Voor de schema puzzel liefhebbers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Voor de schema puzzel liefhebbers

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2022-09-10 09_08_20-Schema-kraanbaan .jpg
Ik ben bij een installatie bezig waar een en ander verbetert, opgeruimd, uitgemest moet worden. Dan denk ik die stuurdraden naar drukknoppen in 220v uitvoering lijkt me ook niet ideaal, dus gelijk dat ook maar aan passen.
Er zit o.a. een soort kraanbaantje in welke je met 2 drukknoppen naar links of naar recht kunt laten lopen, baantje stopt zodra je de drukknop loslaat.
Ik dacht, net kastje door een echt elektrotechnisch bedrijf aangeleverd, zit een keurig schema bij, dus dat stukje kan ik zo over zetten. Gisteren dus even dat schema uit die schakelkast gevist, handig om de rest van die kast even voor te bereiden.
Echter, het lijkt het programma ''wie is de Mol?" wel, niets is wat het lijkt. Ook keurig verzorgde schema's kunnen broddelwerk zijn. :shock:
Ik ben nu wel benieuwd hoe het echt zit, want zo als het schema er uit ziet kan het niet werken.
In het kader van 'andermans fouten leren' wil ik jullie dit stukje creativiteit niet onthouden.
Ik heb 3 fouten? en 2 punten aftrek voor de uitvoering kunnen vinden. :mrgreen:
Alhoewel, 1S5A en 1S5B zouden 2 aparte knoppen kunnen zijn, dan is dat stuk niet fout, moet ik alleen die knop 1S5A ergens kunnen vinden.
Dan hebben ze de kolomnummers gebruikt voor de naamgeving van de componenten, en 2 schakelaars in 1 kolom is dan een uitdaging (en heel onduidelijk) met naamgeving. En nog beter op de lettertjes lettend, er is ook een 1S5, de eindschakelaar. Dus 3 schakelaars in 1 kolom.
Verwarrend wel een beetje, had ze liever 1S51, 1S52 en 1S53 genoemd in dat geval.

Voor mij niet spannend meer, zet tussen X1.L1 en X1.3 een relais contact (en X1.L1 en X1.4)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie