een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Andre_designer »

hi guys
ik heb een ton of vragen omtrend mijn cnc frees. En ik hoop hier dingen helder te krijgen. Ik ben hier in de Herst al op dit forum over bezig geweest maar toen heb ik dit geparkeerd omdat ik er maf en raar van werd en vastlopend van werd en er niet uit kwam waarom dingen met mn cnc frees. Reken me niet af dat ik eigenwijs ben en ik koppig ben en dat ik het beter weet (dat is niet zo) dat helpt niet en daar komen we niks verder mee en daar komen we we niet tot een oplossing mee. Het enige wat ik wil is dingen helder krijgen en dingen uitsluiten voor dat ik andere stappen ga doen.

Er zijn hier al eerder dingen geroepen wat het zou kunnen wezen maar dan wil ik eerst dingen uitsluiten dat dat het niet is en dat correct staat(en ja, in dat opzicht ben ik eigenwijs en koppig) niemand geeft me garantie dat veranderingen/aanschaf van materialen dat het daar mee is opgelost. Wil alleen stapsgewijs dingen aanvliegen en dingen uitsluiten en helder krijgen. Ik weet net zoveel als jullie.En laat maar zitten en handen in de lucht gaan staan weet niet daar ben ik niet van en zeggen dat ik nou ook weer niks weet is ook niet zo.

anyway, ik heb hier een zelfbouw cnc machine die ik in Herst heb gebouwd en deze werkt ansich zelf wel alleen met fouten. als ik een gcode probeert te frezen gaat het ene moment goed en op een ander moment gaat het niet goed en gaat de frees op een andere/foute positie verder. Nu heb ik Hugo stoutendijk al aan de telefoon gehad en het hier over gehad en hij zij iets over stappen overslaan en dat zou goed kunnen. tergelijkertijd het hoeft het ook weer niet te wezen .Dat is juist het question markende punt en datgene punt dat ik dus niet weet. het zou heel goed kunnen dat het in gbrl configuratie zit . alleen wat moeten deze precieze instellingen nou zijn. dat is nou dat gene dat ik dus niet weet. heb al de max acceleration en max travel op gevoerd en volgens een youtube video zou gegeven punt de motoren over moeten slaan maar dat gebeurd niet . En dat nou de precieze om draaide vraag. waarom gebeurd dit nou niet. kijk ik snap heus wel zonder die goede instellingen werkt de cnc niet goed. Ik heb de waarde van de instelling al insane opgevoerd. Alleen wat moeten deze instellingen nou precies zijn.

hier zijn de instellingen

Code: Selecteer alles

$0 = 10    (Step pulse time, microseconds)
$1 = 25    (Step idle delay, milliseconds)
$2 = 0    (Step pulse invert, mask)
$3 = 2    (Step direction invert, mask)
$4 = 0    (Invert step enable pin, boolean)
$5 = 0    (Invert limit pins, boolean)
$6 = 0    (Invert probe pin, boolean)
$10 = 16    (Status report options, mask)
$11 = 0.010    (Junction deviation, millimeters)
$12 = 0.002    (Arc tolerance, millimeters)
$13 = 0    (Report in inches, boolean)
$20 = 0    (Soft limits enable, boolean)
$21 = 0    (Hard limits enable, boolean)
$22 = 0    (Homing cycle enable, boolean)
$23 = 0    (Homing direction invert, mask)
$24 = 25.000    (Homing locate feed rate, mm/min)
$25 = 500.000    (Homing search seek rate, mm/min)
$26 = 250    (Homing switch debounce delay, milliseconds)
$27 = 1.000    (Homing switch pull-off distance, millimeters)
$30 = 1000    (Maximum spindle speed, RPM)
$31 = 0    (Minimum spindle speed, RPM)
$32 = 0    (Laser-mode enable, boolean)
$100 = 33.400    (X-axis travel resolution, step/mm)
$101 = 201.800    (Y-axis travel resolution, step/mm)
$102 = 200.300    (Z-axis travel resolution, step/mm)
$110 = 2000.000    (X-axis maximum rate, mm/min)
$111 = 1100.000    (Y-axis maximum rate, mm/min)
$112 = 900.000    (Z-axis maximum rate, mm/min)
$120 = 1000.000    (X-axis acceleration, mm/sec^2)
$121 = 800.000    (Y-axis acceleration, mm/sec^2)
$122 = 800.000    (Z-axis acceleration, mm/sec^2)
$130 = 1000.000    (X-axis maximum travel, millimeters)
$131 = 1000.000    (Y-axis maximum travel, millimeters)
$132 = 200.000    (Z-axis maximum travel, millimeters)
er staat gbrl 1.1f op

met een originele arduino uno

dit is wat ik heb proberen te frezen
Afbeelding

En dit was wat het resultaat was
Afbeelding

Afbeelding

dat de frees picture er niet helemaal op staat dat is side-issue-ke dat doet er nou niet toe. De tafel staat niet level. (daar kwam ik gister achter) Dat is voor latere fix.

In basis gaat het er om dat de machine eerst goed gaat draaien en dat de instellingen en firmware matig en elektrotechnisch goed zit. er is ook gesproken over interferentie in de kabels. kijk, ik wil die kabels wel gaan vernieuwen maar dan wil ik eerst wel zeker weten en uitgesloten dat de instellingen en de firmware goed staat. En dat de gebruikers software goed is. niemand geeft mij de garantie als ik andere kabels ga kopen dat het daar mee is opgelost Ik wil voor mijn arduino aan te sturen Gsender gaan gebruiken. En voor tekenen en gcode productie wil ik Qcad-cam gaan gebruiken.Kan iemand mij vertellen of er in Qcad-cam ook een tool library zit. tot zover ik kan ontdekken niet. dat vind ik echt een downside-punt.
Wil ook uitsluiten dat het ook niet in gcode productie programma zit.

heb ook gemerkt dat verschillen in gcode verwerk software instellingen. ik heb ook Universial Gcode Sender gebruikt en f-engrave(voor proef) en easel. maar daar merkt ik dat de z-axe in tegenovergestelde richting werkte. wat is plus en wat is nou min. is plus up direction of in de down direction. bij een 3d-printer is up ook echt up.

Mijn vraag is wat moeten de precieze instellingen per regel wezen in gbrl wat is wat, en welke value moet welke value wezen en hoe weet ik nu dat de instellingen goed staan. Snap wel dat het per machine verschillend is net als bij mensen de één is de ander niet. Maar wat moeten de instelling zijn. Probeer de gedachtegang gedachtegang van de developer/software te begrijpen waarom dingen zo gedaan als gedaan zijn.(om tot een oplossing te komen)

Hoop dat ik mijn vraagstelling-punt-communcatie goed heb gedaan en dat mijn vraagstelling helder is. Het punt is nu dat de machine het wel doet maar dat die op een andere plek verder gaat/stappen overslaat(mogelijk.) In welk of op welk level zit het nou verkeerd?? gbrl zijde?? instelling zijde?? firmware zijde??

Als er vragen zijn of dingen niet duidelijk zijn of dingen vaag zijn uitgelegd of onhelder zijn beschreven of fout/onterecht beschreven stel ze.Ik zal proberen de de vragen zo duidelijk en accuraat proberen te beantwoorden.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Goudgele »

Wat voor machine heb je? En staan je steps/mm goed? Maakt hij rare geluiden op het moment dat het fout gaat?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Floppy »

Mij lijken je versnellingen/accelaratie aan de hoge kant te zijn.
Met deze instelling zit je in 33 ms op je max snelheid.
stapper3
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 okt 2018 16:55
Locatie: Almelo

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door stapper3 »

Als je naar het binnenste tandwiel kijkt dan zie je dat er vier "driehoekjes" t.o.v. elkaar zijn verschoven. Ze blijven er wel keurig hetzelfde uitzien.
Dat doet mij denken aan een USB storing/fout. Deze fout herken ik van mijn eigen machine. Die draait op Estlcam, maar dat is dus ook een arduino die met een USB kabel wordt aangestuurd. Waarschijnlijk zijn je instellingen niet de oorzaak maar het USB verhaal. Heb je op aardlussen gecheckt?
Zo'n storing overkomt mij ook zo nu en dan, voor mij reden om eens te kijken naar ethernet aansturing. Vooral omdat het onvoorspelbaar is, je wordt er op den duur flauw van.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Goudgele »

Inderdaad versnelling en vertraging eens halveren om te proberen. Was me niet direct opgevallen dat die vrij hoog stonden, al is dat ook afhankelijk van het type machine.

Wat usb betreft; ik heb al vaak machines gebouwd die er op draaien. Wel goed opletten dat je een goede kabel neemt (met van die 'knotsen' er in verwerkt). Dat voorkomt storingen best aardig. Ook de kabel uit de buurt houden van eventuele 230V kabels.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Andre_designer »

Goudgele schreef: 21 jul 2022 19:45 Wat voor machine heb je? En staan je steps/mm goed? Maakt hij rare geluiden op het moment dat het fout gaat?
niet gehoord. Althans niet in eerste instantie opgevallen. eigenlijk niet opvallen.
Dit is mijn machine (afgezien van de rotzooi ;-) :lol: (tijdelijk even wat spullen geparkeerd wegens ander project/ bezigheden))
Afbeelding
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Andre_designer »

Goudgele schreef: 21 jul 2022 21:05 Inderdaad versnelling en vertraging eens halveren om te proberen. Was me niet direct opgevallen dat die vrij hoog stonden, al is dat ook afhankelijk van het type machine.
welke instelling/versnelling/vertraging bedoel je precies en wat zou je voorstellen.
Goudgele schreef: 21 jul 2022 21:05 Wat usb betreft; ik heb al vaak machines gebouwd die er op draaien. Wel goed opletten dat je een goede kabel neemt (met van die 'knotsen' er in verwerkt). Dat voorkomt storingen best aardig.
wat voor USB kabel zou je voorstellen. Nu moet ik wel zeggen. ik heb wel in de besturingkast naar de arduino een interne usb-B verlengkabel aangsloten liggen. valt uit te proberen of dat verschil uitmaakt (hoeft niet het volledige verschil uit te maken. maar voor een gedeelte wel.). Ben er geen fan van maar als het moet doe het wel.(het minder mooi afgewerkt)
Goudgele schreef: 21 jul 2022 21:05 Ook de kabel uit de buurt houden van eventuele 230V kabels.
bedoel je daarmee de usb kabel of de andere kabels??
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Andre_designer »

Goudgele schreef: 21 jul 2022 21:05 Inderdaad versnelling en vertraging eens halveren om te proberen. Was me niet direct opgevallen dat die vrij hoog stonden, al is dat ook afhankelijk van het type machine.

Wat usb betreft; ik heb al vaak machines gebouwd die er op draaien. Wel goed opletten dat je een goede kabel neemt (met van die 'knotsen' er in verwerkt). Dat voorkomt storingen best aardig. Ook de kabel uit de buurt houden van eventuele 230V kabels.
wat voor instellingen zou je voorstellen. het gaat er om dat alle instellingen goed zijn. instelling voor instelling. weet niet precies welke instelling welke instelling moet en welke waarde wat moet wezen zijn.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Sven »

Kijk ook even na of de as die met een enkele motor wordt aangedreven alles goed vast heeft zitten.
Misschien dat met de hoge acceleratie iets niet goed wordt bewogen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Andre_designer »

stapper3 schreef: 21 jul 2022 20:54 Als je naar het binnenste tandwiel kijkt dan zie je dat er vier "driehoekjes" t.o.v. elkaar zijn verschoven. Ze blijven er wel keurig hetzelfde uitzien.
Dat doet mij denken aan een USB storing/fout. Deze fout herken ik van mijn eigen machine. Die draait op Estlcam, maar dat is dus ook een arduino die met een USB kabel wordt aangestuurd. Waarschijnlijk zijn je instellingen niet de oorzaak maar het USB verhaal. Heb je op aardlussen gecheckt?
Zo'n storing overkomt mij ook zo nu en dan, voor mij reden om eens te kijken naar ethernet aansturing. Vooral omdat het onvoorspelbaar is, je wordt er op den duur flauw van.
stapper3 schreef: 21 jul 2022 20:54 Heb je op aardlussen gecheckt?
bedoel je daarmee de usb kabel of de andere kabels die laatste zijn geen afgeschermde kabels. die wil ik er evt wel inzetten maar eerst wil ik kijken of ik het met hele instellingen-verhaal opgelost krijg en dat dat goed en correct staat.Dat dat uitgesloten is. Niemand geeft me de garantie als ik er nieuwe kabels intrek dat het daar mee opgelost is.
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Andre_designer »

Sven schreef: 21 jul 2022 21:58 Kijk ook even na of de as die met een enkele motor wordt aangedreven alles goed vast heeft zitten.
Misschien dat met de hoge acceleratie iets niet goed wordt bewogen.
daar zit het niet op loos. wil niet 100 procent zeggen. maar dat durf ik wel te zeggen dat dat goed vast zit.
Denk dat we het meer in de firmware of de gbrl instellingen of in de electro (instellingen (liever niet. heb veel hoofdbrekens gekost om dat goed te krijgen. het werkt in principe goed(wil mentaal nog een beetje gezond blijven. heb het een tijdje geparkeerd gehad. ik pak het nou wel op maar ik wil er mentaal niet aan onderdoor gaan . daarom kom ik hier vragen stellen))) .
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door hfjbuis »

Ik zie verschuivingen in X en Y richting.

Frees eens 2X hetzelfde zonder het werkstuk te verwijderen.
Als er de 1e keer een fout optreed en bij de de 2e keer, de gefreesde lijnen (met name de buitenste cirkels) toch matchen, kun je stapverlies uitsluiten en is de USB verbinding mogelijk de boosdoener.
Als de 2e keer het hele werkstuk verschoven is, heb je zeker te maken met stapverlies.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Floppy »

Andre_designer schreef: 21 jul 2022 21:49 wat voor instellingen zou je voorstellen. het gaat er om dat alle instellingen goed zijn. instelling voor instelling. weet niet precies welke instelling welke instelling moet en welke waarde wat moet wezen zijn.
Begin eens met $120,$121,$122 op 200mm/s^2 te zetten en je moet je USB kabel uit de buurt van de 230V en de motor kabels houden.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: een ton off vragen omtrend mijn cncfrees

Bericht door Sven »

Andre_designer schreef: 21 jul 2022 22:10 daar zit het niet op loos. wil niet 100 procent zeggen. maar dat durf ik wel te zeggen dat dat goed vast zit.
Dat weet je pas als je het gecontroleerd hebt ; )
Bij cnc machines moet je simpelweg alles controleren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie