Ethernet en Windows gebruikers

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door WillyH »

Eding wil de ethernet interface exclusief voor zich houden, kan ik begrijpen. Nu vraag ik me af of op de Windows 10 Pro pc niet eenvoudig een tweede Windows-gebruiker (user account) kan aangemaakt worden waardoor de pc nog wel volledige netwerk- en internettoegang krijgt. Als de pc dan niet gebruikt wordt voor de cnc is die pc dan wel beschikbaar voor andere klussen. Iemand dit al uitgevogeld?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Arie Kabaalstra »

WillyH schreef: 13 aug 2022 12:36 Als de pc dan niet gebruikt wordt voor de cnc
dan staat de PC ook uit.. Waarom zou je ?

mijn machines zijn "standalone", die komen niet op een Netwerk.. de besturingsPC doet niet meer dan dat.. besturen..

OF en hoe het mogelijk is om een tweede netwerkstekker achterin je besturingspc te frotten, en em in een Netwerk op te nemen weet ik niet zo.. als het kan, dan zal ik dat mogelijk in de toekomst ook wel doen, al is het alleen maar om niet meer met USB zetpillen heen en weer te hoeven lopen.
Dan hou je alle programma's op de "server" en laadt je ze van daar..

Tot die tijd?.. USB-Zetpillen.. en anders.. een Terminal programmaatje?. dan hang je er een RS232 Kabel tussen?.. dat protocol werkt nog altijd.. en 't moet niet te moeilijk zijn om een Terminal te schrijven die na het ontvangen van een programma deze gewoon automagisch wegschrijft in een mapje..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 13 aug 2022 12:36 Eding wil de ethernet interface exclusief voor zich houden, kan ik begrijpen. Nu vraag ik me af of op de Windows 10 Pro pc niet eenvoudig een tweede Windows-gebruiker (user account) kan aangemaakt worden waardoor de pc nog wel volledige netwerk- en internettoegang krijgt. Als de pc dan niet gebruikt wordt voor de cnc is die pc dan wel beschikbaar voor andere klussen. Iemand dit al uitgevogeld?
Dat zal wel lukken ja. Ook de Wifi aanzetten dan heb je weer internet.
ALLEEN...... of Eding dan nog steeds iedere keer 100% werkt kan niemand je garanderen.
Ik heb updates van Windows gekregen die doodleuk zelf weer veranderingen in de registry uitvoert waaronder virusscanner aan , auto updates aan etc.
Als windows zelf gaat updaten veranderd je OS configuratie en kan het best zijn (hoeft niet hoor) dat je CNC machine niet meer 100% werkt.
Om dat laatste te voorkomen hebben de meeste mensen een dedicated PC voor hun machine en raad Eding aan om alles uit te zetten en te configureren volgens hun handleiding.
Overigens denk ik dus niet dat als User1`een versie X van Win10 heeft en User2 logged in en krijgt een update naar versie X+1 van Win10, dan heeft User1 OOK versie X+1. Dat is dus eigenlijk waarom ik het niet zou adviseren.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door WillyH »

Oké, duidelijk, bedankt!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daarom zei ik ook "een besturingscomputer doet niet meer dan dat, besturen"

Er zijn natuurlijk professionele besturingen die je in een netwerk kan hangen, maar die zijn daar dan ook op gebouwd.

Met een RS232 verbinding kun je natuurlijk nog wel bestanden over en weer sturen, ik heb dat op een EMCOturn 120 draaibank, en ik ben momenteel doende om een Terminalprogramma/Editor te schrijven, die zal dienst moeten doen tot ik de machine op EdingCNC heb omgebouwd, maar daarna is het niet denkbeeldig dat ik een versie schrijf met een editor voor EdingCNC, zodat je offline programma's kan schrijven..

'k heb het nog niet geprobeerd.. maar met een beetje mazzel moet het mogelijk zijn om dingen op de remote PC uit te voeren na het doorsturen van een bepaalde Tekenreeks.. dat zodra dat binnenkomt, de Remote BesturingsPC een Tooltabel doorstuurt naar de "programming station"..om maar wat geks te noemen, of het downloaden van een bepaalde map
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door P1-Engineering »

Heb nog geen problemen gehad met gewoon de wifi verbinding te gebruiken en gelijktijdig Eding over de ethernet poort.
Alle cnc bestanden gaan via de Google drive naar de CNC PC, geen geklooi met een USB stick.

Ook wel leuk om dmv van Chrome remote desktop de CNC te kunnen starten en alvast het warmup programma te laten lopen zodat alles klaar is om te starten wanneer ik in de werkplaats aankom. :mrgreen:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door hfjbuis »

Eding kan wel exclusief de ethernet interface willen gebruiken, maar daar heeft Eding onder Windows10 totaal geen invloed op.
Bij mij loopt de besturing via WiFi en ondertussen (helaas) doen windows update en de virusscanner ondertussen wat ze willen. Daar wordt de PC traag(er) van maar als de buffer in de besturingskaart groot genoeg is, maakt het niet uit.
Als Eding een gegarandeerde responstijd wil, is een tokenring netwerk, voor zover ik weet, de enige oplossing.

Je kunt natuurlijk Eding op de ethernet poort aansluiten en alle andere netwerk gerelateerde dingen via een 2e ethernetpoort of een Wifi (dongle). Ik denk niet dat dit, bij verstandig gebruik van de PC, de betrouwbaarheid wezenlijk verbeterd.

Ik ben het met Arie eens dat je een PC voor besturingsdoeleinden, bij voorkeur, nergens anders voor moet gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door WillyH »

Voor een professionele gebruiker snap ik best dat je een pc exclusief laat draaien voor één bepaalde machine. Maar voor een hobbyist waar zo'n cnc mogelijk maar enkele keren per maand opgestart wordt, vind ik het dan weer jammer om een primawerkende pc onder tijdelijke werkloosheid te moeten zetten terwijl die prima gebruikt kan worden voor ander zaken in en rond de werkplaats. Ik weet wel dat ik voor een honderd of wat euro's een extra pc kan aanschaffen. Maar hoeveel zaken liggen er in zo'n hobby werkplaats al niet die zelden gebruikt worden? Terwijl het voor diezelfde hobbyist toch ook weer afwegen is of die 100 euro niet beter voor wat anders kan gebruikt worden. Vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Portje »

Waarom zou je niet een 2e hdd plaatsen waar je een systeem op zet?
Ik heb eding niet maar ik begrijp het "gevaar" van window's update die eding zou kunnen verstoren.
Als je zorgt dat het eding systeem geen verbinding maakt met het internet ben je er toch ?
Het andere systeem kan dan gewoon gebruikt worden, mét internet.
En om het nog veiliger te maken wissel je de utp kabel voor je opstart, 1 voor internet en 1 naar je machine.
of denk ik te simpel

Ikzelf heb 3 verschillende systemen in mijn pc zitten.
1x linux en 2x windows waar ik verschillende dingen op doe en dat werkt best wel goed.
Met F12 kun je dan naar het betreffende systeem waar je mee wil werken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door hfjbuis »

WillyH schreef: 14 aug 2022 08:15 Voor een professionele gebruiker snap ik best dat je een pc exclusief laat draaien voor één bepaalde machine. Maar voor een hobbyist waar zo'n cnc mogelijk maar enkele keren per maand opgestart wordt, vind ik het dan weer jammer om een primawerkende pc onder tijdelijke werkloosheid te moeten zetten terwijl die prima gebruikt kan worden voor ander zaken in en rond de werkplaats.
Ik gebruik een tablet 7"en 10" voor de besturing omdat ik geen plaats heb voor een beeldscherm en een toetsenbord. Gemonteerd op een magneetvoet kan de tablet bij elke machine gezet worden.
De 7" heb ik nieuw gekocht voor €70,-- en de 10" is een afdankertje uit de familie. Met alleen maar windows en het besturingsprogramma geïnstalleerd en het scanned van de C: drive door Windows Defender disabled, is het meer dan snel genoeg voor de besturing. Voor andere taken zijn ze sowieso niet meer bruikbaar.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 14 aug 2022 09:02 Waarom zou je niet een 2e hdd plaatsen waar je een systeem op zet?
Daar zijn mooie oplossingen voor.
Op mijn dikke pc op zolder heb ik twee icy box bays.

De eerste bay heeft vier 2,5" slots waar je ssd's in een metalen houder (bescherming) in kunt stoppen. Daar gebruik ik er drie als boot ssd ( een voor gewoon gebruik, een voor games en een voor linux) ik swap deze als de pc uit staat, start op en klaar.
De windows versie van alle boot ssds mag gelijk zijn (1 licentie) want je gebruikt er nooit meer dan een tegelijk en het is dezelfde pc, dus je voldoet dan aan de voorwaardes van MS)

De tweede bay is een hotinsert 2,5"/3,5" combi slot waar je direct onbeschermd een ssd of hdd in kunt stoppen die dan als extra drive erbij komt. Ik heb tien losse hdd's in een kast liggen die ik zo nu en dan kan gebruiken indien nodig.

Beide zouden goede oplossingen zijn want je Eding boot ssd blijft onveranderd.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Portje »

Kjelt schreef: 14 aug 2022 10:03
Portje schreef: 14 aug 2022 09:02 Waarom zou je niet een 2e hdd plaatsen waar je een systeem op zet?
Daar zijn mooie oplossingen voor.
Op mijn dikke pc op zolder heb ik twee icy box bays.

De tweede bay is een hotinsert 2,5"/3,5" combi slot waar je direct onbeschermd een ssd of hdd in kunt stoppen die dan als extra drive erbij komt. Ik heb tien losse hdd's in een kast liggen die ik zo nu en dan kan gebruiken indien nodig.

Beide zouden goede oplossingen zijn want je Eding boot ssd blijft onveranderd.
Ja natuurlijk kun je alle kanten op.
Zo.n hot swap insert combi heb ik er ook al jaren in zitten.
En ook esata met of zonder systeem gebruik ik tussendoor, ook lekker snel.

Maar ik denk in de werkplaats plaats je toch het liefst zo min mogelijke rompslomp.
Dan is een 2e hdd/ssd in de pc kast toch de schoonste oplossing lijkt mij.
Zo.n hot swap insert combi komt dan toch wel best veel stof in waar je weer storing mee kunt krijgen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 14 aug 2022 10:21 Dan is een 2e hdd/ssd in de pc kast toch de schoonste oplossing lijkt mij.
Zo.n hot swap insert combi komt dan toch wel best veel stof in waar je weer storing mee kunt krijgen.
En met een tweede ingebouwde ssd/hdd met bootloader om te kiezen vanaf welke disk je opstart heb je kans dat de andere disk zichtbaar/benaderbaar/veranderbaar blijft ;-)

Laat TS maar kiezen waar hij de voorkeur voor heeft.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ethernet en Windows gebruikers

Bericht door Portje »

haha, ja
Zo kunnen we nog ff doorgaan.

Laten we er het bij houden dat hij er niet aan moet beginnen, grin
Gewoon een pc er bij zetten.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie