Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Ik zag dat ik de post gemaakt had op de verkeerde plek, deze bij dezen opnieuw maar nu op de juiste plek.

Zoals jullie al hebben kunnen lezen in een eerder draadje heb ik de Bridgeport Interact 1 MK2 van Motormuis overgenomen.
Na het nodige geregel is het uiteindelijk gelukt om hem hier te krijgen afgelopen vrijdag, dankzij een bedrijf in de buurt die voor een vlaai wel met de heftruck langs wilde komen.

Vorige week woensdag nog bij motormuis langs geweest om de machine op een betere pellet te zetten en de motor voor de Z as te verwijderen zodat hij door net onder de garage deur zou passen.

Nu hij eindelijk staat dan toch maar een draadje maken voor de nodige updates en uiteraard vragen wanneer deze naar voren komen.

Natuurlijk kan een foto van de machine hoe hij nu staat niet missen:
Afbeelding

Momenteel ben ik druk bezig met de hele machine een keer grondig schoonmaken, op de foto is het niet te zien maar er zit het nodige stof, vet en andere rotzooi op dus wel zo prettig om hem even helemaal net en schoon te maken voor de volgende stappen gezet worden.

Ik heb al het plexiglas er ook afgehaald om hier de krassen uit te gaan polijsten.

Zodra de machine gepoetst is kan het demonteren beginnen om ruimte te gaan maken voor de nieuwe motoren en besturing etc.


Nu moet ik zeggen dat ik nog niet besloten heb wat ik wil gaan gebruiken.
Ik heb een prijs opgevraagd voor leadshine 1000w ethercat servo's + drivers en incombinatie met een mach4 licensie, pc met juiste hardware en rtx64 licensie kom ik uit op een prijs van ongeveer €3800,-

Een andere goedkopere optie zou zijn om te gaan voor 1000w servo's+drive van stepperonline (de T6 serie) en een edingcnc 760. wat beduidend goedkoper zou zijn.

Nu ben ik toch wel benieuwd naar jullie mening hierover. Het ethercat systeem spreekt me erg aan qua technology maar of het de prijs waard is. Het is toch snel een €1000+ duurder
Laatst gewijzigd door mher op 07 mar 2023 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door Rocnc »

De motor voor de Z-as verwijderd...
Om hem in de schuur te krijgen...
Ik zou dat met een post-it op mijn monitor plakken als ik op zoek ging naar nieuwe motoren. Zeker als die Z-as motor op de foto nog niet gemonteerd is. Er lijkt "nie veel ruimte nie" onder die deur als hij geopend is...
Of misschien heb ik het helemaal verkeerd. Ik weet niet hoe de machine er in zijn geheel uit ziet.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Rocnc schreef: 21 jul 2022 19:21 De motor voor de Z-as verwijderd...
Om hem in de schuur te krijgen...
Ik zou dat met een post-it op mijn monitor plakken als ik op zoek ging naar nieuwe motoren. Zeker als die Z-as motor op de foto nog niet gemonteerd is. Er lijkt "nie veel ruimte nie" onder die deur als hij geopend is...
Of misschien heb ik het helemaal verkeerd. Ik weet niet hoe de machine er in zijn geheel uit ziet.
De motor moest er af omdat hij het net op 1cm na niet zou redden. Dit doordat de garage deur net niet helemaal tot bovenin open gaat. Waarom dat dit zo is durf ik niet te zeggen. Gok dat het bedrijf dat deze geinstalleerd heeft een paar cm ernaast heeft gezeten waardoor de voorste sectie net ietwat schuin blijft staan.

Daarbij staat de machine op de foto ook nog op de pallet dus zou het makkelijk passen zodra deze eronderuit is. Ook zijn de originele motoren redelijk hoog (zo'n 28cm) de vervangende motoren waar ik nu naar kijk zijn slechts 10cm a 12cm (afhankelijk of ik voor ethercat of de T6 servo's ga) hoog. Dat is natuurlijk ook weer een behoorlijk verschil.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door Rocnc »

Plaatsvervangende opluchting, hier. Ik zou mijzelf zo in deze situatie zien, maar dan meer in de "f#ck sfeer". Veel succes en plezier met deze fraaie machine!
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Rocnc schreef: 24 jul 2022 18:35 Plaatsvervangende opluchting, hier. Ik zou mijzelf zo in deze situatie zien, maar dan meer in de "f#ck sfeer". Veel succes en plezier met deze fraaie machine!
Ik snap je volledig, ik heb het ook spannend gevonden tot hij er stond. Ook of het allemaal ging passen in de garage met de rest van het spul dat er nog staat. Heb de dag voor hij geleverd werd de hele garage opnieuw ingericht nadat ik alles in fusion360 even uitgetekend had :lol:
Toen hij stond was het wel even een last van de schouders ook al had ik alles goed opgemeten.

Nu wordt de volgende uitdaging om hem van het pallet af te krijgen straks. Maar dat is voor latere zorg er moet nog genoeg gebeuren aan de machine voor dat ik daar over kan gaan denken.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Niet heel veel spannends om te laten zien nog maar toch een kleine update.
Het schoonmaken van de machine vordert langzaam maar wel al een wereld van verschil.
Dit weekend de tafel volledig schoon gemaakt en even overheen gegaan met een slijpsteen
Afbeelding

Intussen heb ik ook besloten welke motoren/drivers erop gaan komen. Uiteindelijk toch voor de leadshine servo's met ethercat support gekozen. dan specifiek de 750W variant.
Deze zijn intussen besteld en zouden over een aantal weken geleverd moeten worden
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Weer een kleine update om dit toch een beetje in leven te houden..
Ik heb de servo's en drivers intussen ontvangen, zodra ze binnen kwamen uitgepakt en kom ik erachter dat ik de verkeerde besteld heb..
Heb ik in mijn onoplettendheid de 17bit variant besteld, terwijl de 23bit variant "multi turn absolute" is waar ik gebruik van wilde maken.
Nu ben ik dus aan het wachten tot de juiste motoren binnen komen.

Intussen heb ik de pc wel naar specs van kingstar/intervalzero gebouwd zodat ik rtx64 met mach4 kan draaien en de pc direct alles aan kan sturen. Op die manier is het zo "real time" mogelijk. Ik ben nu aan het wachten tot kingstar de evaluatie versie installeerde waarmee ze direct kunnen checken of alles naar behoren werkt.

Verder heb ik alle oude motoren van de machine gehaald en de pulleys naar een vriend gebracht zodat hij er een spiebaan in kon maken en het gat kon uitbreiden naar de diameter die geschikt is voor de nieuwe motoren.

Afbeelding

Nu ben ik bezig met adapterplaatjes maken zodat de nieuwe motoren gemonteerd kunnen worden op de plek waar de oude motoren zaten. Op die manier probeer ik alles zoveel mogelijk op de originele plekken te houden.

Ik ben aan het kijken om op de knie ook een servo te zetten om op die manier meer z bereik te krijgen. Alleen ik heb momenteel nog niet ontdekt hoe de huidige "zwengel" constructie uit elkaar te halen valt. Mocht iemand hier tips over hebben hoor ik het graag.

En nog een andere vraag, ik ben aan het overwegen om de huidige covers van de ways te vervangen voor accordion stijl covers. Denken jullie dat dat het waard is en enig advies waar deze vandaan te halen zijn voor een "oke" prijs?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door bartL »

mher schreef: 15 sep 2022 15:05 Ik ben aan het kijken om op de knie ook een servo te zetten om op die manier meer z bereik te krijgen. Alleen ik heb momenteel nog niet ontdekt hoe de huidige "zwengel" constructie uit elkaar te halen valt. Mocht iemand hier tips over hebben hoor ik het graag.
Ik zou de knie niet zo snel als extra Z bereik gebruiken. Simpelweg omdat dit daar niet voor gemaakt is. Voor tussentijds verstellen (net als met de zwengel) is dit natuurlijk wel ideaal.
Ik heb dit idee ook al eens gehad maar had hetzelfde probleem als jij met die zwengel. Als iemand dus een gouden tip heeft hoe deze uit elkaar moet dan hou ik me ook aanbevolen. :mrgreen:
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Het project heeft even op een laag pitje gestaan door de nodige andere hobbies en tijdbestedingen.

Nu heb ik intussen de adapterplaatjes ontworpen en geprint om te checken of alles ging passen zoals ik bedacht had waarna ik op een probleem stuit waar ik graag jullie mening over hoor.

Waar ik in mijn ontwerp/idee geen rekening mee gehouden heb is dat de oude motoren een langere schacht hebben dan de nieuwe motoren. Dit zorgt ervoor dat de pulleys niet volledig over de schacht van de nieuwe motoren vallen.

De pulleys komen slechts halverwege (ongeveer), wat betekend dat de helft van de pulley dus niet "ondersteund" is.
Ik heb ook even een vluchtige tekening gemaakt om te het te verduidelijken.

Nu vraag ik me af of dit een probleem gaat zijn of dat het voldoende is en ik de pulleys gewoon zo kan installeren.

Zo niet zal ik de motoren wat verder naar achter moeten installeren zodat ik de schacht kan "verlengen" om zo wel de gehele pulley erop te kunnen schuiven.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.
Afbeelding
Afbeelding
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door bartL »

Bekend probleem. Op mijn machine hadden de pulleys taperlockbussen. Deze heb ik vervangen door een grotere maat en verloopbusjes gemaakt naar de 14mm as van de (in mijn geval) steppers. Werkt tot zover prima.
20221128_191648.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

bartL schreef: 28 nov 2022 19:20 Bekend probleem. Op mijn machine hadden de pulleys taperlockbussen. Deze heb ik vervangen door een grotere maat en verloopbusjes gemaakt naar de 14mm as van de (in mijn geval) steppers. Werkt tot zover prima.
20221128_191648.jpg
Jij zou in elk geval ook niet het risico nemen om de pulleys slechts voor de helft over de schacht te laten vallen?

Mijn pulleys hebben helaas geen taperlock. Ik ben ook aan het overwegen om de pulleys te vervangen voor een systeem dat wel een taperlock heeft, alleen ben ik er nog niet helemaal uit van welk type de riem/pulleys zijn.
Wat ik wel weet

Voor de X & Y as:
- riem is 25.72mm breed
- pulley heeft 12 tanden
- pitch 12.7mm

Voor de Z as:
- riem is 20mm breed
- pulley heeft 20 tanden
- pitch 8mm

Voor mijn gevoel is de z as een HTD 8M
De kleinste taperlock die ik kan vinden voor HTD M8 is voor 22 tanden, waar ik er momenteel 20 heb.

voor de X/Y as durf ik het nog niet te zeggen
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Na wat verder zoeken had ik het vermoeden dat de pulleys voor de X en Y as het "H(1/2")" profiel gebruiken.
Nu heb ik even snel een pulley geprint die dit profiel gebruikt en dit lijkt inderdaad perfect in de riem te passen.

Het enige probleem is dat ik deze pulleys overal pas vanaf 14 tanden vind en de originele op de machine 12 tanden hebben.
Met 14 tanden kom ik niet weg omdat de riem dan net te kort is.

Mocht iemand een adresje weten waar ze deze pulley met 12 tanden en het liefst taperlock hebben hoor ik het graag!

Voor nu ben ik aan het kijken of ik wegkom met een zelfde idee als bart gebruikt heeft om de schachten te verlengen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door bartL »

mher schreef: 28 nov 2022 22:14 Jij zou in elk geval ook niet het risico nemen om de pulleys slechts voor de helft over de schacht te laten vallen?
Nee ik zou dat niet wagen. Tot 1/4 a 1/3 zou ik het nog wel durven maar bij de helft vind ik het risico te groot dat hij zichzelf los gaat werken.

Voor de Z-as had ik ook een nieuwe pulley gekocht omdat ik met de bestaande niet uit de voeten kon. Echter de Series1 heeft een 1op1 overbrenging waardoor de pulleys dus wat groter zijn als bij de Interact.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Toch weer een kleine update.
Het kost allemaal wat tijd gezien er nog genoeg andere projecten zijn en ik ook afhankelijk ben van andere die me helpen met het maken van onderdelen.

Om te beginnen heb ik inderdaad mijn ontwerp ietwat veranderd en heb ik besloten om "adapterbusjes" te maken welke over de as van de motor vallen om deze zo te verlengen dat alles goed uitkomt. Hiervoor moesten de pulleys ook nog een keer op de draaibank om ze passend te maken over de nieuwe busjes.

Afbeelding

Intussen zijn de plaatjes om de servo motoren te kunnen monteren op de plek van de oude motoren ook gemaakt. Ik moet ze enkel nog even voorzien van een laagje (of 3) lak. Ze liggen hier al klaar om gespoten te worden
Afbeelding

Intussen ben ik ook begonnen met het leeghalen van de huidige kasten. Uiteindelijk zullen deze helemaal leeg gehaald worden hergebruik ik zoveel mogelijk. Hier zal ik vast later nog meer vragen over hebben.


Ook ben ik begonnen met plannen voor het motoriseren van de knie. Op dit is mijn plan om dit aan te sturen met 2 pulleys met een 1:1 verhouding 22 tanden zodat de motor niet uitsteekt. Ik kwam uit op 15 mm htd 5M. De dia van de pulleys zou 56mm zijn.
De afstand tussen de pulleys in de "ongespannen" stand is 101mm en in de "gespannen" stand 111mm waardoor ik uitkwam op een gesloten riem met een lengte van 380mm.
Afbeelding

Dit is de eerste keer dat ik voor iets dergelijks een ontwerp maak/ermee werk dus mocht ik ergens een fout gemaakt hebben of zouden jullie anders adviseren dan hoor ik het graag!
Plaats reactie