Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door Kjelt »

Ja dat pneumatische materiaal is een aparte tak van sport. Ik had al snel door (zie onder) dat je dit beter eerst even houtje touwtje op de werkbank kunt opbouwen en testen alvorens in te bouwen of gebruiken.

Je komt (als pneumatiek leek) voor allerlei verassingen te staan. Zo had ik ooit een simpele 24V DC magneetklep/ventiel nodig, gewoon open/dicht verder geen poespas. Voor mijn vacuumpincet.
Moest er bij de bruin techniek 58 euro voor betalen (Festo).
Hele avond van alles en nog wat geprobeerd maar werken ho maar.
Ik terug, zegt die beste man "ja al deze ventielen hebben een stuurlucht ingang, dat is normaal", wat betekent dat je toch perslucht moet hebben en een drukregelaar om de stuurluchtdruk te maken om je vacuum te kunnen schakelen. Bij Teunissen toen een oud geval uit de jaren 80 hergebruikt, kostte 2 euro en werkt perfect :mrgreen:

Terug ontopic, ik heb een week terug al een sneak preview van de machine mogen bewonderen, het is weer een fraai stukje inventief "wat je hebt liggen en kunt krijgen" samenbouwen tot een prachtige machine.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je dat magneetventiel er niet voor plaatsen, of is het dusdanig geïntegreerd dat dat onmogelijk is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 sep 2023 20:40 Kun je dat magneetventiel er niet voor plaatsen, of is het dusdanig geïntegreerd dat dat onmogelijk is.
Ja, maar dan past het nu natuurlijk niet meer, dan zit het gat voor het displaytje op de verkeerde plek.
Heb het inmiddels al werkend met een ander magneetventiel.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

benkr schreef: 01 sep 2023 23:13
hugo stoutjesdijk schreef: 01 sep 2023 20:40 Kun je dat magneetventiel er niet voor plaatsen, of is het dusdanig geïntegreerd dat dat onmogelijk is.
Ja, maar dan past het nu natuurlijk niet meer, dan zit het gat voor het display-tje op de verkeerde plek.
Heb het inmiddels al werkend met een ander magneetventiel.
Nadeel van lucht schakelen voor het reduceerventiel is dat je dan de ingestelde druk alleen ziet als het ventiel is aangestuurd, nu zie ik die altijd.

En soort van kadertje of venster om dat display ding is denk ik de eerste klus voor de machine als alles werkt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

Ik heb weer ruzie met Pokeys57CNC, hoewel ik het in het verleden al meerdere keren heb gedaan krijg ik het nu niet meer voor elkaar, Pokeys configureren voor een vast IP adres.
Omdat ik wilde dat ik de PC altijd aan Internet kan hangen heb ik een aparte USB naar Ethernet dongle gekocht, maar ik krijg het dus niet aan de gang, ook de standaard ethernet poort niet trouwens, wel internet, maar geen Pokeys.
Ligt natuurlijk aan mij, nergens anders aan dat mag duidelijk zijn, immers ik en software liggen elkaar niet zoals bekend.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door kawarider »

Nou Ben, je houdt wel van een uitdaging gezien t feit dat je aan die Pokeys blijft hangen 😀
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 15 sep 2023 07:09 Nou Ben, je houdt wel van een uitdaging gezien t feit dat je aan die Pokeys blijft hangen 😀
Als jij een keer woorden hebt met je vrouw, vraag je toch ook niet gelijk echtscheiding aan. :lol:

Was een extra ethernetkaartje er bij steken niet een handigere keuze?
Iedereen wil van usb af voor besturingskaarten, denk je dan dat usb naar ethernet wel werkt?
Waarschijnlijk heb je met die usb actie al wat zaken vertroebelt, back to the drawing board zou ik zeggen, misschien kun je iets resetten?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 sep 2023 09:16
kawarider schreef: 15 sep 2023 07:09 Nou Ben, je houdt wel van een uitdaging gezien t feit dat je aan die Pokeys blijft hangen 😀
Als jij een keer woorden hebt met je vrouw, vraag je toch ook niet gelijk echtscheiding aan. :lol:

Was een extra ethernetkaartje er bij steken niet een handigere keuze?
Iedereen wil van usb af voor besturingskaarten, denk je dan dat usb naar ethernet wel werkt?
Waarschijnlijk heb je met die usb actie al wat zaken vertroebelt, back to the drawing board zou ik zeggen, misschien kun je iets resetten?
Die USB naar Ethernet dongle is het probleem niet en Pokeys ook niet, IK ben het probleem, dat weet ik zeker.
Ik heb best wel grote systemen op ethernet basis ontworpen en tot leven gewekt, maar kennelijk ben ik een cruciaal ding vergeten.
Acculaad systeem.jpg
Acculaad systeem 2.jpg
Dit is een deel van het acculaadsysteem wat op de Vlb. Eindhoven is gebruik is.
Het heeft 6 laadpunten voor vliegtuigaccu's, zgn. natte lithium accu's met max. 20/24 cellen, 50A laden en 50A ontladen bij 28VDC.
Een ook nog 8 laadpunten voor loodaccu's, het systeem ondersteunt ook en vooral de zgn. AGM accu's, die kunnen van 100% ontladen en dan ook nog maanden kortgesloten zijn geweest, 95% van die accu's weer 100% tot leven wekken, 50A laden en 25A ontladen bij 28VDC.

Gelijksoortige systemen staan ook op Vlb. Gilze-Rijen, Leeuwarden en Volkel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door JoepS »

Uhm, mag je die foto's hier wel plaatsen?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door benkr »

JoepS schreef: 15 sep 2023 10:19 Uhm, mag je die foto's hier wel plaatsen?
Ja, waarom niet, die hebben ook al in diverse andere publicaties gestaan.
Wat voor geheimen kun je daar op zien?
'T is dat ze helemaal buiten de area liggen van de open dagen, anders zouden ze dan zeker ook geshowd worden.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door JoepS »

Ok, niks gezegd. Ik vroeg het me af omdat er een tijd geleden gedoe was over foto's genomen op Volkel die te vinden waren via social media en ophef veroorzaakten. Back ontopic.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door hainjedaf »

Nah, gelukkig geen pacifisten en ploegscharen hier. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 15 sep 2023 10:01 …… en Pokeys ook niet, IK ben het probleem, dat weet ik zeker.
Wij ook
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees machine met gelijmde extrusieprofielen

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 15 sep 2023 10:01 Die USB naar Ethernet dongle is het probleem niet en Pokeys ook niet, IK ben het probleem, dat weet ik zeker.
Nou, ik ben niet bang voor een robbertje knokken met software. Maar die Pokeys57CNC loop ik met een hele grote boog om heen, en USB naar Ethernet is leuk voor in je laptoptas maar niet op een CNC-sturing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie