Cnc freesmachine voor aluminium.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Bart1982
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:38

Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Bart1982 »

Beste ik ben mijn zoektocht gestart naar een geschikte cnc machine geschikt voor aluminium. Na wat zoekwerk ben ik erachter gekomen de stijfheid van de machine belangrijk is, ook koeling/smering. En dan eventueel gebruiksgemak in samenwerking met fusion360. Ik kom uit op 3 machines die volgens de verkopers geschikt zouden zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door benkr »

Als ik naar de plaatjes kijk dan vallen wat mij betreft nr. 1 en nr. 3 al meteen af.
Nr. 1 heeft 1 centrale KO spindel, dat gaat met aluminium grote kans fout, het geeft in ieder geval grote kans op scheef trekken van het portaal.
Nr. 3 is opgebouwd uit 20 x 80 profielen, en dan ook nog maar zo weinig mogelijk, dat wordt wat mij betreft nooit een stijve en stabiele machine.
Je schrijft in je andere topic het volgende:
denk 200x150x15 wel de max gaat zijn
Dat formaat past zonder probleem op een BF25L. Als je niet groter wil gaan dan die maten dan is dat denk ik ook een goede machine voor een acceptabele prijs.
Ik heb er zelf eentje waar ik echt tevreden over ben, alleen de maximale maat van werkstukken vind ik wat aan de minimale kant, reden waarom ik bezig ben een grotere machine te bouwen. Als die klaar is dan ga ik die BF25L verkopen. Ik weet niet of je haast hebt, maar anders kun je al vast een keertje langskomen om de machine te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door benkr »

Wellicht is de machine die goudgele aanbiedt ook wel iets voor je.
Bart1982
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:38

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Bart1982 »

Vandaar mijn vraag over ervaring met machines, heb aan de verkopers uitgelegd waarvoor hij moest dienen en volgens verkopers zijn deze machines geschikt voor aluminium.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door benkr »

Bart1982 schreef: 13 sep 2022 23:02 Vandaar mijn vraag over ervaring met machines, heb aan de verkopers uitgelegd waarvoor hij moest dienen en volgens verkopers zijn deze machines geschikt voor aluminium.
Klopt nog ook, ze liegen niet, maar er zijn betere alternatieven denk ik, kijk een bij Sorotec om maar iets te noemen.
Als je max 0,1 mm per keer mag afnemen en niet sneer dan 0,1 m/min gaat zal dat zeker lukken, maar dat ben je erg snel beu wan dan duurt elk klusje dagen. Maar het ligt ook aan je budget, hoe degelijker een machine is uitgevoerd hoe duurder die zal zijn.
En vergeet niet dat er best nog wel een aardig bedrag aan toebehoren, gereedschap en verbruiksmateriaal (freesjes) bij komt voordat je aan de gang kunt.
Bart1982
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:38

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Bart1982 »

Dat bedoel ik, deze 3 machines komen allemaal rond de 3000€.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door FreesKever »

benkr schreef: 13 sep 2022 23:19 Klopt nog ook, ze liegen niet, maar er zijn betere alternatieven denk ik, kijk een bij Sorotec om maar iets te noemen.
Grappig hoor, maar die BZT staat (ook) bij Sorotec op de website (In verschillende maten):

https://www.sorotec.de/shop/BZT-PFL-0302.html
https://www.upload.sorotec.de/doku/manu ... _PFL-3.pdf

Deze BZT heeft (bijna zeker) ook maar 1 kogelomloopspindel in de Y-as, maar in tegenstelling tot wat je eerder beweerde is dat geen probleem.
Waar ik niet zo blij mee ben is dat deze machine echt het minimale aantal lagerblokken op de geleidingen heeft wat nog werkt.

Mijn eigen ambities liggen een maatje verder. Ik heb een hele tijd naar de "Sorotec Compact Line" zitten kijken. Die ziet er goed en stevig uit (ook al zijn ze "slechts" van aluminium gemaakt.

Wat prijs betreft zitten de BZT en de Sorotec compact line ook best dicht bij elkaar, maar kijk uit, ik denk dat je bij de Sorotec de "electronica" (motoren, motor sturingen, voeding) er nog niet bij zit. Voor de Sorotec is er ook een "uitbreidingsset" met extra liniaire lagers die er meer stijfheid in brengt.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 14 sep 2022 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door FreesKever »

Ik heb even (kort) wat verder gekeken naar de QA-22
https://opencnc.nl/qa-22/

Deze ziet er eigenlijk ook best goed uit, maar zoals je al vertelde, zo'n lang extrusie profiel is niet echt stijf.

Maar daar kun je zelf gemakkelijk wat aan doen.
Stijfhed van de brug gaat kwadratisch omlaag (oeps, lang geleden of was het een derde macht?) met de lengte. Door de brug smaller te houden kun je er dus al vrij gemakkelijk meer stijfheid in stoppen.

Een andere manier is om de brug te verstevigen. Sorotec doet dat b.v. door aan de achterkant een aluminium plaat tegen het extrusie profiel aan te klemmen. Ik zou er zelf een stuk staal tegenaan schroeven. Aan de voorkant zitten al 2 stalen railzen voor de geleiding, en als je er aan de achterkant ook 2 stukken staal tegenaan schroeft die ongeveer even dik (of wat dikker) zijn dan kun je er voor weinig geld meer stijfheid in stoppen.

Staal is "zwaarder" dan aluminium, (ongeveer 3x voor zelfde volume) maar de elasticiteitsmodulus van staal is ook ongeveer 3x zo hoog. Resultaat is dus dat 20kg aluminum tegen de achterkant van de portaal schroeven ongeveer evenveel effect op de stijheid heeft als 20kg staal er tegenaan schroeven. (Onder aanname dat de totale "vorm" (uiterste vezelafstand enzo) ongeveer hetzelfde blijf (Het extrusie profiel met de bestaande railzen zijn al vrij dik).

Het verschil tussen de QA-22 en de QB-22 is me ook niet helemaal duidelijk. Waarom is die QB-22 EUR600 goedkoper?

Ook lijkt deze machine best veel op de "open source portaal frees" zoals verschillenden al bouwverslagen op dit forum hebben geplaatst.

Prijzen zijn ook moeilijk te vergelijken. Er kan veel geld in de geleidingen en kogelomloop spillen zitten.
"merkloze" chinese zijn het goedkoopste. "Hiwin" is een bekende middenmoot met behoorlijke kwaliteit voor een redelijke prijs. 2x tot 10x zo duur als Hiwin kan ook maar voor een machine als dit niet het overwegen waard.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Goudgele »

FreesKever schreef: 14 sep 2022 01:37 Ook lijkt deze machine best veel op de "open source portaal frees" zoals verschillenden al bouwverslagen op dit forum hebben geplaatst.
Het zijn allebei portaalfrezen. Daar zijn de overeenkomsten ook mee gezegd als ik het zo zie...
Bart1982
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:38

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Bart1982 »

benkr schreef: 13 sep 2022 22:33 Als ik naar de plaatjes kijk dan vallen wat mij betreft nr. 1 en nr. 3 al meteen af.
Nr. 1 heeft 1 centrale KO spindel, dat gaat met aluminium grote kans fout, het geeft in ieder geval grote kans op scheef trekken van het portaal.
Wat bedoel je met 1centrale KO spindel?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Goudgele »

Er zit één spindel in het midden van het bed, die het portaal aandrijft. Het is beter om aan weerskanten een spindel te hebben, al dan niet met elk een eigen motor.
Bart1982
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:38

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Bart1982 »

Oké vandaar dat dat motrtje in het midden zit aan de achterkant
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Goudgele »

Inderdaad!
Bart1982
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2022 22:38

Re: Cnc freesmachine voor aluminium.

Bericht door Bart1982 »

En de freesmachine die jij verkoopt heeft er 2 of niet. De meeste verkopers zeiden ook dat de moor best zwaar/sterk moest zijn.
Plaats reactie