Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door Frozen »

Hallo Forum,

Ik ben pas begonnen aan een project om een CNC machine te maken. Ik kom er alleen niet uit hoe de gereedschapshouder en de spindel met elkaar in verbinding staan. Hoe monteer je die twee? Misschien heeft iemand een voorbeeld met plaatjes?

Met vriendelijke groet,

Frozen
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door Goudgele »

Hoi en welkom.

Welke houder en welke spindel heb je? Een plaatje eventueel erbij?
Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door Frozen »

https://www.vevor.nl/spindel-motor-c_10 ... 0504584436

https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxserp=0

Ik weet niet hoe ik plaatjes moet uploaden op dit forum, dus heb maar links gebruikt.
Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door Frozen »

Ik realiseer me net dat het misschien helemaal niet de goede spindel is. Ik vraag me nu ook af, welke spindel geschikt is voor aluminium en zilver te frezen. En waar ik een vingerfrees op kan monteren.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door cncjohn »

Wat je in de eerste link laat zien is een hoog frequent spindel motor, met aan de motor as vast een conus waar een spantang in kan. Daar past dus rechtstreeks je gereedschap in.
In die tweede link komen gereedschapshouders naar boven die geschikt zijn om in een spindel te wisselen evt automatisch dmv een atc.
Het voordeel hiervan is dat je je freesjes niet iedere keer opnieuw moet inspannen en meten
Wat voor jou toepassing het beste is kan ik zo niet zeggen hiervoor is meer info nodig over je machine en op wat voor manier je wil gaan verspanen
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door hfjbuis »

Frozen schreef: 15 sep 2022 16:09 Ik realiseer me net dat het misschien helemaal niet de goede spindel is. Ik vraag me nu ook af, welke spindel geschikt is voor aluminium en zilver te frezen. En waar ik een vingerfrees op kan monteren.
Behalve deze spindel heb je ook nog een VFD nodig om die spindel te laten draaien.
Frozen schreef: 15 sep 2022 16:09 Ik vraag me nu ook af, welke spindel geschikt is voor aluminium en zilver te frezen.
Met elke spindel kun je van kunststof tot staal frezen. Dat is een kwestie van gewenste nauwkeurigheid en snelheid. Zo'n spindel moet bij je freesmachine en benodigde frezen (diameter, lengte en materiaal) passen.

Welke afmetingen wil je frezen en welke freesmachine heb je (op het oog)?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door Frozen »

@hfjbuis: 'Welke afmetingen wil je frezen en welke freesmachine heb je (op het oog)?'

Ik had geleiden rails gezien van 200mm. Dus 200 x 200.

Een met een freessetje zoals onderstaande.
https://www.bol.com/nl/nl/p/vingerfrees ... 0014791917

en ik heb geen freesmachine op het oog. Die ik kon vinden waren allemaal voor hout bewerking. En ik wil metaal bewerken.
Frozen
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2022 13:59

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door Frozen »

cncjohn schreef: 15 sep 2022 16:40 Wat je in de eerste link laat zien is een hoog frequent spindel motor, met aan de motor as vast een conus waar een spantang in kan. Daar past dus rechtstreeks je gereedschap in.
In die tweede link komen gereedschapshouders naar boven die geschikt zijn om in een spindel te wisselen evt automatisch dmv een atc.
Het voordeel hiervan is dat je je freesjes niet iedere keer opnieuw moet inspannen en meten
Wat voor jou toepassing het beste is kan ik zo niet zeggen hiervoor is meer info nodig over je machine en op wat voor manier je wil gaan verspanen
Ik denk niet dat dit setje past:
https://www.bol.com/nl/nl/p/vingerfrees ... 0014791917
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door FSSF »

Frozen schreef: 15 sep 2022 21:46 @hfjbuis: 'Welke afmetingen wil je frezen en welke freesmachine heb je (op het oog)?'

Ik had geleiden rails gezien van 200mm. Dus 200 x 200.

Een met een freessetje zoals onderstaande.
https://www.bol.com/nl/nl/p/vingerfrees ... 0014791917

en ik heb geen freesmachine op het oog. Die ik kon vinden waren allemaal voor hout bewerking. En ik wil metaal bewerken.
Met rails van 200mm kun je niks, je bereik wordt vele malen kleiner.
De frezen waarnaar je linkt is de grootste troep die je maar kan vinden van Aliexpres, daar kun je helemaal niks mee. Past overigens wel gewoon i.c.m. een spantangensetje.

Zo te lezen schiet je maar wat in de lucht, paar avondjes Googlen, plaatjes kijken en wat lezen zal je goed doen. Dan heb je zelf ook iets meer een idee wat je wilt en waar je over praat.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou me eerst eens goed inlezen in de materie alvorens te gaan tekenen en gaat bouwen. En frezen is ook niet alleen op de groene knop drukken. Daar komt toch net iets meer bij kijken. Het is geen speelgoed :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door hfjbuis »

Frozen schreef: 15 sep 2022 21:48 Ik denk niet dat dit setje past:
https://www.bol.com/nl/nl/p/vingerfrees ... 0014791917
De grootste frees (12 mm) uit deze set van HSS staal, kan maximaal 1700 toeren draaien in aluminium. Met een 20.000 RPM spindel die op 1700 RPM draait, heb je waarschijnlijk onvoldoende koppel voor deze frees diameter. Zo'n spindel is gemaakt voor die 20.000 RPM en op die snelheid (ongeveer) moet je hem ook gebruiken. Stop je er een kleinere frees in, niet van HSS maar van VHM, dan kun je die toeren maken. Maar als je de "optimale" toeren maakt, gaat de snijsnelheid omhoog. Dan moet de freesmachine ook sneller kunnen frezen ander maak je stof i.p.v. spanen. Voor een goede werking moet het een passend geheel zijn.
Dus terug komend op de vraag, met welke nauwkeurigheid wil je frezen, in welke diktes en is snelheid (productie werk of prototypes) belangrijk!

N.b. de spindel heeft een ER20 spantang houder, daar past een een as in van 13 mm.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Gereedschapshouder bevestigen aan de spindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

En frezen is ook niet alleen op de groene knop drukken. Daar komt toch net iets meer bij kijken. Het is geen speelgoed :roll:
Waar heb Ik dat eerder gehoord? :lol:
Eerst zul je aan een aantal voorwaarden moeten voldoen, voordat je op de grote groene knop kan drukken, en met een bakkie koffie in de hand de vruchten van je noeste arbeid kunt aanschouwen.

Een spindel met automatische gereedschap wissel lijkt mooi, maar kost al snel anderhalf fortuin.. ik heb inmiddels meer dan 15.000.- uitgegeven aan mijn machine, maar ik wissel mijn freesjes nog altijd met de hand..
Plaats reactie