Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door Bjornski1976 »

Bij ons op het werk kreeg ik ineens te horen dat er nog wat ruimte is om te investeren in een laser snijmachine. Aangezien ik hier geen verstand van heb, eerlijk zoals ik ben ;-) , doe ik graag een beroep op jullie kennis.

De machine gaat hoofdzakelijk gebruikt worden voor het snijden van 3mm rvs 316L. Qua grootte zal het iets van 1 bij 2 meter platen moet snijden.

Wie kan me helpen met suggesties waar naar te kijken merk prijs opties?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door stekkestim »

Ik heb zelf een Bodor staan, En als ik me niet vergis heeft John Sellis hier op het forum ook recent een groot excemplaar gekocht.
Ik heb die van mijn nu iets meer dan 2,5 jaar en ben er zeer tevreden van. Als je wil kan ik je wel in contact brengen met mijn sales.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door kawarider »

Stekkestim, mooi, inderdaad heeft John er ook eentje. En niet de kleinste. Wat heb jij voor iets gekocht?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door John Sellis »

Ja klopt ik heb inmiddels een bodor c6 (6000x2500mm) met wisseltafel gekocht (voor de hobby) met slechts 12kw :evil: :evil: :evil:

Machine bevalt prima. bodor heeft een super prijs kwaliteit verhouding. Normaal importeer ik zelf dingen uit china, maar bij zon machine durf ik dat niet. Heb hem bij de firma klaasen gekocht en de financiering via beequip.

Wij snijden alleen 4 en 5 mm aluminium dit doen we met gewoon perslucht (20bar) en 20m per min. waar we vroeger met de plasma ca 4.5m per min gingen. kwaliteit van de onderdelen zijn super!

als ik jou verhaal hoor zou ik voor minimaal 2kw gaan. Er zijn wel alternatieven voor bodor voor onder een ton!

btw. Mocht iemand op het forum eens wat gesneden moeten hebben en geen haast hebben. Dan doe ik dat voor hobby prijzen.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door stekkestim »

kawarider schreef: 20 jul 2022 22:15 Stekkestim, mooi, inderdaad heeft John er ook eentje. En niet de kleinste. Wat heb jij voor iets gekocht?
Ik had hem zien voorbij komen in een FB groep.
Zelf heb ik een Bodor P3015 met een bescheiden 1KW, ook volledig gesloten met wisseltafel. Zelf geimporteerd en een technieker laten komen voor de installatie.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door kawarider »

stekkestim schreef: 21 jul 2022 11:13
kawarider schreef: 20 jul 2022 22:15 Stekkestim, mooi, inderdaad heeft John er ook eentje. En niet de kleinste. Wat heb jij voor iets gekocht?
Ik had hem zien voorbij komen in een FB groep.
Zelf heb ik een Bodor P3015 met een bescheiden 1KW, ook volledig gesloten met wisseltafel. Zelf geimporteerd en een technieker laten komen voor de installatie.
Dat is meer in mijn klasse. Scheelt dat nogal om iets zelf te doen? Het blijven serieuze bedragen waarbij je je af moet vragen of het niet beter is dat er een lokale club achter staat. De vraag is dan vervolgens wat dat mag kosten.

Hoe lang heb jij hem al Stekkestim? Draait ie goed? Technieker uit Belgie of verder weg?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door Bjornski1976 »

Bedankt voor de snelle info. De informatie is doorgespeeld en wie weet..
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door stekkestim »

kawarider schreef: 21 jul 2022 19:26
Dat is meer in mijn klasse. Scheelt dat nogal om iets zelf te doen? Het blijven serieuze bedragen waarbij je je af moet vragen of het niet beter is dat er een lokale club achter staat. De vraag is dan vervolgens wat dat mag kosten.

Hoe lang heb jij hem al Stekkestim? Draait ie goed? Technieker uit Belgie of verder weg?
Destijds ben ik naar EMO hannover geweest (2019) en daar de machine kunnen bezichtigen. Niet lang daarna de knoop doorgehakt.
Ik heb al mijn machines sinds 2012 zelf geimporteerd gehad, toen ik de mijne kocht heb was er wel al klaassen die er verkocht maar in Belgïe nog niemand. In 2015 was ik ook al eens in de Bodor fabriek geweest. Ik kende het proces dus wel om zelf de machine over te laten komen. Het blijft natuurlijk een risico. Maar dat is naar de winkel rijden bij wijze van spreken ook, onderweg kan zoveel mis gaan.

Verschil in prijs met een verdeler zal er ongetwijfeld zijn, zij moeten er ook aan verdienen, ik heb echter nooit prijs gevraagd bij een verdeler en kan dus ook niet zeggen hoeveel het verschil is.

Ik heb hem nu ongeveer 2 jaar en half, technieker begin 2020 uit china over laten komen. die heeft hem netjes geinstalleerd materiaal ingesteld, training. Is hier een dag of 4 op hotel geweest (op mijn kosten).
Ik draai er geen non-stop productie mee vooral kleine series en stukwerk voor enkele vaste klanten. Soms dagen dat hij stil staat en dan weer enkele dagen een paar uur per dag snijden. Zelf ben ik er tevreden van, enige waar ik achteraf gezien misschien spijt van heb ik het vermogen, langs de andere kant meer vermogen draait uiteindelijk gewoonlijk uit in dikker materiaal en daar heb ik hier de voorzieningen niet voor. Machine staan op het eerste verdiep en hier platen van +20mm gaan verplaatsten is niet voorzien in de bouw. Nu hou ik mij aan een max van 10mm en dat lukt nog net met 350kg Maar Hoofdzakelijk verwerk ik dingen tot 3-4mm.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door kawarider »

Ok, leuk om te horen. Ik zat zelf te denken aan 1,5 kW voor max 3mm maar meestal 2 mm sendzimir verzinkte plaat.
Snij je met lucht of gas?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door stekkestim »

Tot nu toe steeds met Stikstof gesneden voor Alu, RVS en staal <2mm, de rest zuurstof. Maar sinds een maand staat hier een 15Kw compressor (30bar) met de bedoeling om alu en dun staal met perslucht te snijden. Alleen kwam de compressor zonder VFD (miscommunicatie) en zit ik op de limiet van de huidige electrische installatie. Een 45KVA generator gehuurd maar die kreeg de compressor helaas niet gestart, maandag wordt er een 100KVA geleverd om te proberen, een 18KW VFD heb ik inmiddels ook al kunnen kopen op een veiling. Dat gaan we dus volgende week allemaal proberen aan de praat te krijgen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door kawarider »

Nou, ben benieuwd. Aanschaf is 1, operationele kosten 2. Perslucht is niet gratis, maar altijd goedkoper dan een batterij gasflessen. En lastig om een gasfles te halen om 20.00.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door stekkestim »

Inderdaad, 2 kaders stikstof kosten mij ongeveer 250 euro( incl levering) dat is nog aan oude tarrieven aangezien ik nog een contract lopen heb. Geen idee wat de nieuwe zijn. Op een "slechte" goede dag verbruik ik er 2. Voor dingen zoals staal, en Alu is perslucht dus een héél stuk voordeliger.
Ook he t constante gedoe met kaders van 300Bar vragen en dan niet voorraadig zijn waardoor ik maar kaders van 200Bar krijg was ik beu. Bij 300 bar is de m³ prijs is hetzelfde als 200bar, transport is hetzelfde, en minder rest gas na een aantal kaders (+/- 18Bar) maw bijna 10% waarvoor je wel voor betaald maar niet kan gebruiken. 300Bar kaders zijn dus in verhouding goedkoper maar bijna nooit beschikbaar.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door kawarider »

Kaders zijn 50 liter flessen? Twee per dag is wat meer dan 1 per twee weken. Snijdruk 1 bar?

Compressor kreeg ik wel een hartverzakking van. Daar nog tips?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Advies laser snijmachine voor rvs 3mm

Bericht door stekkestim »

Een kader is 12 flessen van 50l (120m³ bij 200bar en 180m³ bij 300bar) snijdruk 17-18 bar.

Veel raden een schroefcompressor aan maar vanwege het onregelmatige gebruik heb ik voor een zuigercompressor gekozen. 1200l/min 30bar.
Plaats reactie