E-stop op Eding CNC720 en sensors

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door WillyH »

Vandaag de eerste poging ondernomen om mijn OS cnc aan de praat te krijgen, helaas. :cry:
Op de CNC720 staat in de buurt van de E-stop input een rode LED, die brandt continue. Geen woord erover in de erg summiere handleiding. De jumper die je moet verwijderen bij gebruik van de e-stop heb ik effectief verwijderd.
Nu gebruik ik ook het CNC720 breakout-board. Daar staat ook een E-stop aansluiting. Ik heb twee noodstopknoppen (een op de schakelkast en een met een kabeltje aan) in serie met elkaar gewoon rechtstreeks op die e-stop geschroefd. Dus de noodstop werk niet. Nu staat er wel op de manual (de naam onwaardig) E-stop Open collector Output zonder enige verder uitleg. Bovendien een jumper +5V / +24V vlak erachter. Pfff, ik dacht dus snel even een schakelaar aan te sluiten (er zijn twee aansluitklemmen op die e-stop) maar met die informatie kan in niet verder. Is dat nou dezelfde aansluiting als op het hoofdbord? Waarom noemt Eding dan de ene keer input en de andere keer output?
De noodstoppen gebruiken (NC) geeft ook geen enkele verandering. Ook op het Eding scherm staat (en blijft) e-stop in het groen.
Kan iemand hier wat verduidelijking brengen?
Wat ook raar is, die (home)sensors werken amper, ondanks de 24V aangesloten en gemeten. Enkel de Z-as sensor lijkt deftig te werken, de andere assen zijn net hetzelfde aangesloten. Het rode ledje dat aangaat bij het naderen van metalen voorwerpen brandt ook niet echt helder. En wat vreemd is, bij het maken van contact gaat na enige tijd (enkele seconden) het ledje helemaal uit.
Ik dacht dat de assen ook zouden (traag) bewegen zelfs zonder homen maar geen enkele servo maakt aanstalten te bewegen. Ze zijn wel enabled, je voelt de servo's tegenwerken/positie behouden.
Hopelijk kan ik met de e-stop correct aangesloten wel de zaak in beweging krijgen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door Kjelt »

Gewoon de e-stop aansluiting op het onderste bord gebruiken als je twijfelt.
Het is heel simpel de e-stop ingang moet via een noodstop schakelaar aan ground liggen.
Dan is de schakeling aktief.
Je schakelaar moet dus gesloten zijn en aan de ene kant verbinding maken met de e-stop ingang en de andere kant aan de gnd van het edingbord.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door Kjelt »

En de e-Stop is een ingang.
De uitgang waar jij op doelt heet NO-E-STOP.
Dat is juist het omgekeerde, die wil je alleen gebruiken voor bv een stoplicht zo'n groen rood signaallamp. Deze wordt aktief (trekt de uitgang naar ground met max 30mA) als de E-Stop NIET aktief is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 06 sep 2022 18:54 Wat ook raar is, die (home)sensors werken amper, ondanks de 24V aangesloten en gemeten. Enkel de Z-as sensor lijkt deftig te werken, de andere assen zijn net hetzelfde aangesloten. Het rode ledje dat aangaat bij het naderen van metalen voorwerpen brandt ook niet echt helder. En wat vreemd is, bij het maken van contact gaat na enige tijd (enkele seconden) het ledje helemaal uit.
Klinkt niet goed.
Welk type home sensors heb je NPN of PNP ?
Je kunt niet mixen het moeten alle vier hetzelfde type zijn.
Heb je de jumpers op het juiste type gezet?
En tenslotte heb je de sensordraden bruin aan 24V , blauw aan Gnd (0V) en zwart aan de home ingang verbonden ?
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door WillyH »

Oké, met 1 kabeltje naar de GND zou de e-stop moeten werken. Dan kan ik misschien best de CNC IN e-stop gebruiken ipv de aansluiting op het hoofdbord. Ik kijk er wat tegenaan om, nu alles aangesloten is, dat breakout-board los te wrikken om daar de e-stop aan te sluiten. Als het niet werkt kan ik dat nog proberen.
Ik heb de LJ12A3-2-Z/BX homesensor op de Z-as en de LJ8A3-1-Z/BX op de andere assen. Mogelijk is die laatste verkeerd geleverd, die 1mm detectieafstand is wel heel krap. De aansluitingen zijn zoals aangegeven op de sensors, exact hetzelfde als jij aangeeft. Ook NPN en NO. Misschien moet ik die sensors van de Y en X-assen veranderen met een 4mm variant.
Morgen die e-stop al eens werkende krijgen. Bedankt voor de info, Kjelt!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door WillyH »

Die e-stop was gelukkig snel verholpen. Misschien dat door het verkeerde aansluiten ook die sensors raar deden. De Z-as en Y-as kan ik prima bewegen (joggen) maar ik ben er nog niet. Ik dacht dat de Eding software zelf gaat homen, maar dat doet ie dus niet. De macro loopt wel netjes door en er komt de melding dat de assen gehomed zijn maar ze staan nog exact op dezelfde plaats. Ook het individueel homen van bijvoorbeeld Z-as of Y-as doet niets, behalve dat de software aangeeft dat de betreffende as gehomed is.
Ook de X-as en daaraan gekoppeld de A-as als tandem krijg ik niet aan de praat, zelfs niet met de cursor/jog panel. De servo's zijn enabled en staan "vast". In het macro.cnc bestand zijn de verwijzingen zoals in eerdere topics besproken, aangepast. Ook in de setup is de A-as gekoppeld als slave van de X-as. Ben ik ergens nog wat vergeten?
Waarom komt die x-as niet in beweging? De verbindingen zijn dubbelchecked.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door Ballegooijen »

Staat de software niet in "Simulatie mode" links boven in het scherm?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door WillyH »

Niet in simulatiemode, neen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door Kjelt »

Tja dan wordt het foutzoeken.

Welke sw versie gebruik je.
Staan je machine coordinaten ruim ingesteld zodat de machine overal kan bewegen ?
Gaan de gele lampjes op het Eding scherm aan als je een stukje metaal voor je x en a homesensor houdt en weer uit bij verwijdering?
Zorg voor je gaat homen dat de sensor niets ziet (lampje uit) oftewel jog weg
Staan de as polariteiten correct? Bij X en A is naar rechts + en naar links -
Staan de homing direction en speed correct in overeenstemming met de polariteiten.
Welke motor drivers gebruik je voor x en a? Zelfde als voor Y?
Staan deze niet in alarm?
Controleer opnieuw bedrading naar je drivers.
Als laatste laat je cnc.ini en je macro.cnc controleren door Eding of iemand hier op het forum.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door WillyH »

Pfoe, de hele namiddag op m'n knieën en alle stroomdraden stuk voor stuk doorgemeten. Een slechte GND op een aansluiting van de X-servo en op de A-servo een draadje verwisseld. Een 1 en een 7 lijken wel erg op elkaar op zo'n dunne geleiders :oops:
De X-A tandem gaat nu vrolijk heen en weer ;-)
Enkel de A home-sensor doet het (nog) niet. Geen rode led te zien, maar dat is ook niet moeilijk zo ingebouwd in het alu profiel. Maar geeft ook niets aan op het Eding scherm. Morgen eens een ander exemplaar proberen.
Ook het test bestand (Eding demo-engrave) werkt prima en de machine doet alle bewegingen zonder haperen.
Blijft het vreemd waarom het ding niet wil starten met homen. Waar ik ook probeer, de macro wordt volledig uitgevoerd op het scherm maar de machine beweegt geen millimeter. Zelfs met een niet-werkende sensor zou de machine toch een poging moeten doen om deze te vinden.
Eerst die sensor dan maar aan de praat helpen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door WillyH »

Kjelt schreef: 07 sep 2022 15:50 Tja dan wordt het foutzoeken.

Welke sw versie gebruik je.
Staan je machine coordinaten ruim ingesteld zodat de machine overal kan bewegen ?
Gaan de gele lampjes op het Eding scherm aan als je een stukje metaal voor je x en a homesensor houdt en weer uit bij verwijdering?
Zorg voor je gaat homen dat de sensor niets ziet (lampje uit) oftewel jog weg
Staan de as polariteiten correct? Bij X en A is naar rechts + en naar links -
Staan de homing direction en speed correct in overeenstemming met de polariteiten.
Welke motor drivers gebruik je voor x en a? Zelfde als voor Y?
Staan deze niet in alarm?
Controleer opnieuw bedrading naar je drivers.
Als laatste laat je cnc.ini en je macro.cnc controleren door Eding of iemand hier op het forum.
Meest recente SW, V4.03.58
Geen foutmeldingen, drives staan niet in alarm (die overigens wel werken bij het tegen de uiterste kant aanrijden :mrgreen: )
setup staat nog quasi standaard, enkel de steps/app unit aangepast aan de servo's (640), poortnrs volgens de aangesloten drives/servo's en A aangeduid als slave van X. Autodetect polarity gebruikt.
Morgen eens kijken voor de home direction en polarity.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door andrefc101 »

Heb je wel de homing snelheden ingevoerd? Als deze op nul staan gebeurd er ook niets.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door WillyH »

Zo'n sensor verwisselen in de X-profielen, dat is wel een dingetje. Dan moet de hele X-as uitgebouwd worden. Tot aan de soldeerverbinding van de sensorkabel en het verlengstuk hiervoor had ik netjes 24V. Laatste optie voor het demonteren van de hele handel, sensorkabel doorgeknipt op 10 cm van waar die in het alu profiel verdwijnt en daar opnieuw aan elkaar gesoldeerd. En nu doet ie het! Mogelijk een kabelbreuk waar ik het kabeltje net iets te stevig heb vastgezet met een kabelbinder.
andrefc101 schreef: 07 sep 2022 20:52 Heb je wel de homing snelheden ingevoerd? Als deze op nul staan gebeurd er ook niets.
Ja, bedankt voor de ultieme tip Andre! Ik ben zo bezig geweest met het niet werken van de sensors en twee servo's dat ik die instelling gewoon gemist heb :oops:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: E-stop op Eding CNC720 en sensors

Bericht door andrefc101 »

Toch wel weer fun dat een niet Eding gebruiker met de oplossing komt…. Graag gedaan 😉
Plaats reactie