Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

Maar weer even mijn projectje "VEVOR draaibank" opgepakt. :lol:

Het enige wat nog gecheckt en afgesteld moest worden was de losse kop.

Ik had hem al schoongemaakt en afgebraamd, dus dacht dat het afstellen een eitje zou zijn. Helaas. :roll:
Bij het blokkeren met de hendel trok deze hem uit de prismageleiding. Viel dus niet af te stellen.
Nu bleek de bout, die via de hendel het plaatje onder de prisma vast moest trekken niet vrij liep. Deze zat tegen de zijkant van het gat door de losse kop.

24527

24528

Je kunt ook zien aan het gat zien dat de bout een deukje had veroorzaakt, zodra deze aangetrokken werd:

24529

Dus maar weer de vijl gepakt en wat gietijzer weggehaald.
Het gat is nu ovaal en de bout kan mooi vrij lopen:

24530


Om de kop af te stellen heb ik een zwenktaster in de klauwplaat geklemd. Deze kon mooi in de conus van de losse kop en door de klauwplaat rond te draaien kon ik de conus in lijn zetten met de spindel:

24534


Nu heb ik de kop redelijk kunnen stellen.
In volgorde boven, voor- en achterkant:

24531

24532

24533


Zodra ik verder ben zal ik eens een langere as afdraaien tussen de klauwplaat en het meelopend center. Weet natuurlijk dat dat methode is om het secuur af te stellen.
Ben benieuwd wat het verschil in diameter is tussen het begin en einde.


Heb voor de gein ook een het klokje langs de boorspindel gehaald.
Weet natuurlijk dat dit niet de juiste waarde is, want de as kan natuurlijk ook naar boven of beneden hellen ten opzichte van het bed:

24538

24539


Omdat de gemonteerde boorkop nogal wat ruimte in neemt heb ik een stop geprint.
Deze doet tevens dienst doet als conusreiniger. Er zitten twee vilten strips op gelijmd.
Als ik de boorkop niet nodig heb draai ik gewoon met die stop in de conus.
De stop zorgt er dan voor dat er geen spanen in de conus komen.

24536

24537


Vorige week heb ik een mooi nieuw setje snelwissel beitelhouders gekocht via marktplaats.
De helft van wat ze bij HBM kostten. Zelfs nog in het plastic, nooit open geweest. Super blij mee. :P
Van de week komt mijn bestelde vierklauw binnen als het goed is, dan kan ik die houder uitdraaien. Er zit een borst op de kruisslede waar de huidige beitelhouder om heen draait. Het gat in de nieuwe houder is te klein, vandaar ik deze uit moet draaien.

24535


Maar ik blijf me verbazen dat ze deze draaibanken kunnen verkopen in de staat zoals deze in het begin was.
Je zou verwachten dat je gelijk een werkstuk zou moeten kunnen draaien. Dat de bank gebruiksklaar is. Niet dus. :lol:
Het is eerst gewoon uren herstellen en afstellen. Vind dat eigenlijk niet acceptabel. :shock:
Een gewone hobbyist, die deze bank koopt met het idee om leuke dingen te maken, is er volgens mij gauw klaar mee. Jammer toch?
Ik denk dat je zonder enige ervaring of inzicht de bank dan niet eens klaar krijgt.
Gelukkig heb ik deze echt goedkoop........ En heb de Hobbymat goed kunnen verkopen, dus mijn hobby gaat gewoon door. ;-)

Eric
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de kleine draaibank zo in gebruik genomen en ben pas veel later, toen ik een beetje kon draaien, begonnen met schoonmaken, stellen en aanpassen. De grote heb ik (nood gedongen) helemaal uit elkaar gehaald en daarna op de 1e verdieping weer opgebouwd.
Van de HBM300 heb ik ook de vaste kop moeten richten (schuren tot hij zuiver recht staat en naar voren wijst) en van de grote de losse kop. Het koste mij een paar dagen per draaibank. Van die tijd heb je later heel veel plezier en ik vindt het leuk om te doen :mrgreen:
Ik snap niet dat ze dat af fabriek niet doen. Dan is het misschien een uurtje meer werk bij de montage en leveren ze een stuk betere draaibank af.
Volgens HBM willen de klanten niet voor dat extra uurtje betalen en dus blijft HBM zo leveren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 28 sep 2022 15:55 Het koste mij een paar dagen per draaibank. Van die tijd heb je later heel veel plezier en ik vindt het leuk om te doen :mrgreen:
Ik snap niet dat ze dat af fabriek niet doen. Dan is het misschien een uurtje meer werk bij de montage en leveren ze een stuk betere draaibank af.
Volgens HBM willen de klanten niet voor dat extra uurtje betalen en dus blijft HBM zo leveren.
Ik vind het stiekem ook leuk om de foutjes eruit te halen en te fine tunen. ;-)

Kreeg vanmiddag de vierklauw binnen, zitten 4 bevestigingsbouten is...... in de spindel 3! :roll:
Tsja, weer een klusje. :lol:

Dan kan ik de snelwissel beitelhouder klaarmaken. Daarna vind ik vast nog wel iets om te verbeteren. ;-)

Eric
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

Na zowat de hele bank gereviseerd, hersteld, enz enz enz , te hebben, kwam ik toch weer een filmpje tegen op het internet betreffende mijn bank. :shock:



Dit was me niet eens opgevallen!
Nou had ik niet zo'n gleuf als deze draaibank. Ik heb een mm van de geleiding gefreesd, dat bleek voldoende.

24853


Voor:

24854


Na:

24852

De boutjes hadden gewoon lager moeten zitten. Ik twijfelde nog om nieuwe lagere gaten te tappen naast de oude.
De gaten in de strippen, waar de stelboutjes in hoorden te komen, zaten ook totaaaal niet op de goede plek.
Met een klein slijpsteentje in de dremel deze naar de goede plek gebracht.
Nu werd de strip netjes omlaag in de hoek gedrukt.
Wel tevreden nu.

Gelijk maar een nieuw plaatje voor het handwiel gemaakt, zag er niet uit. Het was een geverfd, zacht aluminium gedrocht.

24855


24851

Dit is beter. :lol:
Let wel, de pocket in de oude had ik er al eens in gefreesd ter verbetering.
Hier had ik een lager in geplaatst, maar dat gaf me niet echt het gevoel dat het voldoende was.

Nu:

24856

Ik wil nog wel een busje draaien en in het plaatje persen, van messing.
Zodra je het handwiel terug draait merk je dat deze te weinig steun krijgt. Nog ff aanpassen. :oops:
Ik had het gat 0,1 groter gemaakt dan de as, blijkt te veel. Bij het oude gedrocht was het 0,6 groter, dat waggelde helemaal, zelfs met dat nieuwe lager.

Zoals iedereen op het internet al klaagde vond ik het handwielletje wat klein.
Daarom had ik een soort dummy geprint om het te vergroten. De bedoeling is om het ook uit toolingplate te frezen, net zoals het eerder getoonde plaatje.
Het zou echter 2 mm kleiner in diameter moeten, want de losse kop kan er net niet langs, zou dit nodig zijn. ;-)

24857

24858

Het valt precies om het kleine handwiel. Ik kan voor het monteren gewoon de gaten gebruiken die er al in zitten voor de handvaten.
In het geprinte onderdeel zit 1 gat voor zo'n handvat, maar ik wil straks 2 gaten boren in het definitieve van aluminium.
Misschien gebruik ik maar 1, maar je weet nooit.
De kleine vergroting geeft net wat meer feeling. 8)

De draaibank zal nooit in de buurt van een AI of Emco komen, maar toch blijf ik mijn best doen.

Nou.................. dikke pluim voor Vevor... NOT. :lol:

Ach, het houdt je bezig. ;-)

Eric
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Oscar f1 »

Papaatje schreef: 28 sep 2022 15:07 .........................
Omdat de gemonteerde boorkop nogal wat ruimte in neemt heb ik een stop geprint.
Deze doet tevens dienst doet als conusreiniger. Er zitten twee vilten strips op gelijmd.
Als ik de boorkop niet nodig heb draai ik gewoon met die stop in de conus.
De stop zorgt er dan voor dat er geen spanen in de conus komen.

24536

24537
............................

Eric
Briljant idee !!
Heb al een tijd zitten zoeken naar die dingen ( maat MK4 ) maar niet gevonden.
Dan is zelf maken een goed idee.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door hfjbuis »

Na zowat de hele bank gereviseerd, hersteld, enz enz enz , te hebben, kwam ik toch weer een filmpje tegen op het internet betreffende mijn bank.
Is de gib gemaakt van staal, zoja zou het voor de slijtage niet beter zijn om hem te vervangen door een messing strip.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 02 mei 2023 17:45 Is de gib gemaakt van staal, zoja zou het voor de slijtage niet beter zijn om hem te vervangen door een messing strip.
Je hebt gelijk, hier heb ik ook al aan gedacht.
Ben ook al aan het rondneuzen geweest voor messing, zal wel Alie worden. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

Oscar f1 schreef: 02 mei 2023 17:41 Briljant idee !!
Heb al een tijd zitten zoeken naar die dingen ( maat MK4 ) maar niet gevonden.
Dan is zelf maken een goed idee.
Ik gebruik mijn 3D printer vaak, werkt super en makkelijk. ;-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 02 mei 2023 17:55
hfjbuis schreef: 02 mei 2023 17:45 Is de gib gemaakt van staal, zoja zou het voor de slijtage niet beter zijn om hem te vervangen door een messing strip.
Je hebt gelijk, hier heb ik ook al aan gedacht.
Ben ook al aan het rondneuzen geweest voor messing, zal wel Alie worden. ;-)
Bij de gamma/praxis/hornbach is ook wel messing strip te krijgen. En anders op de sloop.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Papaatje schreef: 02 mei 2023 17:55
hfjbuis schreef: 02 mei 2023 17:45 Is de gib gemaakt van staal, zoja zou het voor de slijtage niet beter zijn om hem te vervangen door een messing strip.
Je hebt gelijk, hier heb ik ook al aan gedacht.
Ben ook al aan het rondneuzen geweest voor messing, zal wel Alie worden. ;-)
https://www.fnf-metaal.nl/producten.php ... ing/staven

Kun je zeker niet terecht?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door xander janssen »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mei 2023 21:36
Papaatje schreef: 02 mei 2023 17:55
hfjbuis schreef: 02 mei 2023 17:45 Is de gib gemaakt van staal, zoja zou het voor de slijtage niet beter zijn om hem te vervangen door een messing strip.
Je hebt gelijk, hier heb ik ook al aan gedacht.
Ben ook al aan het rondneuzen geweest voor messing, zal wel Alie worden. ;-)
https://www.fnf-metaal.nl/producten.php ... ing/staven

Kun je zeker niet terecht?
Of https://dhzstore.nl/
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 02 mei 2023 19:51 Bij de gamma/praxis/hornbach is ook wel messing strip te krijgen. En anders op de sloop.
Ja, bij de gamma enz hebben ze wel strip, maar dun.
Zou het natuurlijk wel tussen de stalen gib en de geleiding kunnen bevestigen.

Heb vanmorgen wat slopen in de buurt afgebeld.
Er was 1 die messing had, een staaf van 5 cm dik met een lengte van 60 cm. Kostte iets van 6 tientjes, is me te gortig.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mei 2023 21:36 https://www.fnf-metaal.nl/producten.php ... ing/staven

Kun je zeker niet terecht?
Ja, hier heb ik al het aluminium van mijn freesbank vandaan. Was overstock strip 50 x 15.
Heb denk ik wel een meter of 20 daar vandaan. ;-)
Liggen nog twee stukken van 2 meter op voorraad in mijn magazijn. :lol:

Heb hun wel een mailtje gestuurd voor messing strip, wacht wel ff af.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Vevor draaibank foutje blokkering losse kop

Bericht door Papaatje »

xander janssen schreef: 02 mei 2023 22:11 Of https://dhzstore.nl/
Kan ook, maar dan is Alie goedkoper. ;-)
Levering dan 12 dagen, maar valt me mee.
Plaats reactie