Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

De afbeeldingen leken niet goed te in te laden. Dat heb ik nu opgelost.
mher schreef: 07 mar 2023 14:38 Ook ben ik begonnen met plannen voor het motoriseren van de knie. Op dit is mijn plan om dit aan te sturen met 2 pulleys met een 1:1 verhouding 22 tanden zodat de motor niet uitsteekt. Ik kwam uit op 15 mm htd 5M. De dia van de pulleys zou 56mm zijn.
De afstand tussen de pulleys in de "ongespannen" stand is 101mm en in de "gespannen" stand 111mm waardoor ik uitkwam op een gesloten riem met een lengte van 380mm.


Dit is de eerste keer dat ik voor iets dergelijks een ontwerp maak/ermee werk dus mocht ik ergens een fout gemaakt hebben of zouden jullie anders adviseren dan hoor ik het graag!
Niemand die hier bedenkingen/feedback op heeft?
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Intussen toch maar weer een kleine update.

Ik heb intussen alle oude bekabeling verwijderd en daarmee ook de besturingskasten leeggemaakt.
De koelvloeistofpomp en automatische oliesmering wil ik behouden en in het nieuwe systeem verwerken dus deze heb ik laten zitten.
De huidige spindelmotor is nog even een vraag (kom ik later op terug)

Nu alle kabels eruit zijn ook besloten om 1 van de kasten te verwijderen om zo wat meer ruimte te creëren aangezien de kast toch niet meer nodig is.
Afbeelding

Vervolgens ben ik begonnen met het plaatsen van de drivers, hiervoor heb ik wat kabelbanen verplaatst, nieuwe gaten gemaakt en blindklinkmoeren gezet. Vervolgens ook meteen begonnen met het bekabelen van de drivers en de pc in de kast geplaatst

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Toen heb ik de motoren geinstalleerd, nu was er nog 1 van de connectoren voor de motor niet waterdicht en heb ik besloten deze toch ook waterdicht te maken, dus hier heb ik weipu sp1311/s7 connectoren op gezet.
De oude motoren waren voorzien van een soort doosje waar de "kabelbuis" (bij gebrek aan een beter woord) van de motoren op vastgeschroefd kon worden om zo alles waterdicht te houden. Aangezien ik deze buizen toch graag wilde blijven gebruiken dus moest ik hier een oplossing voor bedenken.

Uiteindelijk na de nodige prototypes gemaakt te hebben heb ik een behuizing gemaakt die volledig over de motoren valt. De kabelbuis word hierin vastgeschroefd met daartussen een o-ring om zo veel mogelijk vloeistof buiten de behuizing te houden. De onderkant en "deksel" van de behuizing zijn voorzien van "pakkingen" die geprint zijn van TPU. Het geheel is vastgezet met rvs bouten en rvs borgmoeren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na dat alles heb ik de motoren/drivers/pc tijdelijk aangesloten om te testen of alles werkt/draait.
Voor de aansturing heb ik Kingstar RTX64 in combinatie met Mach4 industrial aangeschaft.
Afbeelding


De motoren draaien goed, moeten nog afgesteld worden maar dit gaat even moeten wachten tot alles goed gesmeerd is/kan worden.

Nu kom ik bij de motor aan, wat volgens het typeplaatje om een Thrige Titan Electric GK80-20BF9 gaat. Helaas kan ik hier eigenlijk zo goed als niks over vinden. Nu vraag ik me af of het om een 6.9 of 4.3kW motor gaat gezien het feit dat er zowel 6.9 als 4.3 op het typeplaatje te vinden is(zie foto's hieronder).
Heeft iemand van jullie hier toevallig meer informatie over?
En de vraag is, gaat het mogelijk zijn om deze simpel/betrouwbaar aan te sturen doormiddel van een VFD of is het toch verstandiger om voor een andere motor te gaan waarmee dit simpeler zal zijn.
Afbeelding
Afbeelding
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

De kogel is intussen door de kerk en ik de huidige spindel motor vervangen voor een ctb 4kw servo motor. Het zal nog even duren voor deze binnen komt.
Intussen ben ik bezig met de rest van de electronica al zo veel mogelijk op orde te brengen.

Nu zit ik met een vraagt met betrekking tot het afzekeren van het een en ander in de machine.
Het plan is momenteel als volgt.

Er komt 3 fase de machine in op de schakelaar.
Na de schakelaar wordt het doorgevoerd naar verschillende zekeringen.
Ik wil alle motoren op een aparte zekering zetten en al het overige materiaal op 1 zekering. Wat dit zou betekenen:

zekering 1 (spindel motor): 3P + N C zekering
zekering 2 (x as): 1P+N B zekering
zekering 3 (y as): 1P+N B zekering
zekering 4 (z as): 1P+N B zekering
zekering 5 (pc, scherm, automatische smering, pomp etc: 1P+N B zekering

De motoren wil ik vervolgens schakelen met een contactor.

Mijn vraag zit hem nu in het Amperage voor het afzekeren.
Is het het beste om installatieautomaten te pakken die het dichtst bij de "rated" waardes liggen, bijvoorbeeld 6A voor de assen of kan ik gewoon 16A gebruiken. Dit zou nogal schelen in kosten en ik meende in andere machines ook te zien dat deze gewoon 16A zekering gebruikte.

Ik hoor jullie mening en expertise graag alvorens ik ga bestellen :lol:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door Kars-cnc »

Voor de veiligheid maakt het m.i. niet zo veel uit. Maar ik neem aan dat je een en ander apart af wil zekeren om een stukje selectiviteit te bereiken. Daarbij met je eerst kijken naar de zekering voor deze groep in de groepenkast. Je wil eigenlijk dat alle zekeringen in je machine een stukje onder die van de groep zitten anders heeft het niet zoveel nut. Als je er 20A of meer in de groepenkast zit zou je inderdaad alle zekeringen (automaten) in je machine 16A kunnen nemen.

Zelf zou ik geneigd zijn om lichte verbruikers ook licht af te zekeren, maar dat is vooral psychologisch vrees ik... (Kjelt?)

Om kosten te besparen zou je kunnen overwegen om alle assen achter 1 automaat te zetten. Zelf kan ik niet zoveel voordeel bedenken om dat apart te doen. Sterker nog, onder bepaalde omstandigheden is het misschien maar beter als alle assen stoppen zodra eentje niet meer mee doet.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Kars-cnc schreef: 07 jul 2023 08:17 Voor de veiligheid maakt het m.i. niet zo veel uit. Maar ik neem aan dat je een en ander apart af wil zekeren om een stukje selectiviteit te bereiken. Daarbij met je eerst kijken naar de zekering voor deze groep in de groepenkast. Je wil eigenlijk dat alle zekeringen in je machine een stukje onder die van de groep zitten anders heeft het niet zoveel nut. Als je er 20A of meer in de groepenkast zit zou je inderdaad alle zekeringen (automaten) in je machine 16A kunnen nemen.

Zelf zou ik geneigd zijn om lichte verbruikers ook licht af te zekeren, maar dat is vooral psychologisch vrees ik... (Kjelt?)

Om kosten te besparen zou je kunnen overwegen om alle assen achter 1 automaat te zetten. Zelf kan ik niet zoveel voordeel bedenken om dat apart te doen. Sterker nog, onder bepaalde omstandigheden is het misschien maar beter als alle assen stoppen zodra eentje niet meer mee doet.
De zekering in de meterkast is helaas een 16A dus dan zou ik toch de lagere zekeringen moeten pakken.
Wat betreft het stukje besparen van kosten door alle assen achter 1 automaat te zetten.
Het plan is/was om alle motoren op een andere fase te zetten wat zou betekenen

L1: x as
L2: y as
L3: z as
L1: pc, scherm etc etc

nu weet ik niet precies hoe dat zit als ik hiervoor een 3P+N zou gebruiken inplaats van aparte 1+N automaten voor elke motor.
Nu was ik al aan het rondkijken naar geschikte automaten en kwam ik de onderstaande tegen. Iemand hier ervaring ermee of zouden jullie toch gaan voor iets van bekendere merken als schneider electric, hager, etc

https://www.elektramat.nl/emat-installa ... -85001001/
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Na nog wat meer onderzoek gedaan te hebben denk ik dat hetvolgende mogelijk moet zijn:

Zekering 1 (spindel): 3P+N C 10A
Zekering 2 (servo motoren): 3P+N B 6A
Zekering 3 (alle het andere): 1P+N B 10A

Als ik het goed begrepen heb zou zekering 2 eruit moeten knallen op het moment dat het op 1 van de fases mis gaat.
Dan rest nog even de vraag of de installatieautomaten van emat voldoen of dat het toch beter is om voor iets anders te gaan
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door Kjelt »

Hi mher, je vroeg advies. Er zijn meer deskundigen op het forum dit is zoals ik er over denk.

Zelf kies ik voor de huisinstallatie Hager of ABB e.d. maar dat is ten eerste omdat ik de groepenkasten fijner vind , ze 24/7 aanstaan en gewoon voor het huis het beste wil ivm mocht er wat gebeuren.

Maar voor je machine is dat allemaal minder van belang en zijn deze automaten ook gewoon prima want KemaKeur dus getest.
Of het 6A of 10A moet zijn zou je eigenlijk willen meten als de motoren opstarten (inschakelpiek) en zwaar aan het werk zijn. Dan weet je wat er max voor stroom loopt nu is het gissen.

De 10A is nog steeds selectief tov de 16A in je groepenkast wel wil je dan ook in de groepenkast in huis de C karakteristiek (schakelt trager uit) kiezen.
Dan zou ik net zo makkelijk alle automaten in je kast 10A kiezen en C karakteristiek, deze slaan uit als het echt goed fout gaan (harde kortsluiting) mocht er in de kabel iets fout gaan zal de zekering in de driver of voeding of hopelijk de elektronica in de driver ingrijpen. Met 10A weet je zeker dat hij niet afslaat als er opeens meer vermogen nodig is.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Hi Kjelt,

Bedankt voor je antwoord!

Ik denk dat ik dan inderdaad gewoon fijn voor de emat automaten ga.
Momenteel zit er in de meterkast al een 16A C automaat dus dat komt goed uit.
Ik kan helaas de motoren niet meten aangezien ik daar niet het juiste materiaal voor heb.

Ik ga de 10A automaten bestellen met C karakteristiek.
Hopelijk is maandag alles binnen zodat ik weer wat vooruitgang kan boeken
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Het is intussen weer een tijdje geleden dat ik een update geplaatst heb.
Ik ben bezig geweest met het aansluiten van de kast, helaas nog niet helemaal af mede door wat problemen met 1 van de drivers waar ik tegenaan liep.

De outputs van de driver werkte niet naar behoren, ze schakelde wel goed in alleen konden niet de aangegeven mA geven van max 52mA waardoor de relais niet geschakeld konden worden. Oorspronkelijk gebruikte ik de relais die al in de bridgeport zaten, deze werkte op 42mA. Vanwege de problemen met de outputs heb ik deze outputs vervangen voor relais van phoenix contact die op 18mA werken.

Afbeelding

Om een beetje context te geven van hoe/wat alles is
Oranje: zekeringen, waar onderverdeeld is tussen 1: assenmotoren/drivers, 2: spindel, 3: alle overige (pc, scherm, pomp etc)
Geel: Dit is het verzamelpunt wat buiten de machine zit (endstops motoren etc) naar binnen komt
Rood: Dit is het distributiepunt voor Fase 1 230v, vanuit hier krijgen de pc,scherm,pomp etc stroom.
Groen: Dit zijn de contactoren, 1 voor de assen en de ander voor de spindel
Blauw: Veiligheidsrelais die de contactoren schakelt
Paars: Klemmen voor de inputs/outputs die naar de motoren gaan
Zwart: 24V relais

Zoals te zien is heb ik nu snel een plaatje met knoppen eraan aan de machine gehangen, zodat ik de veiligheidsrelais kan besturen tijdens testen
Afbeelding


Wat nu nog mist is de spindel servo driver. die nog ergens in moet komen.
Nu had ik al eerder verteld dat ik besloten had om voor een CTB spindel motor te gaan, deze heb ik afgelopen weekend kunnen ophalen in duitsland.
Nu kan ik alleen nog een paar foto's ervan delen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door Kjelt »

:shock: dat is nog eens een motor met driver 8)
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Kjelt schreef: 11 sep 2023 18:21 :shock: dat is nog eens een motor met driver 8)
Ja gisteravond maar eens even goed gemeten hoe ik de driver er nog bij ga passen.
Uiteindelijk besloten dat de pc aan de deur vast komt waardoor die over de kabelbanen kan en er precies genoeg ruimte is voor de driver rekening houdend met de ruimte die daar omheen vrij moet blijven volgens de documentatie.
Het valt allemaal niet iets groter uit dan ik initieel gepland had :shock:
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Ik ben intussen weer een stuk verder met de machine.

Alle assen zijn aangesloten en lopen,
De nieuwe servo spindel motor/driver zijn geinstalleerd.

Dit had nog wat voeten in de aarde, bleek namelijk dat de driver ook in een ethercat variant aangeboden werd maar dit had ik niet gezien tijdens het bestellen.

Lang verhaal kort zijn de kaarten in de driver uiteindelijk geruild waarna ik deze zelf in de driver geinstalleerd heb en nu dus ook de spindel motor op ethercat heb lopen.

De pc is intussen verplaatst en de spindel driver is geinstalleerd.
De oude motor eraf halen was nog even een uitdaging gezien de pulley er niet zomaar vanaf kwam.
De pulley kon helaas niet hergebruikt worden dus heb ik gekozen voor een taperlock en heb ik de juiste pulley erbij besteld.
Op de as van de oude motor zat ook een encoder, aangezien dit nu in de motor zelf zit heb ik deze niet meer terug geplaatst

Zoals te zien is zijn niet alle gaten van de "box" op de motor in gebruik, ik ben aan het wachten tot de stuurstroom kabel voor de ventilator op de driver binnenkomt om deze op de juiste manier te installeren.
Dan komt er ook een m25 stop op het andere gat om te zorgen dat deze dicht is.

Op dit moment lijkt het erop dat de ventilator altijd aan staat als deze stroom krijgt, is dit gebruikelijk of is het verstandiger om een relais te gebruiken die schakelt zodra de driver de servo enabled?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan kom ik nu bij het punt waar ik hoop dat iemand hier op het forum mij kan helpen.

Momenteel ben ik bezig met het inregelen van de alle motoren in het kingstar systeem.

Ik zal even per probleem mijn vraag proberen te beschrijven..
De servo spindel motor:


Deze loopt maar momenteel enkel op lage RPM (ingesteld op velocity mode), zodra ik de snelheden opschroef komt er een error dat de positie te ver achter loopt (position lag)

Voor de encoder instellingen zijn er 2 waardes die meegegeven kunnen worden:
- Numerator
- Denominator

De encoder van de spindel motor is een CE9B-1024-OL-B38Kg.
De pulley configuratie is 1.5 (spindel): 1 (servo motor)

Nu is mijn vraag wat de waardes zouden moeten zijn voor de numerator en denominator en of iemand weet hoe ik ervoor kan zorgen dat de position lag error niet meer verschijnt.

De X/Y/Z as:
De assen lijken goed te lopen dan wel met een wat hoge snelheid en jerk.
Het gaat om 23bit absolute encoders waar ik nu de volgende instellingen voor gebruikt heb met betrekking tot de encoder:

Numerator: 8388608
Denominator: 360

Deze as loopt dus wel zonder enige foutmeldingen alleen lijkt hij wat snel te lopen.
Dit kan ook aan de velocity instellingen liggen uiteraard.
Ook hier heb ik niet helemaal scherp wat de juiste instellingen ervoor zijn.

Mocht iemand mij kunnen helpen met het inregelen van de motoren in kingstar dan hoor ik het graag.
Ik heb uiteraard ook al contact opgenomen met mijn contactpersoon bij kingstar maar daar heb ik al een tijdje niks van teruggehoord helaas.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door mher »

Intussen draait alles al weer een stuk beter
Spindel werkt intussen ook soepel en binnen het ethercat systeem.

Ik ben momenteel bezig met alles inregelen in mach4, maar hier loop ik toch weer tegen wat problemen aan.
Het meest vervelende waar ik momenteel mee kamp is.

Elke keer als ik een instelling wijzig al is het maar welke input gebruikt moet worden voor X-- bijvoorbeeld, wordt deze wijziging niet daadwerkelijk gebruikt tot ik mach4 opnieuw opstart. Mocht iemand hier de oplossing voor hebben zou al erg gewardeerd worden!

Dan nog 2 andere punten waar ik mee zit
1. Ik heb X home en Y home ingesteld, wanneer de machine homed wordt er vervolgens een error opgegooid "AXIS 1 EXCEEDED LIMIT" en worden de drivers in disabled gezet. Nu is het duidelijk dat de machine dus registreert dat de eindschakelaar bereikt is, maar ik heb geen idee hoe ik kan zorgen dat deze error niet omhoog komt

2. De X/Y/Z as motoren heb ik kunnen "reversen" maar voor de spindel wil me dit maar met geen mogelijkheid lukken. Ik heb het "reverse" vinkje aangezet bij de spindel instellingen maar dit heeft geen effect.

Iemand met meer mach4 ervaring die mij de juiste kant op kan sturen?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Retrofit Bridgeport Interact 1 MK2

Bericht door Goudgele »

Met Mach4 kan ik je helaas niet helpen, maar de draairichting van de spindel kun je ook aanpassen door 2 fasen van de motor om te wisselen misschien? Of op de drive zelf zit vast wel een instelling om het om te wisselen.
Plaats reactie