Frezen en/of boren

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7671
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Frezen en/of boren

Bericht door benkr »

Voor de portaalfrees die ik voor mezelf aan het bouwen ben zijn er 2 delen die niet op mijn BF25 passen qua freesbereik, daarom heb ik AndreFC101 gevraagd of hij die 2 delen voor mij kan frezen.
Inmiddels is er een heel leuke discussie ontstaan over hoe je een scherpe hoek in een gefreesde kamer te lijf gaat.

Ik los zoiets meestal op door in de hoeken gaten te boren tot minimaal de freesdiepte, de positie van die gaten is dan zodanig dat de rand van het gat net de hoek raakt, het grootste deel van het gat valt in het later uit te frezen deel.

Nu vindt Andre dat je dat gat moet frezen, en wel zo dat de diameter van het gat net ietsje (1 mm of zo) groter is dan de freesdiameter, dan kan de frees in het gat en heeft ook nog wat ruimte voor de spaanafvoer en zo.

Ik zelf boor dat gat met een boor en dan ga ik daarna in de CAM gewoon een kamer frezen, het toolpad wordt dan zo dat de frees niet het gat inloopt (omdat de diameter van dat gat kleiner of net zo groot is als de freesdiameter) maar er ontstaat wel gewoon een kamer met quasi vierkante hoeken, je ziet nog wel een deel van de boorradius maar dat vind ik niet erg, een (lager)blok wat in die sparing moet bewegen heeft geen aanvaring meer met de te grote radius van de hoek, en daar gaat het voor mij om.

Wat mij betreft kunnen beide oplossingen en ligt het aan persoonlijke voorkeuren welke oplossing je kiest.

Hier een deel van de tekening van de te frezen kamer:
Freeswerk.JPG
In de rechterkamer valt de flens van een KO moer, in de middenkamer de body van die KO moer die met een klemmend moerblok op zijn plaats wordt gehouden, in de linkerkamer kan het vast lagerblok bewegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10840
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Frezen en/of boren

Bericht door DaBit »

Ik frees ze, en ik probeer net zoals Andre ook de radius groter te houden dan de freesradius zodat de frees er lekker(der) doorheen loopt.

Met een boor kan ik niet tot aan de vlakke bodem van een kamer komen, het oppervlak van het gat wijkt af van de frees, en ik ben te lui om er speciaal een boor voor te monteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5221
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Frezen en/of boren

Bericht door serum »

Ik frees er dogbones in, net als Bart en Andre. met een grotere diameter dan de frees. Dat voorkomt een vervelende chatter in de hoek.

Als ik met grotere dogbones niet wegkom, dan pak ik een kleinere diameter frees en gebruik ik 'rest machining'.

boren doe ik echt nooit in dergelijke gevallen. Ik zou niet weten waarom je een onzuivere boring zou verkiezen boven frezen. Enige reden dat ik (soms) voorboor is als ik diepe pockets moet frezen in bagger aluminium. dan kan je in het boorgat plungen en volgas er vandoor. En dan boor ik het gewoon op de kolomboor, omdat mijn HF spindel geen 12 mm boren rond krijgt. Een helix in bagger kwaliteit aluminium rampen is naast slotting het meest risicovolle dat je kan doen qua bewerking, je frees zit dan zo vol.
FreesKever
Berichten: 356
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Frezen en/of boren

Bericht door FreesKever »

Als je freest dan wordt idd vaak een grotere radius in de hoeken gebruikt om de tandbelasting (en daarmee trillingen) te verminderen. Mar het is ook software afhankelijk. Eenvoudige CAM generatoren duwen een frees alleen maar de hoek in en gebruiken voor het hele oppervlak dezelfde aanzet, terwijl meer gesofistikeerde algoritme's troichoidal achtige dingen doen in de hoeken.

Van te voren gaten boren heeft als voordeel dat je een boor kunt gebruiken met een kleinere diameter dan de frees waardoor de honden botten dus nog kleiner zijn. (70% werkt, zie tekening).

De frees radius is hier als "100%" gedefinieerd, en de boor diameter precies in de hoek is daarvan 70.7% (= 1/sqrt(2) )
Screenshot_2022-09-24_12-02-42.png
Je kunt nog verder gaan. Als je b.v. in zachte materialen werkt zoals hout en je kunt accepteren dat het materiaal in de hoeken wat vervormd wordt, dan kun je met een vervorming van 5% van de frees radius (van een van de materialen, dus minder als ze allebei wat mee geven) gaan naar een boor diameter van 45% van de frees diameter. (Ook in de tekening aangegeven). Met een frees diameter van 10mm, en een boor diameter van 4.5mm is de "open ruimte" in het honden bot dan net iets kleiner dan 0.5mm.

Ik heb het even snel in FreeCAD geschetst. Tekening ook bijgevoegd. Wel de ".jpg" verwijderen, want dit forum accepteert geen "*.FCStd" bestand namen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 356
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Frezen en/of boren

Bericht door FreesKever »

serum schreef: 24 sep 2022 09:24 Ik zou niet weten waarom je een onzuivere boring zou verkiezen boven frezen.
Dat is natuurlijk omdat de wand van het gat niet kritisch is. Er komt niets tegenaan.
Net als dat hoekje dat uit een blokhaak wordt geslepen om wat ruimte voor bramen te tolereren.

Zoals in mijn vorige bericht, ik zie best voordelen van gaten boren in de hoeken. Een belangrijk punt is wel dat als je geen ATC hebt het al snel een heel gedoe wordt om gereedschap te wisselen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5221
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Frezen en/of boren

Bericht door serum »

Volgens mij freest 99 procent van de gebruiker tegenwoordig trochoïdaal en adaptief, exotisch is het niet meer. Voor die happy few die nog authentiek een contour met offset volgen kan boren misschien interessanter zijn. En misschien stamt het daar nog vanaf, een era dat we riant achter ons hebben gelaten. Voor als je de pockets achter de machine in staat te typen kan een boorgat in de hoek misschien handig zijn.

Wielen op de auto zijn ook al een tijdje niet meer van hout. Vuur klos je niet meer aan met stenen. Leve de vooruitgang!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3402
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frezen en/of boren

Bericht door andrefc101 »

Je kunt het ook vijlen en daarna mooi schuren……
benkr
Donateur
Berichten: 7671
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Frezen en/of boren

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 24 sep 2022 13:46 Je kunt het ook vijlen en daarna mooi schuren……
Goh, dat is een goed idee, had ik nog niet aan gedacht.
Zo zie je maar weer samen komen we er best wel uit.
Alleen, waar koop ik zo'n blinde gaten vijl?
Oh, nu krijg ik toch echt een top idee, een vierkant gaten boor, dan is meteen het hele probleem de wereld uit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 10873
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frezen en/of boren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan er geen radius aan dat lagerblok?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Frezen en/of boren

Bericht door P1-Engineering »

Kan ook afhankelijk zijn van de diepte van de kamer. Je wilt de oortjes natuurlijk zo klein mogelijk hebben en bijvoorbeeld 30-40mm diep met een 3-4mm freesje kan wat lastig zijn.
Plaats reactie