Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door spinningwheels »

Papaatje schreef: 07 aug 2022 15:26

Volgens hem was de afwerking van de gekochte draaibank slecht. De communicatie met Amazon ging niet lekker, dus wilde hij van de koop afzien.
Nu heeft hij de draaibank, op eigen kosten a €220,- terug moeten sturen.

een China bankje dus.
Moet dan nog steeds weer denken aan het moment dat mijn vader voor de hobby een draaibankje wilde hebben.
Nu had de beste man voor de oorlog op de Hembrug gewerkt en daarna bij de KSLA als instrument maker. Het was nog voor het internet tijdperk. wij afgereisd naar een handelaar( dozenschuiver) met China machines. was ruim 1 1/2 uur sturen en met 5 minuten stonden we weer buiten. Die ouwe keek er naar, voelde eens wat schudde het hoofd en liep de toko weer uit voor er een verkoper ook maar de kans had om erbij te komen. Via zo,n gratis advertentie krantje die je toen veel zag had hij al snel een AI gevonden .
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door motormuis »

ik heb nog een emco 5 staan wou ze ombouwen op cnc
is nagenoeg nieuw
hij kan contact met mij opnemen als ie interesse heeft
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

spinningwheels schreef: 07 aug 2022 23:50 een China bankje dus.
Moet dan nog steeds weer denken aan het moment dat mijn vader voor de hobby een draaibankje wilde hebben.
Nu had de beste man voor de oorlog op de Hembrug gewerkt en daarna bij de KSLA als instrument maker. Het was nog voor het internet tijdperk. wij afgereisd naar een handelaar( dozenschuiver) met China machines. was ruim 1 1/2 uur sturen en met 5 minuten stonden we weer buiten. Die ouwe keek er naar, voelde eens wat schudde het hoofd en liep de toko weer uit voor er een verkoper ook maar de kans had om erbij te komen. Via zo,n gratis advertentie krantje die je toen veel zag had hij al snel een AI gevonden .
ja, hij heeft later ook nog kontakt gehad met een handelaar die zulke banken zou verkopen. Hij vroeg of ie langs mocht komen om de banken in het echt te kunnen beoordelen. Kon natuurlijk niet, was ook zo'n doorschuiver. :lol:
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

motormuis schreef: 08 aug 2022 00:00 ik heb nog een emco 5 staan wou ze ombouwen op cnc
is nagenoeg nieuw
hij kan contact met mij opnemen als ie interesse heeft
dankje Motormuis,

ik zal het hem doorgeven.
Heb je ook een prijs, mag ook via PB, want hij wil en kan niet handelen.

Eric
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door assink »

Ik was dan voor zoiets gegaan:
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... iner-model

Geinig dingetje, hier een artikel op lathes.co.uk
http://www.lathes.co.uk/russian/

Wel zwaar, maar wel mooi compact. Maar draad snijden zal wel niet gaan met zoiets.
Zo'n macmep wat laatst te koop stond is ook een mooi ding.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 08 aug 2022 11:03 Zo'n macmep wat laatst te koop stond is ook een mooi ding.
"Master".. Want cyrillisch schrift.

Want ik zie de meesten dit : при вращающемся шринделе не переключать" ook niet even overtikken :lol: (daar staat overigens dat je niet moet schakelen als de spindel draait..
Dat kleine bankje op Marktplaats dus.. een "technika", Ik vind em wel leuk.. beetje het zelfde idee als zo'n hobbymat, maar dan kleiner en zwaarder uitgevoerd.

Proxxon machientjes zijn best leuk, maar nogal aan de prijs.. 1100,- voor een "Broekzakdraaibankje ?.. zo'n PD250/e ja.. leuk, maar wezenlijk niet groter dan een EMCO Unimat 3, Kijk dan inderdaad beter naar een EMCO 5 Compact..

Ik heb dan de CNC Versie van de Compact 5.. en eh.. Hallo?.. daar draai ik Titanium horlogekasten op, toleranties van ±0.01?.. geen probleem..
Mits goed behandeld en netjes afgesteld heb je gewoon een heel goede draaibank aan een Compact 5..
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Ik heb de Unimat uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gesmeerd.
De lagers van de spindel ook nieuw vet in gedaan, maar wil ze door nieuwe lagers vervangen.
Nu ff als complete draaibank gemonteerd.
Wat een leuk ding! Bijna te leuk om te gebruiken. Zou als pronkstuk niet verkeerd staan in de woonkamer. :lol:
Als ik dan op het internet kijk naar restauraties van ditzelfde model is deze bijna in nieuwstaat. :P

24430

24427

24429

24428

24426
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb onlangs de Unimat SL van mijn vader gerestaureerd, de originele verf was afgebladderd, 't hele bankje was wat haveloos.. dus heb ik er een verse laagje hammerite op gesmeerd, alle geleidingen opgefrist, en de machine voorzien van een QuickChange toolpost, en draaibare Noniusringen op de handwielen, dat laatste is iets wat ze indertijd bij EMCO vergeten zijn, en dit bankje verdient ze..
met verstelbare Noniusringen is het draaien van passingen tot ±0.025 ineens kinderspel!

Mocht je de tekeningen willen hebben voor handwielen met verstelbare Noniusringen, dan laat je het maar weten..
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 08 aug 2022 18:33 Ik heb onlangs de Unimat SL van mijn vader gerestaureerd, de originele verf was afgebladderd, 't hele bankje was wat haveloos.. dus heb ik er een verse laagje hammerite op gesmeerd, alle geleidingen opgefrist, en de machine voorzien van een QuickChange toolpost, en draaibare Noniusringen op de handwielen, dat laatste is iets wat ze indertijd bij EMCO vergeten zijn, en dit bankje verdient ze..
met verstelbare Noniusringen is het draaien van passingen tot ±0.025 ineens kinderspel!

Mocht je de tekeningen willen hebben voor handwielen met verstelbare Noniusringen, dan laat je het maar weten..
Ik vind het een geweldig apparaatje.

Kom graag die tekeningen een keer bekijken en halen, neem ik fryske dumkes mee. ;-)

Eric
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan helje ik molkwarder koeke, do bist wolkom.. :lol:
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Na gisteren een middag bij Arie Kabaalstra geweest te zijn heb ik na een half jaar weer de CNC-frees aan het werk gezet.

Heb weer zin om productief te zijn na de aanblik van Arie zijn geweldige werkplek. :P Bedankt Arie, vond het supergezellig en inspirerend. ;-)

Vandaag een beitel een beetje verlaagt, de punt van het beitelplaatje kwam boven het center van de draaibank.
Heb een oude carbidefrees gebruikt, ging perfect! Hoefde maar 0,9mm af, maar had nog nooit staal gefreesd met mijn "houten" bankje. :lol:
Mooie blauwe spaantjes eraf, fijn ook als je hier met blote voeten loopt........ :roll: Affijn, stofzuiger erbij, klaar!

24433

24434

24432

24431


Eergisteren het bedje, waar ik eventueel op zou kunnen frezen als ik de Unimat op de Hobbymat monteer, ontroest en ingevet.
Had dezelfde dag via marktplaats een leuk klein machineklemmetje gekocht.
Volgende project: kikkertjes maken om deze te kunnen vastzetten. :P

24435

Eric
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Tonybryden »

Heel netjes allemaal👍
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Tonybryden schreef: 12 aug 2022 13:15 Heel netjes allemaal👍
Dankje Tony. ;-)

Eric
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Beetje aan het uitvogelen met draaien op de Hobbymat qua beitels.

Eerst maar even bouwlamp boven draaibankje gemonteerd. Hoe ouder je wordt, hoe meer licht je nodig hebt merk ik. :shock:

24448


Affijn, eerst beetje proberen op maat te draaien met de beitel met beitelplaatjes.
Geen succes, zal ook wel aan de kwaliteit van de plaatjes liggen. Heb het setje via marktplaats gekocht,maar komt bij Alie vandaan.
Ja, had het ook korter in kunnen spannen, is een asje van 8mm.
Het oppervlak lijkt mooi glad, maar komt waarschijnlijk dat de beitel meer poetst dan snijdt.
Ik kan niet echt vertrouwen op de maatvoering bij het nadraaien. Of de beitel poetst, of hij schiet er doorheen. Ik heb geprobeerd op maat te draaien met 0,1mm en 0,05mm als nadraai-instelling.

24453


Toen een HSS toolbit geslepen.
Eerst gewoon geslepen met de witte slijpsteen en alleen een keer over de wetsteen gehaald voor de bramen.
Het gedraaide oppervlak was natuurlijk super ruw. Wilde gewoon kijken wat er gebeurde.

De punt onder de microscoop:

24450

De gedraaide as onder de microscoop:

24449


Nu de beitel serieus gewet. Er kwam een mooi gepolijst puntje op. 8)

24452

De as:

24451

Ik heb bij het draaien WD40 gebruikt om te smeren.

Met de HSS beitels kon ik goed op maat draaien. Viel me niet tegen. De beitel poetste niet, maar sneed goed de maat die ik wilde hebben. :P
Hierbij heb je in ieder geval het gevoel dat je het onder controle hebt. Bij de beitelplaatjes was het meer een soort gokkast, je wist nooit wat het eraf zou halen. :roll:
Ik denk dat de neusradius wel groter had gemoeten op de toolbit. Heb het niet gemeten, maar mijn antieke tabellenboek geeft 0,4 mm aan bij werkstukken <40 mm. Dan krijg je natuurlijk ook minder het beeld van een schroefdraad dat je snijdt als je door de microscoop de boel bekijkt.

Leuk om dit weer allemaal uit te proberen, was iets van 25 jaar geleden dat ik voor het laatst gedraaid had. :lol:

Moest er ook aan denken dat het bedrijf waar ik begon als instrumentmaker ze de beitels slepen met een grijze steen. Van het nawetten met een wetsteen hadden ze nooit gehoord.

Eric. ;-)
Plaats reactie