Ik lees toch andere ervaringen, in minder dan 20 minuten 55kW laden is best mogelijk met de EV6, die heeft trouwens 800V batterijen. Maar wat zijn de omstandigheden? De batterij leegrijden tot 4% en dan laden tot 100%? Het laatste stukje tussen 80 en 100% duurt even lang dan van 10% naar 80%.kawarider schreef: ↑04 okt 2022 13:17
Laden, maatje van me heeft een KIA EV6 gehad en na drie maanden weer verkocht. Waarom? Op papier laadt hij sneller dan een Tesla. In de praktijk niet. Waarom niet? Tesla gaat het pakket al voorverwarmen tijdens het rijden. Bij de laadpaal knalt alles er vol in. KIA begint dan met voorverwarmen met als gevolg dat de Tesla toch sneller weg is.
Ja, koud van de parking en 500 meter verder snelladen lukt ook een Tesla niet. Overigens is Kia nu ook de software aan het uitrollen om de batterij pre-conditioning of voorverwarmen mogelijk te maken. Het is ook maar de vraag hoeveel kW je wenst op te offeren aan het sneller laden. Niet vergeten dat de grote meerderheid van EV rijders gewoon thuis laden aan 11kWh of zelfs (veel) minder. Dan is die snelheid ook niet spannend meer.
Ik hoor wel meer dat de verwachtingen aan de laadstations vaak overschat worden, bij alle EV-merken. Er zijn nogal wat plaatsen met snelladers die hun capaciteit verminderen naargelang het aantal EV die er aangekoppeld zijn. Niet elke plaatselijke structuur is er op berekend om 250 tot 350 kWh te leveren per wagen.
Ach, geen slecht woord over Tesla hoor, zie mijn eerste post in deze topic. Ieder zal zijn eigen merk wel wat prefereren.