Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 23 aug 2022 16:46 Wat ik me niet beseft had was dat die langssledes toen met een tandheugel verplaatst werden. Hier gaat het met een schroefdraad.
Met een tandheugel heb je toch meer het gevoel dat je echt tegen een aanslag loopt, terwijl je voorzichtig moet zijn met dit schroefspindeltje.
Als je de langsslede niet kunt ontgrendelen, zal er wel een hele moer opzitten. Dat is best wel solide en gaat bij handbediening niet zo snel kapot.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door xander janssen »

Papaatje schreef: 22 aug 2022 08:30 De grootste afwijking was o,o4 bij 1 mm verplaatsing. Ik heb nu alleen de vergelijking met de digitale liniaal bekeken. Die is natuurlijk ook niet feilloos.
Maar de meeste kwamen wel aardig overeen, soms 0,01 of 0,02 verschil. Maar ook veel die precies de maat aangaven.

Het valt me niet tegen, maar het is natuurlijk geen superkwaliteitsbank. Ik kan er wel mee leven. :P
Het blijft toch altijd meten en daarop anticiperen met het op maat draaien. ;-)

Eric
Heel netjes in mijn ogen voor een bankje als dit. Met wat oefenen kun je hier best wel voor corrigeren en alsnog nauwkeurige passingen draaien. Daar zijn trucjes voor die wat meer tijd kosten. Tenzij je elke dag vele passingen moet draaien is met die extra tijd echt wel mee te leven.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 23 aug 2022 19:25 Als je de langsslede niet kunt ontgrendelen, zal er wel een hele moer opzitten. Dat is best wel solide en gaat bij handbediening niet zo snel kapot.
Dat denk ik ook.
Bij het eerste keer proberen om tegen de aanslag te bewegen had ik de voorkant van de aanslagbout nog niet vlak. Er zat nog een rond randje voorop, daarom voelde het alsof de slede niet gelijk remde. Het voelde wat sponzig, zo gezegd. :lol:
Na het vlak maken van de voorkant voelde het al een stuk meer solide. ;-) Het handwiel viel gelijk stil toen de bout het materiaal van de slede raakte.

Eric
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

xander janssen schreef: 23 aug 2022 21:26 Heel netjes in mijn ogen voor een bankje als dit. Met wat oefenen kun je hier best wel voor corrigeren en alsnog nauwkeurige passingen draaien. Daar zijn trucjes voor die wat meer tijd kosten. Tenzij je elke dag vele passingen moet draaien is met die extra tijd echt wel mee te leven.
dankje Xander,

net zoals je zegt, op een gegeven moment voel je wel hoe het bankje verspaand.
Ik ben zelf ook echt verbaasd over de nauwkeurigheid.
Vind het nu nog steeds leuk om het te verbeteren. ;-)
Plaats reactie