Hoofdspil Lager

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

De kop is er af,nu is alleen zo als ik de Assen afhankelijk laat draaien loopt het redelijk,
Maar als ik het grote tandwiel met het kleine tandwiel laat draaien maakt het een wat ratelend geluid!
En dan meer geluid als ik hem rechtsom draait,kan dit geluid door tandwielen veroorzaakt worden?
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door staandeklok »

Geluid kan uiteraard van tandwielen komen en zeker als deze flink wat te verduren hebben gehad. Is het niet zo, dat de tandwielen alleen in elkaar draaien indien de machine in zogenaamd dubbelwerk staat. Dat betekent in de lage toeren.
Zodra de machine in enkelwerk staat zou dit overbrengingstandwiel moeten stilstaan en dus geen lawaai kunnen produceren. Is dit zo of is er dan alsnog veel lawaai ? Als ik het aan de hand van de foto moet bepalen, vind ik dat de tandwielbak er nog redelijk uit ziet, buiten de eerdere opmerkingen, die ik gemaakt heb.
Lagers die versleten zijn maken juist meer lawaai bij hogere toerentallen.
Nogmaals, op afstand zijn sommige zaken soms moeilijk te beoordelen en moet je eigenlijk aan de machine staan.
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

Alle lagers zijn inmiddels vervangen,hij draait een stuk rustiger !
Er zit ook wat slijtage in de trapezium spindel,welke ik ook wil vervangen maar deze maat is 28x4 !
Wel heb ik een stuk as van 28x5,maar dan moet ik zoveel aanpassen dan klopt ook het draadsnij tabel niet meer .
De snelheid word namelijk via een norton box geregeld .
Iemand een idee hoe ik dit aan kan pakken?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door hfjbuis »

Hier kun je spindels bestellen en op maat laten maken.
https://www.trapeziumdraad.nl/trapezium ... els-staal/

Natuurlijk zit deze maat er niet bij. Een andere maat monteren kan ook, maar dan zit je met de half nuts die ook niet één twee drie te vervangen zijn.

Deze half nuts kun je meestal wel stellen. In het algemeen slijten deze ook meer dan de spindels. Het is goed om te controleren of het probleem wel bij de spindel ligt of dat "alleen" de half nut versleten is.

Z'n half nut maken is nog wel te doen zeker, als je een draaibank hebt. Heb je geen 4 klauw maak er dan een uit rond materiaal en frees daarna het ding op maat.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door staandeklok »

Hoe erg is de slijtage op deze spindel ? Deze wordt uitsluitend gebruikt voor het draadsnijden en ik neem aan, dat de draaibank daar niet uitsluitend voor is gebruikt. Heb je al draad gesneden en nagemeten ?
Ik reviseer met enige regelmaat Zwitserse banken, maar heb nog nimmer deze spindel hoeven te vervangen. Is niet de moer aan slijtage onderhevig ?. Deze wordt meestal uit brons vervaardigd en is gemakkelijk te vervangen.
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

De slijtage zit op een klein gedeelte van de as, een centimeter of 25.
De nuts zijn zo te zien nog wel goed, dus ik zit te denken om of een nieuwe as te laten maken dus op 28x4,
of de tapeinden te verwijderen en de draad as omdraaien,dus dat het versleten gedeelte rechts komt te zitten.
Of ombouwen naar de nieuwe draad as 28x5,en dan de nuts aanpassen /laten ,maar dan klopt mijn draaitabel niet meer!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Torshälla Leo schreef: 17 okt 2022 09:39 of de tapeinden te verwijderen en de draad as omdraaien,dus dat het versleten gedeelte rechts komt te zitten.
Dat is een standaard mogelijkheid met een draadspil bij de AI draaibank, die is symmetrisch uitgevoerd.
(maar verder is die niet zo slim met die gleuf er in voor leispil functie)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Torshälla Leo
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 feb 2019 16:28

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door Torshälla Leo »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 okt 2022 12:46
Torshälla Leo schreef: 17 okt 2022 09:39 of de tapeinden te verwijderen en de draad as omdraaien,dus dat het versleten gedeelte rechts komt te zitten.
Dat is een standaard mogelijkheid met een draadspil bij de AI draaibank, die is symmetrisch uitgevoerd.
(maar verder is die niet zo slim met die gleuf er in voor leispil functie)
Bedoel je een sleuf in de trapezium spil, die zit bij mij alleen in de gladde as eronder ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Torshälla Leo schreef: 17 okt 2022 13:15
hugo stoutjesdijk schreef: 17 okt 2022 12:46
Torshälla Leo schreef: 17 okt 2022 09:39 of de tapeinden te verwijderen en de draad as omdraaien,dus dat het versleten gedeelte rechts komt te zitten.
Dat is een standaard mogelijkheid met een draadspil bij de AI draaibank, die is symmetrisch uitgevoerd.
(maar verder is die niet zo slim met die gleuf er in voor leispil functie)
Bedoel je een sleuf in de trapezium spil, die zit bij mij alleen in de gladde as eronder ?
Ja precies, de meeste banken hebben 2 assen. AI vond dat dat wel gekombineerd kon, dat was niet handig. Blijven de lintspanen lekker aan al die trapezium puntjes haken, en opwikkelen .
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door staandeklok »

Niet ombouwen naar een 28 X 5, want dan loop je voortdurend tegen de veranderde voeding aan. Natuurlijk kun je alles omrekenen, maar het gemakkelijkst is natuurlijk de tabel van je machine te volgen.
Een nieuwe laten maken 28 X 4 of zoals jezelf zegt, de tapeinden omdraaien na het doorslijpen.
Nadeel hierbij, is natuurlijk als je bij een lange as draad wilt snijden kort voor de losse kop, dat je dan met de slijtage hebt te maken.
Ik heb regelmatig langere assen, waar ik voor de losse kop toch een fijne nauwkeurige draad moet snijden.
Indien het betaalbaar is zou ik dus gaan voor een nieuwe spindel met de juiste spoed. Er zal vast een machinehandelaar zijn, die een as met de juiste spoed heeft liggen, maar op andere punten zal afwijken, maar mogelijk wel pas te maken.
Succes met je zoektocht.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoofdspil Lager

Bericht door assink »

Of meteen dit als excuus gebruiken om een ELS te plaatsen.
Zie
https://www.rocketronics.de/en/
Ben je de hele norton kast ook niet meer nodig.
Plaats reactie