Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door siesstad »

Hoi allemaal, mijn naam is Sies en ik gebruik nu al een jaar of 5 een door mijzelf verbeterde 6040 CNC frees met EdingCNC software.
Sinds enkele jaren werk ik ook als werkplaats begeleider in stichting Uit de Buurtfabriek, waar ik mensen met afstand tot de arbeidsmarkt help met t maken van meubels.
Voor die locatie zoeken we nu een CNC portaalfrees die ongeveer 500x1000 XY freesbereik moet hebben en hij zal vrijwel uitsluitend gebruikt worden voor het frezen van 18 mm vuren multiplex.

Wie kan mij in de goede richting wijzen voor een systeem met de volgende eisen:
- min 4000mm/min freessnelheid
- CE keur
- stijf genoeg zodat we met enige snelheid goed passende tandverbindingen (box joints) kunnen maken
- liefst leverbaar met EdingCNC software
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door benkr »

Kijk eens bij Sorotec, die hebben vast iets wat aan jou wensen voldoet.
Maar ook Damen-CNC en nog wel enkele firma's kunnen zoiets leveren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door Kjelt »

https://www.cosign.nl
https://www.sorotec.de/shop/
http://www.m-hoch-5.de

Let wel dat de laatste twee vaak alleen de machine leveren, daar komen motoren spindel en aansturing etc nog bij. Dus dan zul je zelf de aansturingskast dienen te bouwen. Sorotec levert ook wel sturingskasten maar vrij eenvoudig vaak, uitgebreid wordt het een prijzige zaak. Maar goed je kunt een offerte vragen.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 438
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door P1-Engineering »

Zoals andere aangeven zou ik als eerste Sorotec benaderen.
Die leveren naast de bouwpakketten ook complete turn-key machines met uiteraard CE keur. En dan niet een Chinees CE stikkertje zeg maar. ;-)
Als het alleen bewerken van Multiplex is kom je denk ik met een basic-line wel weg.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door K.J. »

EAS(Y) NC, prima machine voor de gevraagde werkzaamheden.
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door siesstad »

Dank allen!

Van de genoemde opties had Sorotec inderdaad het assortiment wat het best aansluit op onze vraag. Ik heb bij hen mijn specifieke wensen neergelegd voor een offerte.

Ik zag dat ze deels ook dezelfde machines leveren als het Nederlandse Fraxeon. Bijvoorbeeld deze machine die mij een goede basis lijkt (https://www.fraxeon.com/pfe-510-px).
Wat is de reden om Sorotec te verkiezen boven Fraxeon? Prijs? Of zijn er andere redenen om Fraxeon links te laten liggen?

Deze machine (leverbaar uit Ierland) leek me ook een constructief goede en goed afgewerkte machine. Iemand ervaring met dit merk?
https://www.stoneycnc.com/i2r-a6-2-3-ax ... 1-10/a3981
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door benkr »

Lijkt me niet zo heel vel mis met die laatste machine, maar bedenk dat sinds Brexit er best wel eens ergens een flinke adder onder het tapijt zou kunnen zitten en dat het geen Eding besturing is die wordt aangeboden. Bovendien is de distributie locatie echt UK dus waarschijnlijk zeker Brexit troubles.
Ik weet niet hoe het zit met CE sinds Brexit, binnen de EU is het geregeld, maar nu?
Misschien is alleen daarom al Fraxeon wel een goed idee.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door ruudpg »

Kijk even naar de maat die je wilt kopen, mijn advies: neem een iets grotere 500x1000 is het net niet, je wilt plaatmateriaal gaan bewerken, zorg dan dat je op zijn minst een 1/4 plaat kwijt kan en kan bewerken, zeg maar 610x1250, tenzij je natuurlijk maar 1 product gaat maken uit plaatjes van 500x1000....
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door Sven »

benkr schreef: 20 jul 2022 14:57 Bovendien is de distributie locatie echt UK dus waarschijnlijk zeker Brexit troubles.
Op hun "Informatie website":
https://stoneycnc.co.uk/locations-currencies-shipping

Eu dus.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door siesstad »

Heb de offerte van Sorotec binnen. Bijna 29 duizend euro. Dat gaat m écht niet worden.

Ben ik raar als ik denk dat dit voor onder de 10k mogelijk moet zijn?

Heeft iemand ervaring met zelfbouw en het dan vervolgens door iemand laten keuren op veiligheid voor de verzekering?
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door siesstad »

ruudpg schreef: 20 jul 2022 17:07 Kijk even naar de maat die je wilt kopen, mijn advies: neem een iets grotere 500x1000 is het net niet, je wilt plaatmateriaal gaan bewerken, zorg dan dat je op zijn minst een 1/4 plaat kwijt kan en kan bewerken, zeg maar 610x1250, tenzij je natuurlijk maar 1 product gaat maken uit plaatjes van 500x1000....
Valide punt. Blijft altijd een afweging tussen de ruimte in de werkplaats, kosten, nauwkeurigheid (liever kleiner dan) en mogelijkheden. Uitgaan van kwart platen is op zich wel logisch en handig.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door Goudgele »

Welke eisen heb je naar Sorotec gestuurd? (Of welke specs/componenten krijg je voor dat geld aangeboden?) 29k lijkt me wel erg veel inderdaad. Het gaat niet om een bijzonder grote machine. Daarnaast ga je alleen plaatmateriaal frezen tot 4000mm/min toch? Dat is ook niet persé extreem.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door Kjelt »

siesstad schreef: 21 jul 2022 13:29 Heb de offerte van Sorotec binnen. Bijna 29 duizend euro. Dat gaat m écht niet worden.
Ben ik raar als ik denk dat dit voor onder de 10k mogelijk moet zijn?
Uh ben bang dat dit niet gaat lukken.
Ter vergelijk een OSPF volledig zelfbouw van 900x600 mm bereik heeft me al over de €8k aan onderdelen gekost vier jaar terug.
Met alle prijsstijgingen van aluminium etc. schat ik dat nu rond de €10k in.
Bouwtijd van een machine mechanisch 1 week, elektrisch en bedraden 1 week wat zal het zijn laten we eens heel voorzichtig €40/uur rekenen dat is al €3200. Zit je al op 13k bruto.
Winst 30% , btw 20% en dan zit je al op €20k.
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: Advies voor complete cnc portaalfrees semi-professioneel

Bericht door siesstad »

Goudgele schreef: 21 jul 2022 15:21 Welke eisen heb je naar Sorotec gestuurd? (Of welke specs/componenten krijg je voor dat geld aangeboden?) 29k lijkt me wel erg veel inderdaad. Het gaat niet om een bijzonder grote machine. Daarnaast ga je alleen plaatmateriaal frezen tot 4000mm/min toch? Dat is ook niet persé extreem.
Dezelfde specs als die ik hier heb gemeld had ik ook naar Sorotec gemaild. Het frame was maar iets van 4K, maar onderaan de streep telde het allemaal nogal heftig door.
Plaats reactie