtkacheltje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door DaBit »

Als puntje bij paaltje komt dan kan ik wat in de parameters van de inverter rommelen, en als dat ook niet werkt dan heb ik genoeg zooi spullen in huis om daar ook nog wel wat mee te kunnen.

Magoed, zonder werkende waterleiding heb ik dan wel gauw dorst.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 04 dec 2022 18:13 Is niet helemaal waar, maar de gewone gridgekoppelde inverters wel ja. Koppel je af en heb je een enkel offgrid invertertje dan volgt de rest alsof er grid is. Niet heel lastig te omzeilen.
Wel eens getest?
Zover als ik weet dient het net ook als buffer die de teveel aan opgewekte stroom weer opneemt, oftewel je levert het teveel terug.
Als je het net afschakelt,wat zal moeten anders lever je aan een zwart gat (iedereen zonder stroom in jouw dorp) in plaats van aan je zelf, dan zul je op de een of andere manier je belasting dusdanig dynamisch dienen te manipuleren dat hij niet te laag is anders gaat de spanning in no time boven de 254V waarbij je inverter opnieuw afschakelt. En dat laatste zou ik nooit uitzetten anders kunnen bepaalde gevoelige elektronische apparaten het wel eens begeven.
Maar ik leer op dit vlak graag bij als dit niet het geval is. Bij mijn enphase inverters zit in ieder geval een big boss die alles in de gaten houdt en bij verkeerde spanningen, frequenties of te hoge of te lage stromen alles plat legt. Kan zo maar zijn dat als er geen internet is hij ook de noodrem intrapt maar dat hoop ik van niet.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Inderdaad Kjelt, oude info waar het Canadese off gridders betrof. Zonder accu ga je inderdaad problemen krijgen met de spanning als er teveel of te weinig afname is. Waar het om ging is dat je niet per se een off grid inverter of hybride nodig hebt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

We hebben inmiddels een datum voor de ombouw, en de 5x6 mm2 grondstaaf (ik vind dat dat ding geen kabel zou mogen heten) ligt klaar.
Hopelijk laat dat ding zich een beetje redelijk naar de paal toewurmen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door benkr »

Sven schreef: 09 dec 2022 11:16 We hebben inmiddels een datum voor de ombouw, en de 5x6 mm2 grondstaaf (ik vind dat dat ding geen kabel zou mogen heten) ligt klaar.
Hopelijk laat dat ding zich een beetje redelijk naar de paal toewurmen.
Toen ik nog jong en onwetend was heb ik ooit een 4 x 195mm2 gelegd, was nog in de wintertijd ook, een bocht buigen was er met 2 man aan gaan hangen en dan hopen dat de boel niet open zou barsten. Grootste probleem was dat het aangesloten moest worden op een heel compacte hoofdschakelaar, 4 draden op 25 mm van elkaar of zoiets, telkens als je die kabel ging buigen moest je de adereinden opnieuw op maat maken omdat door het buigen de onderlinge aders gingen schuiven. Die aders waren zo ongeveer een vinger dik en richting kwart rond van vorm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo'n auto is nog best hebberig zo te horen, mijn hele werkplaats en huis zit op 4x4 mm².

In de straat zit volgens mij slechts 90 mm², daar hebben ze leuke kroonsteentjes voor. :mrgreen:
Ook van die draad als taartpuntjes. (kwartcirkels)
2022-12-09 17_13_00-Foto - Google Foto's.jpg
En deze jongens hebben dan ook nog de mazzel dat dat tegenwoordig aluminium is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door benkr »

Als ik het goed zie zijn dat massieve aluminium draden. Moet je wel iets goeds hebben om zo'n verbinding bedrijfszeker te maken, een kroonsteentje werkt denk ik niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 dec 2022 17:17 In de straat zit volgens mij slechts 90 mm², daar hebben ze leuke kroonsteentjes voor. :mrgreen:
Ik vond het inkomende klemmenblok voor mijn nieuwe groepenkast met 20x 1,5-25 mm² al heftig, zeker omdat ik maar 6 mm² gebruik.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door Sven »

benkr schreef: 09 dec 2022 16:08 Toen ik nog jong en onwetend was heb ik ooit een 4 x 195mm2 gelegd
Maar ik ben dan ook de electronitwit van het forum, en jij het tegenovergestelde hé? ; )

Noem je zoiets nog kabel?
Het woord electramast is geloof ik al bezet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 09 dec 2022 17:53 Als ik het goed zie zijn dat massieve aluminium draden. Moet je wel iets goeds hebben om zo'n verbinding bedrijfszeker te maken, een kroonsteentje werkt denk ik niet.
Ik gok dat die jongens van stedin daar een redelijk kostbaar kroonsteentje voor gebruikten, met breekbouten om op juiste kracht vast te draaien. Dat is dat onderdeel wat je ziet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door spinningwheels »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 dec 2022 17:17

In de straat zit volgens mij slechts 90 mm²,
Dat is iets van 200A
Leuk als straks de halve straat zo,n EV ding heeft , en allemaal s,avonds met 20 Kw thuis wil gaan laden.
In theorie kan ik praktisch alles
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door FSSF »

Voor een nieuw machientje op werk een eigen 3x250A groep nodig, valt ook allemaal wat tegen. :lol:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gebruikte elektrische auto kopen/hebben

Bericht door kawarider »

Dan ga je naar een trafohokje of nog net niet? Accupakket al overwogen? Ongeveer €30.000 voor 30 kW en 30 kWh. Schakelbaar. Ik kan me niet voorstellen dat 250 A acht uur lang nodig is.
Plaats reactie